Туризъм 2010: Знам какво направи миналото лято

Туризъм 2010: Знам какво направи миналото лято

Туризъм 2010: Знам какво направи миналото лято
Летищата в Бургас и Варна отчитат сходни с 2009 г. заявки
Постигане поне на миналогодишните резултати и минимално увеличение на броя чужди туристи през предстоящия летен сезон. Това са надеждите на туроператорите след приключването на най-голямото изложение в света ITB - Берлин, и част от по-малките борси. За много от пазарите обаче и през тази година - втора поред в условията на криза, картината ще стане ясна с наближаването и дори по време на сезона.
През миналато лято големите черноморски курорти отчетоха между 15 и 30% спад на приходите.
Умереният оптимизъм в сектора се разминава с данните от проучване на GfK от януари, според което ранните записвания на германски туристи към България намаляват с 14% спрямо същия месец на миналата година. Освен това първите впечатления на туроператорите от започналото най-голямо изложение в Русия - MITT, са, че записванията от руския пазар ще бъдат с около 5-10% по-малко спрямо миналата година.
Подадените към момента заявки за чартъри към летищата във Варна и Бургас показват, че туроператорите се стремят да запазят миналогодишните си програми. От аерогарата в Бургас съобщиха, че съдейки по планираните до момента полети, трафикът през това лято ще бъде като миналогодишния.
В периода април - септември на аерогарата бяха посрещнати около 1.6 млн. пътници. Оттам обаче съобщават, че не е изключено да има леко нарастване, тъй като все още текат договаряния между туроператорите и авиокомпаниите. Според заявките за бургаското летище чартърните програми за летния сезон ще стартират през април.
На варненското летище също очакват сезон, сходен с миналогодишния. Към момента 37 компании са съобщили, че ще летят до морската столица. От аерогарата казаха, че броят на полетите от Германия е на миналогодишното ниво. Лек ръст в заявките пък има от някои централноевропейски държави като Словакия и Словения, а намаление има при полетите от Франция.
"Чартърните програми за Русия предстои да бъдат продадени и е трудно да се направят по-точни прогнози, но заявените редовни полети на S7 Airlines например за това лято са повече от миналогодишните", казват още от летището. В периода между април и септември миналата година варненският аеропорт е посрещнал около 1 млн. пътници.
Според проучване на GfK от януари ранните записвания на германски туристи към България намаляват с 14% спрямо същия месец на миналата година. След приключването на борсата в Берлин обаче част от по-големите туроператори съобщиха, че очакват нивата в записванията да се движат около миналогодишните, като по-точни прогнози ще бъдат дадени след около месец.
"Към момента имаме приблизително същия брой записвания като от миналата година", съобщи представителят на туроператора ITS Калин Сутев. По думите му след около месец и половина, когато приключат ранните записвания, картината ще е по-ясна. "При всички случаи сега има едно адаптиране на продажбите към летателните програми", обясни той.
Според управителя на "Сънтурс" Венцислав Тачев пък въпреки оптимизма, който се опитват да излъчват всички големи туроператори в Европа, към този момент ръст в записванията регистрират само Турция и Египет. По думите му от централноевропейските държави най-добре вървят записванията на полския пазар, тъй като икономиката в страната сравнително добре устоява на криза.
"Въпреки че има ръст, този пазар все още крие известни рискове, най-вече свързани със забавяния в плащанията", коментира още Танчев. По думите му на словашкия пазар записванията към момента са близки до миналогодишните, а на словенския има ръст, но базата за сравнение като цяло е ниска.
Очаквания за известно раздвижване на записванията от Централна Европа имат и хотелиерите по Южното Черноморие. "Доста държави като Испания се рекламират там, но мисля, че все пак предпочитат славянските държави", коментира зам.-председателят на съюза на собствениците в Слънчев бряг Мария Инджова.
По думите й увеличение може да се очаква и от Сърбия и Македония, които вече пътуват в ЕС без визи. "Много сериозен отлив има на руския пазар заради визите и новото изискване децата от 6 до 12 години също да плащат за издаването на тези документи", каза още тя.
България ще се рекламира като целогодишна дестинация през тази година

Цялостната рекламна кампания на българския туризъм през 2010 г. ще бъде под мотото "България – целогодишна туристическа дестинация". Това е заложено в годишната програма на страната за туристическа реклама, която бе одобрена от националния съвет по туризъм на заседание в четвъртък. Към органа ще бъде създаде и работна група по маркетинг и реклама, в която ще участват представители на държавата и бизнеса, съобщиха от икономическото министерство.

През годината България ще участва с национални щандове в пет туристически изложения. На 39 други борси пък ще има информационни щандове. За реклама на туризма ще бъдат похарчени 3.1 млн. лв. от националния бюджет и средства от европейската програма "Регионално развитие". В края на април ще стартира рекламна кампания в Германия и Русия.