Без чудеса покрай коледното пазаруване
Хората ще отделят по-малко средства за коледни подаръци, голяма част от търговския сектор се готви за по-ниски обороти, а компаниите се опитват да раздвижат продажбите с повече специални предложения. Това показа допитване на "Дневник" до производители, вносители и търговци, както и социологическо проучване на "Алфа рисърч".
Въпреки че коледните и новогодишните празници са час пик за продажбите на дребно, в условията на криза най-оптимистичните очаквания са браншът да се доближи до миналогодишния обем на продажби, а най-песимистичните - да се стигне до спад от около 25-30% спрямо декември 2008 г. Песимистичният вариант се потвърждава и от изследването на "Алфа рисърч" за нагласата на потребителите, поръчано от "Дневник".
Според резултатите от него от 20 на 28% расте делът на хората, които през тази година няма да купуват подаръци за Коледа, а останалите ще похарчат средно 95 лв. вместо миналогодишните 100 лв.. Увеличено е и вниманието на потребителите към промоциите и намаленията, показва още изследването. Мнението се споделя и от голяма част от търговците, които наблюдават предпазливост в покупките и силно изострена ценова чувствителност сред купувачите.
Продажбите на дрехи - очаквания за спад
Търговията с дрехи се готви за труден декември по данни на компаниите. "От началото на декември има около 20-25% намаление на покупките спрямо миналата година", съобщи управителят на веригата Sprider Маринос Миниотис. Според него предварителните очаквания на сектора са били за по-силно раздвиждане през декември, но на този етап това не се случва.
Отделно заради намалените цени печалбата покрай празниците също ще спадне, каза още Миниотис. "През тази година започнахме по-рано коледните намаления", съобщи управителят на веригата LPP Явор Владинов. Koмпанията предлага дрехи под марките Reserved и Cropp. Според него в сравнение с предишните месеци има повишение на потреблението. "Определено цените оказват влияние", каза Владинов.
Трудности и при детските стоки
Въпреки че голяма част от хората не биха лишили от подаръци за децата си, търговията с детски стоки също изпитва затруднения. "Годината като цяло е тежка, сегашният период - също", коментира изпълнителният директор на борсата за детски стоки "Вис Виталис" Константин Сараваков. Той очаква намаление на приходите през този празничен сезон в сравнение с миналата година. Според управителя на веригата "Хиполенд" Мариан Колев засега не се забелязва спад в дневните обороти през декември, но през тази година коледното пазаруване е започнало със седмица по-късно, което означава, че като общ резултат ще бъде регистрирано намаление.
"Има много хора, които искат да купят хубави и специални играчки на децата си, но не е така при ниския ценови клас - там изпитват сериозни проблеми", коментира още Колев. Според него в бранша дори имало колеги, според които "през януари ще трябва да се затваря". Според управителя на "Комсед" Росен Филимонов обаче специализираните магазини за детски стоки имат ръст на оборота през тази година спрямо миналата. "Има намаление при продажбите във веригите за бързооборотни стоки, където детските стоки и играчки се купуват импулсивно", каза още той.
Търговците на техника се надяват на миналогодишните резултати
Големите вносители на техника се надяват да повторят миналогодишните си резултати. Президентът на "Технополис" Божидар Колев съобщи, че декември е започнал добре и се очаква да бъдат повторени резултатите от 2008 г.. На подобно мнение са и от другата голяма верига в сектора - "Техномаркет". От "Зора" пък съобщиха, че заради общата ситуация на пазара и предпазливото поведение на потребителите очакват с 25-30% намаление на продажбите по коледните празници спрямо миналата година.
Известен оптимизъм цари в търговията със спортни стоки. От "Спорт депо" съобщиха, че въпреки кризата има известен ръст на продажбите в сравнение с миналата година. Според тях обаче ясно се забелязва тенденция хората да се насочват към по-ниския ценови клас. "Очакваме оборотите покрай празниците да са на миналогодишните нива, но кризата беше дошла и тогава", коментира Иво Попов от "Интерспорт". Според него потребителите сега определено са по-чувствителни към цената.
Алкохолният бизнес чака 30-40% намаление
Производителите и вносителите на алкохол очакват средно 30-40% спад на продажбите по време на празниците. За цялата 2008 г. пазарът на твърд алкохол в страната е бил малко над 80 млн. литра. Досега продажбите са се свили с 40% заради повишената консумация на "домашен алкохол", смятат от "Винпром Пещера", цитирани от агенция "Фокус". Пред "Дневник" представители на вносителите подкрепиха цифрите. Според тях най-сериозно намаление по Коледа и Нова година ще има при българския алкохол, който заема около 90% от пазара.
"Все още е рано да се говори за продажби по празниците, защото по принцип последните две седмици на декември са най-силни за нас", каза Албена Трифонова, мениджър на "Перно Рикар" за България ("Джеймисън", "Абсолют" и др). От бранша смятат, че хората, които досега са предпочитали скъп алкохол, по-скоро ще намалят консумацията си, но няма да минат към по-евтини напитки.
"Цените на предлагания от нас твърд алкохол са с 10-15% по-ниски, което стеснява разликата между по-скъпите и по-евтините напитки, което кара хората да ги предпочитат", каза Владо Николов от "Максиъм България" ("Тюламор дю", "Тичърс" и "Джим Бим"). По думите му в сегмента на скъпото уиски дори се наблюдава ръст от 5 до 10 на сто. "Много хора купуват алкохол по празниците за подарък и не смятам, че ще има голямо намаление на продажбите в търговските вериги", каза Николай Младенов, търговски директор на "Диаджео" за България ("Джони Уокър").
Най-силен спад ще имат продажбите на алкохол в заведенията. Това е и причината питиета като текила, джин, ром и ликьори да се продават по-малко, смятат от компаниите.
Луксозните стоки с най-чувствителен спад
Фактът, че цената е водещ критерий при избора на продукти, се доказва и от данните на магазините за луксозни стоки. "Може би това е най-засегнатият от кризата сектор", коментира вносителят на Cielo Venecia 1923 Иво Баев, който е и председател на българската ритейл асоциация. Според него продажбите на бижута в магазините на компанията в Бургас и Варна са "катастрофални" и търговията не върви, независимо от маркетинговите стратегии, които се прилагат. "Толкова големи намаления сме направили, че вече продаваме едва ли не на загуба, но не помага", каза Баев.
По данни на потребителски организации онлайн пазаруването на български потребители и през тази година е предимно от сайтове в чужбина. Най-търсените стоки са черна техника, козметични продукти и дрехи на компании, които нямат представителство в България. През български сайтове се поръчват предимно подаръци за фирми и бизнес партньори. В последно време българските търговци на техника също инвестират в системи за онлайн пазаруване, но данните на компаниите показват, че делът им все още е незначителен. |