Най-малкото "Ауди" идва през лятото
Най-малкото "Ауди" ще е на пазара през лятото, а след броени дни на изложението в Женева ще е неговата официална премиера, съобщиха от компанията. Амбицията на производителя е колата да постави нови стандарти в компактния клас по отношение на комфорта, пътното поведение, ниския разход на гориво, качеството на изработка и предлаганите екстри.
На борда
Моделът А1 е дълъг 3.95 м, широк 1.74 м, висок 1.42 м и има междуосие от 2.47 м. Въпреки тези скромни размери на борда има достатъчно място за четирима пасажери, като отзад са оформени две самостоятелни места с поставка за шишета и дреболии между тях. Багажният обем на А1 е минимум 267 литра, който може да нарасне четири пъти, ако бъдат сгънати облегалките на задните седалки.
Оформлението на вътрешността на купето на мъника е вдъхновено от самолетостроенето, като могат да се открият влияния и от интериора на яхтите, отбелязват от "Ауди". Централната конзола сякаш плава в тунела между седалките, а боравенето с трите въртящи се контролери на вентилацията е лесно и интуитивно.

Управлението на музикалната и навигационната система също не крие особени загадки. Като опция се предлага и системата MMI, която позволява всичко да се контролира от един блок, включващ движещ се във всички посоки кръгъл джойстик и няколко бутона.
Приборното табло е с класически скали, атрактивно осветени в бяло, като бутоните светят в червено. Като опция е предвидена възможността класическите лампи за осветяване на купето да бъдат заменени изцяло от диоди, които дават по-добра светлина при по-нисък разход на енергия.
Двигателите
При лансирането на А1 моделът ще се предлага с два дизелови и още толкова бензинови двигатели. Най-скромният от тях е типичен представител на тенденцията даунсайзинг (минимален обем, голяма мощност и нисък разход на гориво).

В случая базовият 1.2-литров TFSI мотор разполага с мощност от 86 к.с. и максимален въртящ момент от 160 Нм (между 1500 и 3500 оборота). Комбиниран с петстепенна механична трансмисия, той осигурява ускорение до 100 км/ч за 12.1 секунди при среден разход от 5.1 л/100 км.
Най-мощният двигател в гамата на "Ауди А 1" е 1.4 TFSI (122 к.с., 200 Нм между 1500 и 4000 оборота). Работещ в тандем с опционалната седемстепенна автоматична трансмисия с два съединителя S tronic, той изстрелва мъника до 100 км/ч за 9.1 секунди, като се нуждае от 5.1 л, за да измине 100 километра. Ускорението с механичната скоростна кутия с шест предавки е с една стотна по-бавно, а разходът с 300 милилитра по-висок.
Дизеловата гама на "Ауди А1" включва 1.6 TDI мотор с мощност 90 к.с. и пик на въртящия момент от 230 Нм(1500-2500 оборота). Ускорението до 100 км/ч отнема почти същото време колкото при базовия бензин(12.2 сек.), но разходът в смесен цикъл е респектиращите 3.8 л/100 км при вредни емисии от под 100 гр/км.
При същия работен обем дизелът на "Ауди А1" може да генерира и 105 к.с. (250 Нм въртящ момент между 1500 и 2500 оборота), достатъчни, за да се постигне класически автомобилен спринт за 10.8 секунди при 3.9 л/100 км разход. И при двата дизелови мотора базовата скоростна кутия е петстепенна, механична.
Диетата
Постигането на доста ниските за мощността стойности на изразходваното гориво се дължи на въвеждането на няколко нови за "Ауди" технологии, съобщават от компанията. Сред тях са регенерация на спирачната енергия (позволяваща генераторът "да си почива" от време на време), автоматичната старт-стоп система (спираща работата на мотора при престой) и интелигентното управление на водната помпа (работеща само когато двигателят се нуждае от охлаждане).

По-неопитните водачи пък могат да разчитат на съвети за икономично шофиране от бордовия компютър. Той например може да даде информация кои консуматори на енергия работят във всеки един момент и какъв е техният принос за разхода на гориво. Механичните скоростни кутии пък вървят с индикатор за смяна на предавките, който подсказва кога е най-ефикасно да се премине на по-висока или по-ниска предавка.
Пътното поведение
"Ауди А1" ще се оборудва с нова стабилизираща програма (ESP), позволяваща доста по-прецизно управление. Електронен диференциал се грижи за прехвърлянето на въртящия момент между предните две колела в зависимост от нуждите. Това, от една страна, минимализира ефекта на недозавиването, а от друга, позволява по-лесно вкарване на автомобила в курса.

От "Ауди" обещават, че А1 ще има максимално директен волан, като ще се нуждае от 10.6 метра, за да направи обратен завой. Автомобилът е снабден с предни вентилирани дискови спирачки (с размер между 256 и 288 мм в зависимост от мотора), като тези на задните колела са барабанни. Серийно базовият модел е качен на 15-цолови джанти.
Малко екстри
Собствениците на "Ауди А1" ще имат огромни възможности за персонализация на своя автомобил както отвън, така и отвътре. Това включва избор на цветове (включително и комбинация от два различни отвън), материали, акценти, джанти (от 16 до 18 цола) и гуми.
Като опция ще се предлагат адаптивни фарове с автоматично превключване между дълги и къси светлини, панорамен покрив, безключов достъп, круиз контрол, сак за транспортиране на ски и т.н. Може да се поръча и S line пакет, който предава по-динамично излъчване на автомобила.
Цена и конкуренти
Стартовата цена на А1 ще е около 16 000 евро, като всички основни системи за безопасност и комфорт са част от серийното оборудване. Броните на колата пък са специално проектирани да не се повреждат при сблъсъци с ниска скорост (при паркиране например).
"Ауди А1" ще се произвежда в завода в Брюксел, в който са били инвестирани над 100 млн. евро.
Основният конкурент на модела, разбира се, е "Мини" (марка на вечния съперник БМВ), но ще бъдат атакувани и потенциалните купувачи на модни икони като "Фиат" 500, "Ситроен DS3" и "Алфа Ромео МиТо".