Сериозни санкции дебнат финансовите журналисти за подвеждаща информация

Сериозни санкции дебнат финансовите журналисти за подвеждаща информация

При подвеждаща информация за публични компании в Италия финансовият надзор налага глоби до 10 млн. евро, стана ясно на семинара в петък. Сред участниците бяха Кармини ди Ноя, зам. генерален директор на италианската Асоциация на публичните компании (вдясно), Петър Чобанов, председател на КФН (в средата), Карло Бианкери, координатор на проекта между двата проекта.
При подвеждаща информация за публични компании в Италия финансовият надзор налага глоби до 10 млн. евро, стана ясно на семинара в петък. Сред участниците бяха Кармини ди Ноя, зам. генерален директор на италианската Асоциация на публичните компании (вдясно), Петър Чобанов, председател на КФН (в средата), Карло Бианкери, координатор на проекта между двата проекта.
В Италия злоупотребяващите ги чака до 10 млн. евро глоба и до 12 години затвор
Финансовите журналисти и медиите, също както анализатори и инвестиционни мениджъри, са заплашени от сурови санкции, ако разпространяват подвеждаща информация за компания, което води до рязко изменение в цените на акциите й.
Това припомниха на семинар на българския и италианския финансови надзор - КФН и Consob, в София, посветен на влиянието на европейската директива за финансовите злоупотреби върху медиите. Причината - съществуващото европейско законодателство в областта на капиталовите и финансовите пазари, което всяка страна членка е длъжна да адаптира в националната си уредба.
Особено големи са глобите и наказанията за финансовите журналисти и медиите в Италия. Там при подвеждаща информация се налагат глоби до умопомрачителните за българските стандарти 10 млн. евро, стана ясно от презентацията на Рикардо Сабатини, главен редактор на раздела за финансовите пазари в един от най-големите всекидневници в Италия - "II sole 24 Ore".
Макар да няма подобни случаи, в Рим пазарните манипулации и злоупотреби могат да се третират и като криминално деяние, а тези, които ги извършат, рискуват между 2 и 12 години затвор, се разбра по време на форума. "Дори подвеждащата информация да не предизвика промяна в цените на акциите, разпространяването на слухове и невярна информация може да коства на медиите административни санкции в размер от 40 хил. евро до 10 млн. евро", отбеляза Сабатини.
В сравнение с Италия нормативната уредба в България в областта на пазарните злоупотреби е много по-мека. Едни от най-сериозните глоби за търговия с книжа, за които се използва вътрешна информация, са от 20 000 до 50 000 лв.
Освен това доходи, получени в резултат на нарушения, се отнемат и с тях се обезщетяват, доколкото е възможно, пострадалите, а останалата сума остава в полза на държавата. За юридически лица и повторни нарушения глобите са двойни. Максималната глоба за нарушение на закона пък е 200 хил. лв.
Придържането към професионалните и етичните норми в бранша може да предпази журналистите от ударите на закона, стана ясно още на форума. В такъв случай дори източниците, на които се позовава, да са дали грешна информация, това няма по никакъв начин да ги застраши от санкции.
В потвърждение гостите от Рим дадоха за пример италианският надзор, който дава приоритет на етичния кодекс, който работещите в сектора трябва да спазват. Подобна е и ситуацията в България. В случаите, когато информацията се разпространява от журналист, под внимание се вземат правилата и нормите, регламентиращи професията - в това число етичния им кодекс. Важно е и дали журналистът е получил, пряко или непряко, облага от разпространението на информацията.
Пазарните манипулации и сделките с вътрешна информация попадат под разпоредбите на Закона срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти, който влезе в сила с влизането на България в ЕС на 1 януари 2007 г. Доста от определенията съществуват и в закона за ценните книжа (ЗППЦК) и по тях също са налагани наказания за пазарна манипулация.
Новият закон определя като по-вътрешна информация всяка, която не е публично огласена, и отнасяйки се пряко или непряко до емитенти на ценни книжа, може да повлияе значително на цената им. Манипулацията на пазара е определена като действия, с които се създава невярно впечатление за търсене или предлагане на финансови инструменти или необосновано се променя цената им.
В това са включени и публикациите на неверни данни, изразяване на мнение или фиктивни сделки, с което някой се облагодетелства. Определенията за вътрешна информация и за манипулация на пазара са сред най-дискусионните в инвестиционната общност и това пролича на форума на КФН и Consob. Според някои представители на пазара трудната дефиниция на понятията може да даде твърде много власт на надзорните органи и прекалено субективни начини за преценка.