Надежда Генова, директор на "Поликомп": Преносимите компютри продължават да се продават много добре

Надежда Генова, директор на "Поликомп": Преносимите компютри продължават да се продават много добре

Надежда Генова, директор на "Поликомп"
Надежда Генова, директор на "Поликомп"
- Ще има отлив в търсенето на нетбуци, но към момента интересът към тях продължава да е голям

- Очаквах влизане на големите европейски дистрибутори, но се оказа, че за тях сме много малък пазар
Как се отрази финансовата и икономическата криза на българския ИТ пазар през 2009 г.?
- Рано е да се каже, защото декември е най-силният месец за бранша. Трябва да видим какво ще се случи, за да направим анализ. Има спад в някои продуктови линии, но не във всички. Най-затормозени са продажбите на периферни печатни устройства. Но мобилните компютри продължават да се продават много добре. Кризата засегна всички - крайните потребители, малките фирми, корпорациите и държавата. Но смятам, че в някои отношения тя е оздравителна. Нашият бранш е преживял няколко подобни периода. Тази криза не е породена от местни проблеми, тя е световно явление и когато световната икономика се раздвижи, ще се раздвижат нещата и при нас. Ние бяхме подготвени за трудностите.
Как се бяхте подготвили?
- Всъщност това, което е характерно за нашата компания, е, че никога не сме имали раздута структура и разходи. Винаги сме следвали много ясна бизнес стратегия и тя ни помага да преодоляваме проблемите. Ние не съкратихме нито един служител въпреки кризата и спадовете, защото не сме имали в нито едно звено повече от необходимия брой хора. Не посегнахме и на разходите, тъй като винаги сме се движили много ясно и фокусирано около своите продажби и нужди. Например нашата компания е с най-голям приход на човек от конкурентните фирми.
Софтуер или хардуер ще се търси повече на Българския пазар през 2010 г.?
- Искрено се надявам, че в един момент ще започне да се засилва търсенето на софтуер. Или поне, че хората ще узреят за ползите от легализирания софтуер. Ако 2010 г. е такава, каквато прогнозираме обаче, не смятам, че тогава ще е моментът, в който хората ще имат достатъчно ресурси, за да започнат да плащат за софтуер. Хардуерът е нужда и не можеш да го ползваш, без да го платиш. За съжаление много хора в България ползват софтуер, без да плащат за него.
Продължават ли мобилните решения да дърпат хардуерните продажби нагоре?
- Да. Това е резултат от новата вълна, която започна в Европа и по света, преди да дойде при нас. Все още бизнесът не е максимално мобилен в България. Според нас мобилността ще продължи да дърпа продажбите на хардуер.
Кои са най-често търсените продукти?
- Потребителите приеха много добре нетбуците (евтини лаптопи с ограничени хардуерни възможности - бел. авт.). Според мен и занапред ще продължи сериозното търсене на преносими компютри, които са малки по размер, но за сметка на това са с нисък разход на енергия, с много по-големи дискове и с които можеш да вършиш някаква смислена работа, а не само да браузваш в интернет. Според мен ще има отлив в търсенето на нетбуци, но към момента интересът към тях продължава да е голям. Също така е много вероятно технологичната и ценова разлика между нетбуците и истинските преносими компютри постепенно да се смали.
Кои са най-големите ви партньори като клиенти?
- В момента дилърската ни мрежа наброява над 1000 фирми. В това число попадат всички търговски вериги, които продават ИТ продукти, най-големите компании в ИТ бранша и множество малки и средни фирми от цялата страна.
Как избирате нови партньорски фирми, чиито продукти да прибавите към портфолиото си?
- Отказвали сме много предложения за партньорство, защото търсим преди всичко качество и потенциал в дадена марка. Трябва качеството да е високо. Може да не е толкова популярна, но този тип продукти трябва да са търсени от пазара. Дилърите знаят, че щом ние предлагаме нещо, то е качествено. Това е нещо много важно за тях. Също така има марки, които нашата дилърска мрежа продава, и тъй като те предпочитат да работят с нас, изискват от нас да търгуваме и тази марка.
Така се случи например с Toshiba. Част от нашите дилъри продаваха тази марка и поискаха ние да им я доставяме. Доста често, когато някой производител ни предлага продукти, ние ги изискваме и тестваме. Преценяваме, гледаме и отзивите на дилърите - качествени ли са, къде са им проблемите, имат ли добре изградена сервизна мрежа. В това отношение сме предпазливи, защото по никакъв начин не искаме да злепоставим името си с марки, които не са достатъчно качествени.
Очаквате ли навлизането на големи европейски дистрибутори на технологично оборудване на българския пазар и как това би променило обстановката?
- Очаквах влизане на големите европейски дистрибутори през 2007 г., когато се присъединихме към ЕС. Оказа се, че за тях сме много малък пазар. Толкова малък, че не си заслужава интереса. Затова тук не навлезе нито един голям европейски дистрибутор. Не мисля, че в близко бъдеще ще има голям интерес, тъй като въпреки големите ръстове през последните години, пазарът ни все още не е толкова узрял. Има и някои местни особености, които са пречка. Например високото ниво на междуфирмена задлъжнялост.
Споделихте, че междуфирмената задлъжнялост е проблем на бизнеса още през 2006 г. Ако тогава това е било проблем, сега ситуацията не отива ли към катастрофа?
- Това винаги е било проблем, а в момента - още повече. За някои фирми този проблем наистина се превръща в катастрофа, включително и за такива от нашия бранш. Има ИТ компании, които свиха дейността и персонала си в много голяма степен, а други, включително и дистрибутори, преустановиха работа. 
Ние имаме много добре изградена система за управление и контрол на паричните потоци и се стараем задълженията към нас да не достигат нива, които са проблемни. В същото време сме създали условия нашите дилъри да проверяват лесно и бързо поръчките и задълженията си в нашия интернет сайт.
Притесняват ли ви прогнозите за свиване на държавните инвестиции в ИТ, както и забавените плащания по вече изпълнени ИТ проекти за администрацията?
- Няма как да не ме притесняват. Ние не работим директно с държавата, но по тези търгове участват много наши дилъри. При положение че ние им доставяме продукти, а те не си получават парите навреме, логично е това да се отразява и на нас. Още повече че държавата е най-големият клиент на ИТ бизнеса и ще продължи да бъде такъв. Задълженията на държавата към бизнеса могат да се превърнат в сериозен проблем. И за компаниите, и за техните служители. Но вече има сигнали, че новото правителство постепенно ще решава този въпрос. Затова гледаме оптимистично и мислим как ще се включим в процеса на възстановяване от кризата.
"Поликомп" е дистрибутор на високотехнологични ИТ продукти и решения и е на пазара на хардуер в България. Компанията работи само с дилъри и не обслужва крайни клиенти.  Надежда Генова се присъединява към фирмата през 2000 г. като заместник търговски директор. От лятото на 2005 г. заема длъжността директор.