Обувката не му стяга

Обувката не му стяга

Бях убеден, че трябва да се захвана с това, защото най-добре разбирам проблема на хората просто защото винаги съм го имал и аз

Скоро ще отвори онлайн магазини за Гърция и Румъния
"Искаш ли да почувстваш моя бивш проблем? Ако носиш обувки 42 номер, просто обуй 40 или 41, но нека да са официални. Носи ги известно време и ще разбереш." Думите са на Виден Нацев. Той има студио за уебдизайн, счетоводна къща, а също така и фирма за обзавеждане в чужбина. Най-много от всичко обаче обича да продава обувки.
Виден е създател на "Крачун" - първия магазин в София и България, специализиран в продажбата на обувки за хора с малки и големи ходила. За да се захване с това начинание, му е помогнала природата - самия той носи обувки номер 50. "Повечето хора изобщо не разбират нашия проблем, казва Виден. Това е и най-дългата му предприемаческа мисия, която реализира, макар че до това се стига, както самият той казва, след като минава през... само три кръга на ада.
Ходенето по мъките
Всичко започва, когато е 15-годишен. Тогава вече носи номер 46 и с това започва ходенето по мъките. В България има много магазини за големи хора, но те продават основно дрехи. Големи обувки не се намират, а дотогава Виден е носил предимно маратонки. В един момент обаче и те не могат да решат проблема, защото просто няма такива, които да му станат.
Единственият шанс е покупка от чужбина. Това обаче са първите години след соца и не всеки ден някой пътува зад граница. Все пак чрез познати, приятели, роднини и всякакви сложни връзки и логистика успява да осигури комфорт на краката си. Разбира се, не постоянно, налага му се да носи и по-малки, все пак трябва да се върви. Обикновено когато някой купува обувки от чужбина, му носи по няколко чифта.
Вторият шок е абитуриентският му бал. Тогава е стигнал до 48 номер, криза е, средата на 90-те години на миналия век. Настава семейна драма, защото вариантите не са много - или костюм с маратонки, или пак сложни маневри за доставка от чужбина. Накрая се намират обувки от странство и балът е спасен.
Третият кръг на ада е казармата през 97-ма и номер на крака 49. Разбира се, такива кубинки в армията няма и в случая на редник Нацев уставът казва "оправяй се сам". Перспективата т.нар. въшкарник (шаячна куртка)  в съчетание с маратонки не му харесва и, ще - не ще, пак прибягва до старата схема - познати, приятели, чужбина.
Така се сдобива с подобни на военните обувки отвън. В момента годни за казарма ботуши продава и той. След като още в казармата е решил, че нещата не може да са толкова сложни и занапред.
Решението, застраховка срещу риска, изпълнението
Когато преди няколко години отива да учи във Франция, за първи път влиза в магазин за малки и големи обувки. "Исках да го купя целия", казва Виден, усещайки, че е попаднал в своето царство. Някъде там и по това време твърдо се оформя в него идеята да направи такъв магазин и в България. "Бях убеден, че трябва да се захвана с това, защото най-добре разбирам проблема на хората просто защото винаги съм го имал и аз", казва той.
Той има и друг мотив да се занимава с това - почти всички от семейството му носят големи обувки. Съпругата му например е с 43 номер. "Казахме си, че и да не тръгнат продажбите, поне ще имаме достатъчно обувки за семейството", разкрива своята стратегия за застраховка срещу риска той. Засега обаче тя не е нужна, тъй като след отваряне на магазина през октомври миналата година все повече хора започват да се обуват в него.
Само за няколко месеца интересът се увеличава, купуват хора от цялата страна през сайта за онлайн продажби. В момента прави и два за Гърция и Румъния, където след проучване се оказва, че също липсват подобни магазини.
"По принцип хората с големи или малки номера на обувките нямат много избор, казва Виден. Първата ти и основна цел е просто да намериш нещо удобно, за стил и модел нямаш шанс да мислиш." Затова обаче той освен на размерите залага и на стила.
По отношение на качеството казва, че то трябва да е безкомпромисно. "Представете си един човек 120-130 кг какво причинява на обувките", посочва той. Затова и цените са по-високи, макар че има за всеки и работи само с германски, италиански и испански производители.
Продава от маратонки, през градски до официални обувки и кецове за скейтъри. За мъжете размерите са от 37 до 39 и 46 до 53+, а за дамите от 32 до 35 и 41 до 46 номер. В началото решихме да продаваме само обувки за големи, но впоследствие добавихме и малките размери. Решението се оказва правилно, в момента продажбите са 50 на 50.
"Моята корпоративна социална отговорност"
Покрай магазина открива и други проблеми на хората. "Оказва се, че много от тях просто не знаят кой им е номерът, защото никога не са носили точния", казва Виден и дава пример с негов клиент от страната, който купува онлайн. "Човекът си мислеше, че носи номер 50, и си поръча обувки с такъв. Оказа се, че греши - носи 47. Докато установим обаче, че това е номерът, връщаше седем пъти обувките."
Определено за жените е най-трудно, тъй като разбираемо те са и по-претенциозни, особено когато става въпрос за тези с малки крака. Решението при тях често е най-големият детски номер в стандартнтие магазини, а за официални обувки забрави, казва Виден. Като цяло клиентите и хората с нестандартни размери на краката са от всички социални групи, но те просто имат общ проблем. Разбира се, тук са и много спортисти - основно волейболисти и баскетболисти.
Оказва се, че и самата обувна промишленост в глобален мащаб не мисли много за хората с нестандартни ходила. "Има специализирани компании, останалите произвеждат по поръчка", казва Виден. За мен е важното, че освен семеен бизнес решавам и един сериозен проблем на хората, за който те нямат никаква вина. И се радвам, че излизат оттук щастливи, защото обувката вече не ги стяга. Всъщност това е и моята корпоративна социална отговорност", завършва Виден.