"Топливо" (3TV)

"Топливо" (3TV)

"Топливо" (3TV)
Дневник
Визитка:
Адрес: София, ул. "Солунска" 2
Телефон: 02/9877655
Интернет сайт: www.toplivo.bg
Дейност: дистрибуция на горива и строителни материали
Акционерен капитал: 5.417 млн. лв.
Изпълнителен директор: Щилиян Стоянов
Последен отчет: 31 декември 2009 г., неконсолидиран
SWOT анализ
Плюсове
Добре развита дистрибуторска мрежа
Голям дял на пазарите за горива и строителни материали
Минуси
Сезонно разпределение на продажбите през годината
Зависимост на продажбите от един от най-засегнатите сектори в икономиката
Възможности
Оптимизация на част от активите
Опасности
Спад в приходите заради разпродажбата на активи и свиването на бизнеса вследствие на кризата
Компанията в числа
24.3 млн. лв. е пазарната капитализация на дружеството
3.57 лв. е най-ниската цена на акциите за последните 52 седмици
6 лв. е най-високата цена на акциите за последните 52 седмици
84 сделки с книжа на дружеството са сключени през последните 3 месеца
75.9 хил. лв. е стойността на сделките, сключени с акции на компанията за последните 3 месеца
Какво казват експертите
Константин Абрашев, портфолио мениджър, "Бенчмарк асет мендиджмънт"
"Топливо" е особена компания. Тя трябва да се разглежда в две направления. Първото е чисто оперативната част. Основният проблем тук е високото ниво на критичната точка. С други думи, при ниски годишни обороти, каквито компанията отчита за 2009 и каквито ще бъдат те през 2010, тя ще се бори да остане над нулата.
Голямата въпросителна около това дружество, която е стояла винаги, е какво ще се случи, ако то прибегне към продажби на огромната си база от недвижимости. По ирония на съдбата именно през 2009 изглежда инвеститорите получават знак. Компанията пристъпва към продажби, като съответно преоценява активите си и прави байпас, отчитайки положителен ефект от 1.8 млн. лв. Освен това за продажба са заредени ДМА за още 14.5 млн., като резултатът ще е видим в рамките на тази година и крайният ефект ще е водораздел за представянето на компанията и акциите й.
Развигор Христов, инвестиционен консултант, ПОД "Бъдеще"
"Топливо" е  един от големите дистрибутори на горива и строителни материали в България. Най-големият акционер с над 73%  в  дружеството е  бившият приватизационен фонд "Синергон холдинг", който също се търгува на БФБ - София.  През септември 2009 г. "Топливо" отпадна от индекса SOFIX. В момента акциите на дружеството са слабо ликвидни и в някои сесии липсват  и сделки. Основният актив на "Топливо", който по времето на бума на недвижимите имоти през 2007 г. беше често споменаван, са притежаваните търговските бази, складовете, магазините и газстанциите, които са разположени в 196 населени места. През изминалата година приходите на дружеството се сринаха с почти 50%  до 161 млн. лв. и нетната печалба възлиза на скромните 437 хил. лв., като основната причина е кризата в строителния сектор.
___
Компанията е един от най-големите дистрибутори на горива и строителни материали в България. Дружеството все още не е публикувало консолидирания си отчет за изминалата година, но предоставените досега данни рисуват мрачна картина. За деветмесечието на 2009 г. то записа 50% спад на консолидираните приходи от продажби. Чистата печалба пък се стопи с над 4 млн. лв. до едва 122 хил. лв.
Влошаването на финансовите резултати беше обусловено от няколко фактора. Рецесията в България и по света сви потреблението на вътрешния пазар и намали приходите на "Топливо". През октомври компанията обяви, че цените на основни горива като въглища и дърва за огрев са паднали с между 20% и 30% на годишна база. Едновременно с това строителният бранш, който преди кризата беше считан за един от основните двигатели на икономиката, тотално забуксува.
"Спадът от продажбите на строителни материали надхвърля 45% и се обуславя от развилата се криза в бранша", обявиха от компанията в индивидуалния отчет на дружеството. Достатъчно е да се погледне месечната статистика на Евростат, за да се види, че през последните месеци от миналата година България е на първо място в Европейския съюз по най-голям спад на строителството (за декември например годишният спад в новото строителство надхвърля 33%).
И не на последно място - в края на 2008 г. "Топливо" реши да продаде част от бизнеса си с течни горива на "Синергон петролеум" – част от портфейла на бившия приватизационен фонд "Синергон", който е и мажоритарният собственик на "Топливо". Още тогава компанията предупреди, че това ще удари сериозно приходите й, и по-конкретно постъпленията от продажбата на пропан-бутан. Оказа се обаче, че дори и подготвените от "Топливо" прогнози за спада в приходите са твърде оптимистични.
В крайна сметка намаляващите печалби на "Толиво" завлякоха и общия финансов резултат на "Синергон". "Голямата въпросителна около това дружество, която е стояла винаги, е какво ще се случи, ако то прибегне към продажби на огромната си база от недвижимости", посочи и портфолио мениджърът на "Бенчмарк асет мениджмънт" Константин Абрашев. "Компанията пристъпва към продажби, като съответно преоценява активите си и прави байпас, отчитайки положителен ефект от 1.8 млн. лв. Освен това за продажба са заредени ДМА за още 14.5 млн., като резултатът ще е видим в рамките на тази година и крайният ефект ще е водораздел за представянето на компанията и акциите й", допълни той.
Борсовото представяне на "Топливо" през 2009 г. също не беше особено добро. Слабите финансови резултати изглежда натежаха върху пазарната оценка на компанията и тя така и не успя да се възползва от възстановяването на българската борса, което се наблюдаваше основно през пролетните и летните месеци. От март досега акциите на "Топливо" са поскъпнали с малко повече от 14%, като в края на септември за кратко достигнаха пик от 6 лв. Поскъпването им за изминалите 11 месеца обаче няма как да догони ръста на основния борсови индекс SOFIX за същия период – над 60%.