"Байду" - големият печеливш

"Байду" - големият печеливш

Личното богатство на основателя на компанията надхвърля 2 млрд. долара
През есента на 1998 г. програмистът Ли Янхун разработва Rankdex, експериментална търсачка, класифицираща уебсайтовете според взаимвръзките им. По същото време Лари Пейдж и Сергей Брин работят върху алгоритъм, който впоследствие ще направи създадената от тях "Гугъл" най-популярната търсачка в света.
Ли успява с Rankdex и я използва като основа за следващото си мероприятие – търсачката Baidu ("Байду"), която в момента е третата по популярност в света, а в Китай е известна като "Гуглоубиец". Точно като в приказките Ли, известен повече с английското си име Робин, пуснал "Байду" от хотелска стая в Пекин през 2000 г., разказва Ройтерс. Днес тя е истински гигант с 60% дял приходи в сектора и 75% от трафика. Приходите на "Байду" за 2008 г. възлизат на 468 млн. долара, а в списъка на "Форбс" за 2009 г. богатството на Ли е оценено на 2.1 млрд. долара.
Той стартира компанията в началото на новия век с вяра в силата на интернет, като в интервю за в. "Гардиън" от 2005 г. изрази увереност, че един ден Китай ще разполага с най-големия уебпазар, а другите търсачки ще вземат "Байду" за пример. По повод коментар на Бил Гейтс от същата година, че "Гугъл" стават все по-влиятелни Ли каза: "Ако той сега се бои от "Гугъл", в недалечно бъдеще ще се страхува още повече от "Байду".
Популярна в Китай, търсачката придоби и световна известност, след като "Гугъл" обвини китайски хакери за атаки срещу сървъри на компанията и заплаши да напусне азиатската страна заради упражняваната от властите цензура. Именно "Байду" ще се окаже и големият победител от случката, без значение дали "Гугъл" напусне или остане, смятат анализатори. Просто тя ще бъде в по-добра позиция да преговаря с рекламодателите от американския гигант, чиито позиции изглеждат разклатени.
Ефектът вече се усеща. Акциите на "Байду" на "Насдак", за последните седмици повишиха стойността си с около една пета и достигнаха рекордните 470 долара.