Бъдещето на здравните системи е в интернет
Бъдещето на здравеопазването е не във финансирането на болниците, а в инвестиции да бъдат държани хората достатъчно здрави и информирани, за да не им се налага да влизат там.
Последиците от глобалната криза и все по-увеличаващите се нива на хронична заболеваемост в целия свят ще принудят здравните системи в световен мащаб да станат все по-фокусирани към пациента и да се дигитализират.
Тези изводи се съдържат в обширно изследване на здравното звено на консултантската фирма "ПрайуотърхаусКупърс" (PricewaterhouseCoopers, или PwC), публикуван във вторник.
Според авторите на проучването, направено сред 3500 души в 20 страни, бъдещето на здравната система се крие в необходимостта пациентите сами да се грижат за здравето си и да наблягат на превенцията, а не да разчитат толкова на болничната помощ.
Изследването на PwC сочи, че в бъдеще новите уреди, технологиите и медицинските информационни системи ще бъдат развити и вкарани в действие, за да дадат на пациентите "силата да поемат контрола".
"Тежестта на хроничните болести ще удари всяка страна в света - развита или развиваща се, и цените ще се покачат за всеки", коментира пред "Ройтерс" директорът на здравното звено Дейвид Чин, но добави: "Има обаче нови технологии, които ще помогнат да смекчим някои от тези разходи."
Докладът сочи още, че ако пациентът бъде изваден от уравнението на бъдещите реформи, то ще стане невъзможно за здравните системи адекватно да управляват грижата за потреблението и разходите. "Предизвикателството сега е за здравните системи да прехвърлят фокуса, който сега е върху масивна бюрократична здравна инфраструктура, към такава система, която поставя пациента в центъра и го ангажира да бъде активен участник в осигуряването на собственото му здраве", пише в документа.
Чин цитира друго изследване, според което интернет е основният източник на намиране на информация за различни заболявания много повече от лекарите и сестрите. По думите му потенциалът на мрежата и мобилните комуникации трябва да се използва докрай, за да се облекчи здравната система. Например пациентите с диабет биха могли сами да измерват кръвната си захар и да съобщават дистанционно резултатите си на доктора си или клиниката.
Всяка друга здравна информация би могла потенциално да бъде разпространявана чрез подобни на социалните мрежи здравни сайтове. Тя би могла да тече не само от пациента към лекаря, но и откъм лекаря към пациента, т.е. на практика да намали разходите за прегледи и консултации, най-малкото защото една информация може да бъде разпространена към много хора едновременно, при това почти без пари.
"Оптимисти сме, че комбинирането на личния подход с по-добрите технологии ще подобри здравето на населението и ще направи нещо за разходите на здравните системи", коментира още Чин.
- 76 на сто от анкетираните смятат, че липсата на познания и достъп до здравна информация отказват пациентите от управлението на тяхното здраве - 74 на сто от пациентите не разбират здравната информация и предоставяните им избори - Една трета биха се лекували по интернет или по телефона - Развитието на интернет, социалните медии, мобилните комуникации и сливането на информационните технологии със здравните системи ще дадат на пациентите безпрецедентен достъп и знания - Близо три четвърти от работещите в сектора очакват финансирането на здравните системи в страните да бъде преориентирано от лечението на болести в болнични заведения към поддържането на добро здраве на хората извън болниците, старческите домове и клиниките - 45 на сто от работещите в сектора очакват персонализираната медицина да бъде фактор и с новите диагностични инструменти и развитието на таргетираните лекарства за специфични генотипове да стане възможно да се поставят унифицирани диагнози и лечение |