Законови абсурди блокират превозвачи на границата

Законови абсурди блокират превозвачи на границата

Законови абсурди  блокират превозвачи на границата
Българските камиони, които превозват извънгабаритни товари, са принудени да чакат на границата, докато транспортната компания, за която работят, им плати таксата в София. Изискването на управление "Пътни такси и разрешителни" на Агенция "Митници" е въведено от началото на 2010 г. и допълнително оскъпява превозите, защото от шофьора се изисква да представи оригинала на документа. Това съобщи управителят на транспортната компания "Рин транс-Найденов" Георги Найденов на среща за проблемите от въвеждането на забрана за тежките камиони през празниците и почивните дни в Трявна. Негов автовоз се оказа блокиран на границата с Гърция и престоя почти един ден, докато бъдат уредени процедурите по преминаването. 
Заплащането на таксата се налага, тъй като автовозите, с които компанията работи, не отговарят на изискванията на наредбата за превоз на извънгабаритни товари. Автовози, ремаркета, камиони и автобуси не могат да са по-дълги от 18.75 метра и по-високи от четири метра. Директива 96/53 за максимално допустимите размери на превозните средства определя, че за извънгабаритните товари ще се плащат допълнителни инфраструктурни такси. За всяко отклонение със един сантиметър се плаща такса от 59 ст. на километър за разстоянието, което ще измине превозното средства в България, и по 29 ст. на километър за отклонение от височината. "Изискването е таксата да бъде платена в брой само в работното време на Агенция "Пътна инфраструктура" в София,а бележката да бъде подпечатана с печата на компанията.
Проблемът е, че миналия петък в агенцията от четири гишета работеше само едно, което продаваше и винетки. Шофьорът на нашия камион трябваше да изчака на Кулата, за да му донесем бележката за платена такса", разказа Найденов пред "Дневник". По думите му пълен абсурд е представител на транспортна компания, чийто офис е например във Варна, да пътува до София, за да плати таксата, а след това до съответния граничен пункт, за да занесе на пристигащия в България камион оригиналната бележка. Той обясни, че никъде в Европа не е наложен стандарт като този в България.
В Испания и Италия се допуска превозните средства да са дълги 22 метра, а във Великобритания няма изисквания за параметрите им. Превозвачите смятат, че системата за заплащане на таксите създава условия за корупция. "Искаме допълнителната такса да се събира на границата, а не само в София. Настояваме в тарифата за таксите цената да се увеличава драстично, когато отклонението за дължина е с 50 сантиметра, а за до 15 сантиметра таксите да са по-ниски", коментира зам.-председателят на  Съюза на обединенията в автомобилния транспорт Красимир Лалов пред "Дневник".
В края на миналата година управление "Пътни такси и разрешителни", което събира таксите за преминаване на чуждестранните превозвачи и за извънгабаритни товари, премина от пътната агенция към Агенция "Митници". Предстои среща на пътната агенция с Агенция "Митници" за регулиране на процедурите, коментираха от Асоциацията на предприятията за автомобилен транспорт и пътищата. Оттам обясниха, че европейската директива за извънгабаритните товари допуска изключения.
В петък Министерство на регионалното развитие и благоустройството обяви, че е проведена среща с браншовите организации, Агенция "Митници" и агенция "Пътна инфраструктура" за промени в наредбата за превоз на извънгабаритни товари. Те предвиждат височината на превозните средства  да бъде увеличена със 75 сантиметра, а дължина да стане 20.75 метра. Според съобщението на МРРБ до медиите промените ще бъдат съобразени с европейските изисквания и директиви.