София в очакване на първия сняг

10 600 дка улици ще бъдат чистени от снега |
Зима, сняг, задръстванията са двойни, а пешеходците сами утъпкват спирките на градския транспорт, за да има къде да стъпят - това е традиционната картина за София. Също толкова традиционно всяка година Столичната община се изненадваше от първия снеговалеж за зимата, после кметът Бойко Борисов броеше снегорините, а на финала започваше спор с почистващите фирми колко улици са изчистени и каква сметка трябва да плати общината.
Тази зима снегорините са преброени през ноември, още преди да падне първият сериозен сняг. По последна информация деветте фирми, които чистят София, имат над 200 снегорина. "Повече са от тези на фирмите на "Новера", които чистеха града до март. Освен това не са фантоми. Имат регистрационни номера и талони, които видяхме", каза в края на ноември зам.-кметът Мария Бояджийска. Общината се е застраховала и срещу изненади. "Всеки ден получаваме актуална прогноза за времето от метеорологичната служба на Военновъздушните сили", каза директорът на Столичния инспекторат Веска Георгиева. Така се знаят с голяма точност дните, в които се очаква "усложнена зимна обстановка".
Въпреки сигурната техника и точната прогноза за времето и тази година няма да се чистят всички улици. Причината - няма достатъчно пари, за да се изрине снегът от вътрешнокварталните улици, въпреки че общината е осигурила 22 млн. лв. за зимното чистене при около 13 млн. лв. за миналия сезон. И не е ясно дали парите ще стигнат въпреки увеличението. "Никой не знае колко сняг ще вали, за да сме сигурни, че парите ще стигнат", каза Бояджийска.
Сумата е увеличена заради по-високите цени на новите чистачи и включването на още дейности в задълженията им. Затова парите ще стигнат за чистенето само на важните улици и булеварди и на тези, по които минава градският транспорт. Малките улици ще бъдат чистени само при аварийни ситуации и до степен "проходими при зимни условия". "Целта е да се осигури придвижването на софиянци с градския транспорт", обясни кметът Фандъкова.
Какво ще чистят фирмите
Фирмите по чистотата работят по оперативни планове за зимното чистене, които се утвърждават от кмета. В тях са изредени поименно улиците, по които могат да минат снегорини, спирките на градския транспорт, входовете на подлези и пасарелки, които ще се чистят ръчно. До миналата година работата се определяше от годишна задача, гласувана от общинския съвет. Тя съдържаше същата информация. Целта на промяната е по-голяма оперативност в работата на фирмите и инспектората, тъй като изменението на плана става само със заповед на кмета.
За пръв път в задълженията на фирмите влиза чистенето на стълбите на подлезите и на някои тротоари. Фирмите трябва да разпръскват и смеси по улиците и около спирките против заледяване. Изисква се препаратите да не са вредни за околната среда.
Заплащането е на декар свършена работа, тарифите са залегнали в договорите, подписани при избора на фирмите за чистачи на София. На въпрос на "Дневник" какви са средните цени на отделните дейности от Столичния инспекторат обаче отказаха да предоставят информация с аргумента, че е конфиденциална.
Освен големите улици и булеварди в оперативните планове за зимно почистване са включени и вътрешноквартални улици, въпреки че от общината заявиха, че те няма да се чистят. "Фирмите са заявили, че имат хората и техниката да изринат снега от тях, но общината няма да има пари да им плати", обясни Веска Георгиева.
И ако на хартия трябва да се чистят над 15 хил. дка улици, на практика снегорини ще минават по около 10 600 дка. Освен по финансови причини малките улици ще останат заснежени и заради спрелите коли по платната, тесните и разкопани участъци.
В някои райони обаче площта на вътрешнокварталните улици е малка и почти всичко ще бъде изчистено.
В плановете има и още едно разминаване - площта, която ще се чисти, е по-малка от площта на улиците. Причината е, че от общината предварително намалили с по 50 см от двете страни ширината на платната, защото там се струпвал изринатият сняг. Шефът на инспектората обясни, че има и технически причини за разминаването като спрели автомобили или разлика между реалната площ и тази по документи. От общината твърдят, че намаляването на ширината на платната няма да повлияе на крайния резултат, а в същото време ще се спестят пари за работа, която няма как да се свърши.
Технология на борбата със снега
Иначе София има точно определен план какво трябва да се случи, когато завали сняг. Снегорините трябва да излязат по улиците по сигнал на инспектората. Според заповед на кмета до два часа след началото на снеговалеж трябва да започне разчистването на опасните участъци. При силен валеж сроковете са двойно по-кратки. След опасните участъци снегорините трябва да тръгнат по улиците с градски транспорт, след това по тези с обществено значение и най-накрая, но не и тази година, по вътрешнокварталните улици.
Спирките на градския транспорт, тротоарите, пасарелките, стълбите към подлезите се чистят до 6.00 часа сутринта. Според заповедта на кмета купчините сняг трябва да се трупат на
тротоара между дърветата - и тази година пари за извозването на снега няма да има, въпреки че фирмите имат над 80 камиона за това.
Тротоарите не са грижа на общината
По принцип фирмите по чистотата не трябва да ринат снега от тротоарите. Въпреки това в оперативните им планове са включени и пешеходни зони. Става въпрос за тротоарите пред училищата, детските градини и обществените сгради. Собствениците на частни сгради обаче сами ще трябва да разчистят тротоарите пред тях, а Столичният инспекторат ще глобява тези, които не го направят. "Не става въпрос за това пред всеки вход целият тротоар да бъде перфектно изчистен, а да се направи пътека, по която да се стига до улицата например", обясни Веска Георгиева.
Преди повече от две седмици кметът Фандъкова заяви, че общината ще направи комуникационна кампания, за да припомни на гражданите, че тротоарите са тяхна грижа. Въпреки очакваните снеговалежи обаче такава кампания все още няма. Иначе районните администрации вече са направили списъци с прилежащите към сградите площи и са ги изпратили на инспектората. Така проверяващите ще знаят кой е отговорен за непочистения тротоар. Санкциите за физическите лица са от 10 до 500 лв., а за фирми - до 2 хил. лв. Собствениците плащат наложените глоби, твърдят от инспектората.
Освен за тротоарите общината не се грижи и за метростанциите, които са отговорност на фирма "Метрополитен". Обособените маршрути на трамваите като този на трамвай 5 се чистят от "Столичен електротранспорт". Общинските четвъртокласните пътища се поддържат от фирма "Пътища и съоръжения".
И в Женева малките улици потъвали в сняг И в други големи градове в Европа вътрешнокварталните улици не се чистят от снега, обясниха от Столичната община. "В Женева например също са решили да не дават пари за това, а да ги похарчат за нещо по-полезно за града. А там нямат толкова ограничен бюджет като нас", каза Веска Георгиева и добави: "Ние първо правим бюджета и после смятаме какво можем да направим с него, а там първо решават какво и как искат да бъде изчистено и после смятат колко средства ще са им нужни." Според нея зимното чистене не е най-големият проблем на София, а освен това снеговете предизвикват проблеми и в други части на Европа. "Миналата година, когато тук беше изчистено до асфалт, улиците в Берлин бяха затрупани със сняг", припомни тя. В Париж обаче общината се грижи за тротоарите в центъра на града. Те не само се почистват от снега, но след това се подсушават с машини, за да не се заледяват. |