Да оцеляваш в трудни времена
В Сандански и Петрич бизнесът зависи повече от гръцката икономика, отколкото от българската политика |
Може да звучи странно, но най-доволните хора в Сандански, които срещнахме в града, бяха хотелиерите. Старата слава на града като балнеологичен курорт, липсата на презастрояване и това, че никога не са се опитвали да го превърнат в място с високи цени подобно на Банско, са помогнали кризата тук да не се превърне в масово празни нови хотели и заведения.
За кратко туристите са спрели посещенията си покрай блокадата на границата, а и заради кризата броят само на гърците е понамалял. Те обаче бързо са компенсирани от македонци, за които падането на визите е направило града много достъпен и близък курорт. Идват и българи, които вече предпочитат града вместо почивка в чужбина, разказва Иван Котев, който преди година е направил в града хотел "Перун".
Според хотелиерите да привличаш туристи по време на криза означава да си много гъвкав и да предлагаш отстъпки, промоции, не на последно място - да работиш заедно с другите. Честа практика е клиентите на един по-малък хотел без басейн да ползват с отстъпка тези в големите хотели, а според Мария Таушанова, председател на Сдружението на хотелиерите, никой не пречи на новите, които започват бизнес, напротив – всички си помагат взаимно.
След последните съкращения и затваряне на шивашки фирми около половината от заетите в Сандански работят в хотелиерския бизнес.
И затварянето на няколко шивашките фабрики в района носи отпечатъка на гръцките проблеми – всъщност собствениците им гърци просто са си заминали, без да платят заплатите и задълженията си към партньорите и държавата.
Шивашки неволи
В Сандански са затворили "Марвел" и "Ипанема", в Петрич – "Бултекс-В.Т.Х.". Собственикът на "Марвел" е напуснал града още през ноември, оставяйки без работа, заплати и документи над 200 души, и оттогава не се знае къде се намира.
В понеделник българският социален министър Тотю Младенов е имал среща с гръцкия си колега Андреас Ловердос, който е обещал да помогне за решаването на проблема, но дори и да се платят заплатите за минали месеци, за 400 шивачи в града, колкото е броят им според собственика на шивашката фабрика "Пирос" Володя Стоянов, остава бъдеща безработица. Безработните шивачи са почти 15% от всички регистрирани без препитание в Сандански, където в началото на тази година безработицата вече надхвърля 10%.
Дори и останалите гръцки фирми, които досега са били изрядни, притесняват партньорите си в двата града. "След сериозния срив в Гърция има вероятност много гръцки партньори да не изплатят парите, които дължат", опасява се Володя Стоянов. Точно липсата на гаранции за плащанията според него ще се окаже един от сериозните проблеми покрай гръцката криза.
В "Пирос" са усетили кризата още преди две години със спад в поръчките и в цените на дрехите. По думите на Стоянов сега те са с около 25% по-евтини, отколкото през 2008 г., което не може да се компенсира с повишена производителност, но все пак в последните три месеца "Пирос" има назначени 20 нови служители.
И малко оптимизъм
Другите големи работодатели в района са производителят на превързочни материали и лекарства "Медика" и конкурентното му "Салвамед" – около 200 души са заети във всяко едно от двете. Кметът на Сандански Андон Тотев казва със съжаление, че по-малко са заети със селско стопанство. Последното е и причина блокадата на границата да не бъде голям проблем за производителите тук – просто тяхната продукция отива за българския, а не за гръцкия пазар.
Но от Гърция пътят е много по-натоварен – "Цяла България се зарежда, купуват стока от Солун и минават оттук", разказва Методи Ангелов, директор "Стопански и социални дейности" в "Медика". Предприятието е от тези, които не търгуват с Гърция, и кризата там не им се отразява пряко, но световната криза е довела до съкращения и в него – в края на миналата и началото на тази са освободени 10-15 души, обясни Пенка Тишкова, изпълнителен директор на "Медика".
Преди време компанията е изнасяла за Гърция, но след като партньорът им е купен от голяма дистрибуторска фирма за лекарства, търговията им там приключва. В момента компанията си търси нов дистрибутор в Гърция и по думите на Тишкова има интерес към изделията й там, защото са евтини, качествени и могат да се доставят бързо.
"Медика" е оптимистичен пример за продължението на разказаните истории и след гръцката криза. Песимистичният са затворените вече шивашки предприятия и опасността туристите да си тръгнат от Сандански и Мелник и хотелите да останат празни зад надписите с намаления. Засега тази опасност не е голяма.