Междуфирмената задлъжнялост застигна и застрахователите

Стефан Софиянски, "Лев инс" "Ако някой е закъсал за 100 хил. лв., КФН трябва да го провери" Емил Атанасов, зам.-председател на КФН "Задълженията не застрашават финансовата стабилност на пазара" |
Междуфирмената задлъжнялост, която се сочи като един от големите проблеми в момента на кризата, вече засяга и застрахователни компании. Това коментираха техни представители пред "Дневник" по повод забавени плащания между дружества по застраховката "Гражданска отговорност", или т.нар. регресни искове.
Те се изплащат, когато при катастрофа собственикът на пострадал автомобил изиска обезщетение по "Автокаско" от своя застраховател, а той след това си търси парите от дружеството, направило "Гражданска отговорност" на виновния автомобил. Често обаче обезщетенията по "Каско" са по-високи от тези по "Гражданска отговорност" и това е и една от причините за забавяне, докато се уточни какви суми ще си платят компаниите, обясниха застрахователи.
"На база информацията, която имам за регресните искове, задълженията по тях не застрашават финансовата стабилност на отделни дружества и на пазара като цяло", коментира заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Емил Атанасов. По оценки на комисията в началото на 2010 г. нетните задължения на компаниите по "Гражданска" са около 9-10 млн. лв. Това е близо 3% от изплатените обезщетения по "Каско" за първите десет месеца на миналата година и 6% от плащанията по "Гражданска отговорност" за същия период.
Според представители на бранша обаче в последните месеци задлъжнялостта по автомобилните полици е достигнала 20 млн. лв. и отделни дружества са спрели плащания през ноември и декември. Неофициално представител на компания каза, че един от водещите застрахователи по пазарен дял при "Гражданска отговорност" им дължи близо 7 млн. лв.
Никой обаче не пожела да застане с името зад твърденията кои компании не плащат. Неофициално застрахователи сочат "Лев инс", "Бул инс", "Евро инс", "Български имоти", но представители на тези компании отрекоха да имат проблеми.
"За 2009 г. 80% от исковете към нас вече са погасени, а по останалите 20% се работи, за да се изплатят и те", обясни пред "Дневник" Стефан Софиянски, изпълнителен директор на "Лев инс". Той каза, че има компании, които предявяват претенциите си накуп 2-3 дни преди да изтече давностният срок, а е нужно време да се обработят документите. "Ако някой има сериозно проблеми и е закъсал за 100-200 хил. лв., редно е по-скоро КФН да направи проверка на финансовото му състояние", каза Софиянски.
Шефът на "Български имоти" Радослав Диков посочи, че тяхната компания е имала забавяния преди повече от 3 години, при старото си ръководство, но вече са изчистени 6 млн. лв. по стари регресни искове. Той обаче заяви, че действително има проблем с отлагането на плащанията в бранша. От "Бул инс" също казаха, че имат много малко задължения, които не изпълняват навреме, но така или иначе искове излизат непрекъснато и няма как дружествата да приключат изцяло плащанията. Изпълнителният директор на "Евро инс" Антон Пиронски също коментира, че всички застрахователи си дължат плащания, но периодично задълженията се изчистват. По думите му е възможно и при тяхната компания да се е появило забавяне.
Румен Янчев, изпълнителен директор на "Булстрад", също коментира, че проблемите може да се дължат по-скоро на административно забавяне и проблеми с организацията на някои компании, но това в никакъв случай не означава целенасочено неплащане. От "Булстрад" и "Виктория" заявиха, че те нямат проблеми със забавени искове.
Всички застрахователи бяха категорични, че засега вътрешната им задлъжнялост не заплашва да спре или забави обезщетяването на крайните им клиенти. Това може да се получи, ако исковете се увеличат и срокът за покриването им между компаниите се проточи. В такъв случай плащането на обезщетения е най-вероятно просто да се забави, тъй като ако спре напълно, компанията ще бъде санкционирана от надзора.