Корпоративен профил: "Трейс груп холд" T57

"Трейс груп холд"
T57
Визитка:
Адрес: София 1740, бул. "Джеймс Баучер" №71
Телефон: 02 965 79 40
Интернет адрес: www.tracebg.com
Отрасъл: Инфраструктура
Председател на съвета на директорите: Николай Михайлов
Последен финансов отчет: консолидиран, към 30 септември 2009 г.
Компанията в числа
134 млн. лв. пазарна капитализация към 22 януари
21.99 лв. минимална цена за последните 52 седмици
81.95 лв. максимална цена за последните 52 седмици
Дори в криза нуждата от подобряване на инфраструктурата в страната поставя "Трейс груп холд" в добра позиция. Тя е сред българските компании в бранша със значителен опит в пътното и водното строителство, както и в изграждането на метростанции. Холдингът е наследник на старозагорското предприятие "Пътстройинженеринг", управлявано от инж. Николай Михайлов. В момента Михайлов е основен акционер в холдинга, под чиято шапка влизат над 20 дъщерни компании, покриващи района на Южна и Югоизточна България.
Крупните обществени поръчки, спечелени от холдинга и негови дъщерни дружества, му осигуриха стабилно финансово представяне през последните няколко години. Сред тях са изграждането на метростанциите "Младост 1" и по линията от бул. "Патриарх Евтимий" до бул. "Черни връх", отсечката Оризово – Стара Загора от автомагистрала "Тракия", където компанията участваше в консорциум с други компании. Силната обвързаност с държавни и общински проекти обаче има и своята отрицателна страна.
Състоянието на държавните и общинските финанси поставя под въпрос паричния поток към компаниите в сектора. Забавените разплащания на държавата към инфраструктурните дружества оказват съществен натиск върху ликвидността им и този проблем проличава още в края на септември миналата година.
Макар и да поддържа ниска дългосрочна задлъжнялост, "Трейс груп холд" има крупни задължения към доставчици и разчита на краткосрочно финансиране срещу вземанията си.
А те се удвояват само за година към края на септември 2009 г. Четири месеца по-късно държавата все още не се е разплатила със строителни компани, а евентуална отстъпка от тяхна страна ще има "значителен негативен ефект върху резултатите на дружеството", смята Александър Маджиров, портфолио мениджър в "ОББ асет мениджмънт". Според него "към момента то показва изключително ниска рентабилност, изчислена през EBITDA/продажби и чиста печалба/продажби, които са: 7.26% и 2.63% съответно".
"Желанието на Министерството на финансите да постигне балансиран бюджет е свързано със замразяване на сключени договори и забавяне на плащания по реализирани такива. Това ще има отрицателен ефект върху дейността на компанията, който най-ясно ще си проличи през настоящата година", пояснява Маджиров.
Въпреки това продължаващата нужда от подобряване на инфраструктурата в страната ще остане движеща сила за бранша и в частност за "Трейс груп холд". Допълнителен тласък ще им даде и усвояването на европейските средства в сектора, смята и Димитър Бакалов, портфолио мениджър от "КД инвестмънтс".
Затова в краткосрочен план "Трейс" ще трябва да балансира проблемите с междуфирмената задлъжнялост в сектора и забавените плащания от страна на основните си възложители. В дългосрочен инвеститорите вярват, че компанията ще има висок ръст на резултатите си, ако се съди по пазарните коефициенти, на които се търгува тя. За момента компанията не ги разочарова, след като за към края на септември има 50% ръст на приходите и поддържа сравнително стабилна печалба на акция. А дори и да не успее да стане основен изпълнител на довършването на магистрала "Тракия", те очакват тя да бъде поне подизпълнител, което означава допълнителна работа.
Анализаторите я оценяват по-високо и в нивото си на корпоративно управление спрямо останалите дружества в сектора като "Холдинг Пътища" и "Мостстрой". Това според тях ще е от съществено значение в борсовото представяне на "Трейс", което не остана подминато от тайфуна на капиталовия пазар. Холдингът отдавна вече се търгува под емисионната си стойност от 110.50 лв., постигната по време на шеметното първично публично предлагане през декември 2007 г. Допълнително мажоритарният собственик контролира близо 90% от капитала на компанията, което е спирачка за по-активната търговия с дружеството.
SWOT анализ
Силни страни
Опит в антицикличен и важен за българската икономика бранш
Капацитет да изпълнява малки и големи инфраструктурни проекти
Осигуреност с материална база
Слаби страни
Висока междуфирмена задлъжнялост в сектора
Силна обвързаност с държавните и общинските финанси
Възможности
Ускоряване на ключови инфраструктурни проекти за България и региона
Участие в търгове извън пределите на страната
Опасности
Дълго замразяване на евросредства за инфраструктура
Ниска усвояемост на евросредствата
Брокери:
Александър Маджиров, портфолио мениджър, "ОББ асет мениджмънт"
След успешното IPO през 2007 г. "Трейс" бе една от компаниите, натоварена с най-големи очаквания за развитие. Обвързаността на дружеството с обществени поръчки основно в ключови за държавата инфраструктурни проекти му позволи да повишава приходите си въпреки кризата във всички сектори на българската икономика. Желанието на Министерството на финансите да постигне балансиран бюджет е свързано със замразяване на сключени договори и забавяне на плащания по реализирани такива.
Това ще има отрицателен ефект върху дейността на компанията, който най-ясно ще си проличи през настоящата година. Последната идея на Бойко Борисов и финансовия министър за мигновено плащане при 10% отстъпка от стойността на задълженията на държавата би имал значителен негативен ефект върху резултатите на дружеството. Към момента то показва изключително ниска рентабилност, изчислена през EBITDA/продажби и чиста печалба/продажби, които са 7.26% и 2.63% съответно.
Финансовото състояние на общините, които са другият основен възложител на "Трейс груп холд", също не е добро, което допълнително ще създава предизвикателства пред мениджмънта на компанията. От значение за компанията ще бъде резултатът на търга за довършване на автомагистрала "Тракия". Очакванията са компанията дори и ако не бъде сред печелившите, то поне да бъде един от основните подизпълнители предвид опита и техниката, с които разполага. Дружеството, погледнато през P/E и P/B, изглежда едно от скъпите, търгувани на БФБ.
Димитър Бакалов, портфолио мениджър, "КД Инвестмънтс"
"Трейс груп холд" е зависимо от държавни поръчки за пътища, магистрали и други обекти, финансирани от европейските фондове. Очакванията ми са, че ще има работа за повечето компании от бранша като главни изпълнители или подизпълнители по различните проекти. Смятам, че ефективното усвояване на европейските пари и печеленето на поръчки ще са основната движеща сила за доброто борсово представяне на "Трейс груп холд", както и за целия сектор.
Съвсем скоро се очаква обявяването на победител за строежа на лот 2 от магистрала "Тракия". "Трейс" в обединение със "СК-13" е един от кандидатите за спечелване на поръчката. Двете компании строят заедно в момента отсечките жк "Младост 1" – бул. "Цариградско шосе" и бул. "Патриарх Евтимий" - НДК – бул. "Черни връх" на столичното метро. "Трейс груп холд" има натрупан опит с магистрала "Тракия", защото участваше в консорциума, построил отсечката Оризово – Стара Загора.
За периода до 30.09.2009 г. компанията е реализирала 50% ръст в продажбите на консолидирана база до 112 млн. лв. и тридесет пъти ръст в печалбата на групата до 3.4 млн.лв. спрямо 30 септември 2008 г. Има подобрение в нетната норма на печалба от 0.14% до 2.99% до 30 септември 2009 г., подобрява се възвращаемостта на собствения капитал и активите до 6.82% и 1.99% съответно. Делът на дълговото финансиране се е увеличил до 72.42% към 30 септември 2009 г. в сравнение с 64.26% година по-рано.
Въпреки това коефициентът interest coverage ratio се подобрява до 2.11 от 0.75, който показва колко пъти може да се покрият лихвените плащания с оперативната печалба на дружеството. Съотношението на краткотрайните активи спрямо краткотрайните пасиви е 1.11 към 30 септември 2009 г. спрямо 1.13 за същия период на предходната година. Повишените нива на междуфирмената задлъжнялост са сериозен риск за компаниите в сектора.
Личното ми мнение е, че двата основни и болезнени проблема на българския капиталов пазар са изключително ниската ликвидност и липсата на добри корпоративни практики при повечето от емитентите. Инфраструктурният сектор е представен на Българската фондова борса от "Трейс груп холд", "Холдинг Пътища" и "Мостстрой". Ниската ликвидност е характерна и за трите емисии обикновени акции, а що се отнася до добри корпоративни практики, "Трейс груп холд" според мен е едни гърди напред, което е много сериозно основание пред пазара да продължи да търгува акциите на "Трейс груп холд" при по-високи пазарни коефициенти спрямо тези на българските му конкуренти, листнати на Българската фондова борса.
Пазарните коефициенти на компанията показват, че инвеститорите очакват висок ръст в резултатите на компанията: P/E ttm 34.07; P/B 2.7; P/S ttm 0.92; P/CFO ttm 23.46. Пазарът оценява по-високо "Трейс груп холд" спрямо конкурентите му, защото компанията остана печеливша и през 2008 г., ръстът на рентабилността на продажбите и възвращаемостта на собствения капитал са значителни за периода 30.09.2009 спрямо 30.09.2008, което оправдава донякъде високата пазарна оценка. Мисля, че на този етап акцията е справедливо оценена от пазара.
В краткосрочен план очаквам изходът от конкурса за строежа на лот 2 от магистрала "Тракия" да окаже влияние върху цената на акциите на "Трейс" вследствие на повишени или понижени очаквания и годишния отчет, който ще покаже доколко реални са били очакванията на инвеститорите за резултатите от последното тримесечие на 2009.
*Материалите имат информативен характер и не са препоръка за покупко-продажба на финансови инструменти