Австралия може да ограничи корабоплаването във водите си

Австралия ще преразгледа законите си за корабоплаването след инцидента с китайския танкер за въглища "Шън Нън I", който заседна в Големия бариерен риф, съобщи Ройтерс. Като основна причина за мярката официални лица и природозащитници посочват факта, че богатото на рифове, но силно индустриализирано австралийско крайбрежие постепенно се превръща в "път на въглищата".
Властите обмислят да ограничат броя на корабите, които едновременно могат да плават едновременно в австралийски води. Ако това се случи, чакащите на опашка на австралийските търговски терминали плавателни съдове ще станат над 220 дневно. Над 100 от тях вероятно ще са разположени по крайбрежието на Куинсланд. Може да се въведе и изискването всеки съд, който влезе в Големия риф, да бъде напътстван от пилоти, докато не го напусне.
Според лидера на Зелената партия на Австралия Боб Браун са необходими промяна в маршрутите за плаване и изграждане на повече пристанища с голям товарен капацитет. (Най-голямото в момента пристанище Гладстоун може да складира 25 млн. тона въглища годишно.) Необходимо е и засилено наблюдение на рифовете, между които корабите често минават като пряк път и така използват нерегламентирани за целта участъци.
По последни данни на "Ройтерс" корабът се е отклонил 12 км. от курса си. Премиерът на Австралия Кевин Ръд тази сутрин прелетя над танкера и след това заяви пред журналисти, че танкерът все още е сериозна заплаха за околната среда. Глобата за китайската компания, чиято собственост е танкерът, може да достигне 5 млн. американски долара. Ако капитанът на кораба се окаже виновен, го чакат до 3 г. затвор. Спасителната операция на "Шън Нън I" продължава. Предстои и разследване на инцидента.
Въглищната индустрия на Австралия, която в последните години се концентрира около извличане на течен природен газ от суровината, привлича все повече чужди кораби в района и годишно носи на страната инвестиции на стойност над 18 млрд. долара.