Спадът на пазара на безалкохолни напитки се задълбочава

След 12 години на постоянен ръст пазарът на безалкохолни напитки завърши 2009 г. с намаление от 7%, показват данните на асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.
Намалението в консумацията на безалкохолни напитки започна още от началото на 2009 г. През първото тримесечие то беше само 1%, но впоследствие се задълбочи и стигна 6 на сто към деветмесечието, въпреки че летният сезон е силен за продажбите.
През миналата година спадът е сред всички видове продукти с изключение на студените чайове и лайт напитките. Те обаче имат сравнително малък дял от пазара.
По данни на асоциацията през 2009 г. българите са консумирали 1,7 млрд. литра безалкохолни напитки, което е близо 128 млн. литра по-малко от година по-рано. По цени на дребно стойността на реализираната продукция е 1,4 млрд. лв., или със 121 млн. лв. по-малко, показва статистиката.
Най-голям е спадът в потреблението на плодови сокове и нектари - 9, 3% спрямо година по-рано. С по-сериозен темп намалява и консумацията на газирани напитки - 7,5 на сто спрямо 2008 г., както и при минералните води, при които е отчетено намаление от 6,3%.
По данни на асоциацията единствено потреблението на студен чай и лайт напитки се е увеличило през 2009 г. При чайовете е регистриран ръст от 5,6 на сто, а лайт напитките - 1,1%.
Очакванията на бранша са спадът в сектора да продължи поне до средата на тази година.