Георги Костов, зам.-министър на земеделието: Държавата като цяло ги е правела неумишлено

Георги Костов, зам.-министър на земеделието: Държавата като цяло ги е правела неумишлено

Каква ще бъде позицията на България, която ще защитавате пред Брюксел?
- Основният ни аргумент е, че ние спряхме смяната на предназначението на горите и по този начин прекратихме възможността за по-нататъшното им  застрояване. Вторият е, че всички сделки са дадени за разследване от компетентните органи и има заведени дела спрямо виновни длъжностни лица. Това вероятно няма да бъде достатъчно, затова в момента се правят правни проучвания. Проучваме европейските регламенти за това какво е държавна помощ, затова потърсихме услугите на външни консултанти, експерти в европейско право по държавните помощи.
Трябва да разтълкуваме дали аргументите могат да имат и друго тълкуване. Защото нашата позиция, включително тази и на прокуратурата е, че това не е неправомерна държавна помощ, а конкретни нарушения на длъжностни лица, т.е. това са престъпления, които трябва да бъдат разследвани. И въпреки че е имало лица на високи държавни постове, които са го правили умишлено, държавата като цяло го е правила неумишлено. 
Възможно ли е с нов закон държавата да си върне всички заменени гори, както предлагат екозащитниците?
- Това не е обсъждано от юристите при нас, но не се изключва като вариант. Искам обаче да разделя отговора. За всички е ясно, че заменките са нечестни сделки спрямо публичния интерес. Няма съмнение, че и нормативните актове са направени така, че сделките да се сключват точно по този начин, в резултат на което т.нар. инвеститори се снабдиха с тези гори. Тези инвеститори обаче бяха вкарвани в тази процедура, защото няма друга. А когато те вкарат в процедура, при която получаваш определени преференции, със сигурност можеш да бъдеш рекетиран. Няма как при тези огромни разлики в цените, които са се се получавали след изваждането на горите, печалбите да не са били преразпределяни някъде.
Право на компетентните органи е да попитат бенефициентите какво им е струвало тези сделки. Но е право и на неправителствените организации да протестират. Това, което ние трябва да направим, е да защитим националния интерес. Не стига че веднъж сме загубили милиони от самите замени, а на всичкото отгоре ще трябва да плащаме и санкции за това. Трябва да има престъпление и наказание. Не може народът да бъде наказан два пъти за едно и също нещо, няма как. Затова целта е да се види как да защитим нашите интереси, за да не плащаме всички санкции. Това трябва да стимулира всички държавни служби, така че не само министерството, но и компетентните органи - съд, прокуратура, следствие, да започнат преследване за извършените сделки.
А ако не успеете да докажете, че това не е държавна помощ?
- Имаме 20-дневен срок да отговорим на Еврокомисията. Освен това можем да удължим този срок с искане за техническа помощ за доизясняване на някои казуси. Трябва да се подготвим така, че да не ни връщат. Имаме право да отговорим с друго писмо, което ако се окаже достатъчно убедително и бъде прието от жалбоподателя като задоволяващо, той може да оттегли жалбата си. Това, разбира се, е хипотеза, но съществува. Така че има възможности да избегнем санкциите, но са свързани с много сериозни анализи.
По въпроса за евентуалното анулиране на сделките - защо, когато станахте изпълнителен директор на агенцията по горите през август 2009 г., не изпълнихте указанията на прокуратурата за разваляне на заменки по Черноморието?
- Защото юридически това не беше възможно. Държавната агенция по горите, която е страна по сделката, не може да заведе дело срещу себе си за развалянето на тази сделка. Още повече че самите директори на регионалните управление не са подписвали договорите, а само са ги съгласували, че отговарят на закона. Те самите не са принципал, а са второстепенен разпоредител с бюджетни средства. Затова и когато ние дадохме на прокуратурата голяма част от сделките, подведен под отговорност беше единствено бившият изпълнителен директор Стефан Юруков, който е разписвал договорите. Колкото до тези съгласувателни процедури, чрез тях самите горски са бягали от отговорност, защото са виждали, че сделките са нагласени. В същото време те не са имали избор да отказват, защото са щели да бъдат уволнени. За четиригодишния период е имало подобни уволнения, примерно в Широка лъка и на други места, където директорите са отказвали горите в техните региони да бъдат заменяни.
Защо е трябвало да се пише това съгласуване?
- Хората са се плашили, те са били притискани отгоре, защото ако не се съгласят, директно са си отивали. От тях се е искало да напишат, че не възразяват на дадената сделка, защото отговаря на изискванията на закона. На тези хора им е било пределно ясно, че след замяната стойността на имотите ще бъде завишена многократно.
Според юристи сделките за заменените гори могат да се обявят за нищожни с мотива, че държавата е установила щета от тях.
- Най-напред трябва да се установи щетата, но това не може да стане веднага. Като нова власт ние сме на позицията, че държавата е била ощетена, затова взехме важни решения. Още преди да дойде писмото от прокурора Бойко Найденов през август 2009 г., аз издадох заповед да се спре смяната на предназначението на заменените вече гори. По този начин от 33 хил. дка заменена гора ние спряхме смяната на предназначението на 29 хил. дка и върху тях няма строителство. Преди това е бил сменен статутът за 4 хил. дка.
По-късно и парламентът одобри този мораториум за държавните без общинските гори. Това са 8 хил. дка общински гори, за които досега нито една община не е сменила предназначението. По този начин ние намаляваме натиска за евентуалната държавна помощ, която щяхме да платим на Брюксел. Второто важно нещо, което направихме, е да дадем на ДАНС и прокуратурата да разследват всички сключени сделки и да заведат, ако е възможно, дела.
Това обаче се оказа трудно доказуемо. Единствените обвинения са срещу бившия изпълнителен директор на агенцията Стефан Юруков. Какво ще се случи по това дело не е ясно. Има още предприети действия. Проверили сме всички заменки и основният извод в доклада беше, че държавата е ощетена главно поради ниските цени, които дава наредбата за оценка. Ние променихме наредбата, но тя още не е одобрена от Министерския съвет. Надявам се да я гласуват, защото в момента няма активни сделки с гори. Лично аз не съм щастлив от това, че не е минала още.