България е свързващо звено между Турция, Близкия изток и Русия
Международната компания "Шнайдер електрик" присъства на българския пазар от 1998 г. - първоначално само с търговско представителство, а по-късно и със завод в Перущица. През 2007 г. премества предприятието си в индустриална зона Радиново край Пловдив. Дружеството е инвестирало 47.2 млн. лв. в производство, като януари пусна нова изцяло автоматизирана линия. За възможностите в България и трудностите, с които се сблъсква предприятието, разговаряме с изпълнителния директор на "Шнайдер електрик" за страната Андрю Слоун и директора на завода в Радиново Филип Раго. |
Страната трябва да развива инфраструктурата си още Половината от частите за изделията си купуваме от български фирми |
Как бихте оценили ситуацията на пазара в момента и по-конкретно мястото на "Шнайдер електрик"?
Андрю Слоун: Мисля, че истинската криза в България настъпи сега и ще се усети най-силно през първата половина на 2010 г. Ситуацията на пазара през 2009 г. беше определено трудна, но успяхме дори да инвестираме в производството си и да довършим поставените си цели. Най-важното е да запазим ликвидността си, особено сега, когато пуснахме нова производствена линия. Най-трудното в момента е да разполагаш с пари в брой.
Защо тогава решихте да инвестирате точно сега в нови производствени линии?
А.С.: Производството ни в Пловдив може да бъде определено като глобално. То не е насочено само към потребностите на българския пазар, а и към останалия свят. В момента има пазари, които продължават да растат – като китайския. Част от Западна Европа и Америка вече започват да излизат от кризата. Разбира се, растежът няма да е такъв, какъвто е бил преди кризата, но важното е, че отново ще има ръст. В момента в Радиново работят около 500 души, както и 100 души, които са заети в търговската ни мрежа в София, Варна и Бургас, откъдето експедираме продукцията си.
Има ли спад на цените на изделията ви заради кризата?
А.С.: Не, не може да се говори за спад на цените. Продукцията ни е в премиум сегмента за областта си. Постигаме това, като поддържаме висок стандарт на качеството, което от своя страна ни задължава непрекъснато да инвестираме в усъвършестването на продуктите си. Разработваме нови изделия и инвестираме в хората си. Опитваме се да развиваме иновативна политика не само при произведените от нас изделия, но и в търговската практика. Така че ако намалим цените на продуктите си, това би ни лишило от възможността да развиваме продукцията си за в бъдеще. От януари започнахме да произвеждаме нов продукт. Докато преди клиентите ни се нуждаеха от две изделия, които да извършват една функция, сега ще им е достатъчно едно. Това от своя страна ще спести пари и не е необходимо да сваляме цените.
Кои са най-големите ви пазари и по-конкретно закъде изнасяте продукцията от България?
А.С.: Схемата, по която работим, е изпращане на готовата продукция към нашите дистрибуционни центрове, откъдето съответно се преразпределят изделията към различни точни на света. От страната по-конкретно към Западна Европа. България е свързващо звено между Турция, Близкия изток и Русия, към чиито пазари ще насочим усилията си.
Какви трудности срещате на българския пазар и условията за бизнес в страната?
А.С.: Страната има стратегическо разположение. Това, върху което трябва да се работи, е допълнително развитие на инфраструктурата. Напоследък все повече се говори за пълното изграждане на магистралите, свързващи Варна и София, както и Пловдив с Бургас, което много би подпомогнало бизнеса. Трябва също така много да се инвестира в подобрение на железопътния транспорт. Така че възможности за развитие на страната определено има, въпросът е в инвестициите. Що се отнася до администрацията, считам, че след влизането на България в Европейския съюз е постигнат голям напредък във връзка с условията за бизнес тук. Икономическата система на страната вече е отворена и всяка една дейност трябва да отговаря на европейските изисквания. Това, което се опитваме като компания, е да се включим в това развитие, да инвестираме в добри проекти и хора. Това е нашият начин да подпомогнем България в развитието й.
Какви са очакванията ви за развитието на пазара през 2010 г.?
А.С.: Определено това ще бъде една трудна година за България и за предприятията, които работят тук. Особено първите три месеца. Ще продължим да инвестираме в страната, смятаме да развиваме все повече търговската ни мрежа, пред която има много възможности. Очаквам през втората половина на годината ситуацията да се стабилизира и чуждите инвестиции все повече да се връщат към България.
Фабриката в Пловдив е втора за предприятието в България, защо се отказахте от производството в Перущица?
Филип Раго: Открихме първата си фабрика в Перущица през 1998 г., а през 2007 г. преместихме фабриката тук, край Пловдив. Предишното предприятие се оказа прекалено малко за нас. Сградата беше стара и не позволяваше да бъде разширена, също така трябваше да мислим за развитие на логистиката ни. Сега предприятието е много по-близо до София и Пловдив.
Доволни ли сте от условията, които предлага индустриалната зона?
Ф.Р.: Като цяло сме доволни от условията, които предлага зоната. Всяка компания си има свой терен, който се охранява. Неудобство за нас е липсата на транспорт. Всеки един завод в парка трябва сам да осигури превоз на работниците си, което представлява неудобство. Не всички от хората, които работят тук, са от Радиново, а са от целия район, включително Пловдив. С други неща нямаме проблеми, намираме се на магистрала, което е много удобно за останалия ни транспорт.
Каква част от продукцията ви остава в България и закъде се насочва останалата?
Ф.Р.: Около 15 на сто от продукцията остават в страната, като се насочва към логистичния ни център в София, откъдето се разпределя. Друга част от продукцията ни е предназначена за Будапеща и трета към разпределителния ни център в Лион. Изнасяме продукция от България за Македония, Турция и останалите страни в региона, а също така към Русия, Полша и други.
Къде се произвеждат частите за изделията, които сглобявате в Радиново?
Ф.Р.: Една част се произвежда тук, друга внасяме от Франция, а трета от Азия. Стремим се да купуваме колкото се може по-голяма част отблизо, защото е по-изгодно. Около половината от компонентите са от български фирми. Засега имаме осигурени пазари за продукцията ни и не се притесняваме от липсата на клиенти.
От началото на годината започнахте автоматизация на производствените си линии, какво ще стане с хората, които са заети в ръчното производство?
Ф.Р.: Ние се нуждаем от работна ръка главно при подготвителните и довършителните операции. Това няма да се промени и след въвеждането на автоматизираните линии. Дори, напротив, колкото повече автоматизирани линии имаме, от толкова повече хора ще се нуждаем. Въвеждаме автоматичните линии главно за да осигурим още по-голямо качество на изделията ни. Новите машини гарантират 100% качествена продукция. Всяко съоръжение има своите датчици, които следят изделията на всеки един етап от сглобяването им.