Сара Чанг ще свири на уникална цигулка пред българската публика

Сара Чанг ще свири на уникална цигулка пред българската публика

Безспорният акцент на Новогодишния музикален фестивал този път е при самото му откриване. Организаторите - НДК и националното радио, са подготвили неповторимо коледно преживяване с чаровната цигуларка Сара Чанг. Специално заради нейното участие у нас пристигат меломани не само от Балканите, но и от Австрия, Германия, Франция, дори от Нигерия, каза директорът на НДК Христо Друмев. Росен Миланов ще дирижира оркестъра на националното радио. Именно благодарение на неговите приятелски отношения със знаменитата музикантка от корейски произход е гостуването й в България.

Според нея самата другата причина да приеме поканата е високото ниво на нашите музиканти. “Много са талантливи, казва с усмивка Сара. Имах приятели българи в "Джулиард скул", една от тях е Мила Георгиева. Те са много самоотвержени, искрени и топли хора. Това личи дори от изпълненията им."

В НДК ще й партнира дългогодишният концертмайстор на оркестъра Иван Пеев. През 30-годишната си кариера той е свирил със звезди като Давид Ойстрах, Леонид Коган, Светослав Рихтер, Юрий Башмет, а в четвъртък вечер е неговият последен концерт.

Цигулката, на която Чанг ще свири пред българска публика, е уникална "Джузепе Гуарниери" от 1730 г., която има много характерно звучене и младата изпълнителка все още изучава тайните и нюансите й.

За най-известните световни диригентни - Зубин Мета, Савалиш, Рикардо Мути, Сара Чанг говори като за близки хора, тъй като те не само я развиват като музикант, но и влияят върху живота й. “Разбирам се с абсолютно всички диригенти. Толкова много неща сме правили заедно.

За мен е напълно достатъчно дори веднъж да сме работили по определен начин. Когато и да се срещнем след това, продължаваме нататък. Има дълга репетиция преди всеки концерт. Това време ми е достатъчно да опозная хората, с които работя.”

Талантът на детето-чудо е открит много рано и внимателно развиван от родителите, също музиканти - цигулар и композиторка. “На 4-годишна възраст баща ми ме подтикна да се занимавам с музика, а след това ме насърчи да го сменя като преподавател. От родителите си знаех, че отивам при една от най-добрите учителки в света. На първия си урок видях толкова мила и любезна жена, че се влюбих в нея. Тя не ми беше просто учител, а приятел и съветник, всичко. Усещах я като моята добра, грижовна баба", казва Сара Чанг. За работата си твърди, че в момента, в който концертът свърши, вече знае къде е сбъркала и какво трябва да направи, за да не повтори грешките си. За това помагат много и записите. “Не е лесно да слушаш старите неща, които си записвал. Когато се съгласиш за запис, означава, че си абсолютно готов да го направиш. В момента си мислиш, че всичко е прекрасно, но след един месец го чуваш и си казваш - ще трябва да отида в студиото и да го запиша отново.

А иначе записите са нещо прекрасно, показват музикалното ти развитие в даден момент и са спомен. Те са нужни за преосмисляне на нещата и ти показват как да работиш по-добре", мисли тя. Ако хората, които не се занимават с музика, смятат живота на музикантите труден, особено когато ги обявят за дете-чудо, то Сара Чанг е на друго мнение. “Положителните страни са много повече, отколкото негативите. Едно от малкото отрицателни неща е, че никога не съм си вкъщи. Уж ходех в нормално училище, а изобщо не бях в клас. По-голямата част от обучението си осъществявах по факсове и по имейли. Но пък е хубаво, че съм започнала от ранна възраст и имам прекрасна кариера. Близките ми приятели са някои от най-добрите и известни музиканти в момента по света. Целият начин на живот много ми харесва. Радвам се, защото на много ранна възраст съм осъзнала, че музиката е моят начин на осъществяване и това не е спорт, в който се гонят резултати. Музиката е емоционална и много лична. Тя е през цялото време интерпретация. Никога не може да има граници. Да си добър изпълнител означава да можеш да докосваш чувствата на останалите хора чрез своята интерпретация на музиката. Нотите са даденост, която трябва да следваш, но имаш различна степен на свобода - например в “Кармен” на Сарасате мога да вложа стахотна лична свобода, но в Моцарт, Бетовен - не. Там има много повече структура и ограничение."

Съветът й към младите начеващи цигулари е, ако желаят да се занимават с музика, трябва да са сигурни, че искат да го правят винаги, защото музиката е начин на живот.