Рекламният пазар през първото тримесечие: Минус 13%
Тъжните прогнози на българския рекламен бизнес от края на миналата година са факт. През първите три месеца на 2010 г. рекламният пазар продължава да върви надолу.
Според данните на агенцията за пийпълметрични и маркетингови изследвания TNS/TV Plan брутните инвестиции в телевизионна реклама са паднали с около 13% спрямо същия период на 2009 г., когато за първи път се усетиха признаци на криза и свиване на маркетинговите бюджети на рекламодателите.
При разглеждането на числата обаче трябва да се има предвид, че те са изчислени по официалните тарифи на тв каналите и не включват отстъпките за количество, комисионите на агенциите и рекламодателите, както и бартерните договори.
Сумите са без рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, вестници, списания, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. Обикновено истинските инвестиции се изчисляват, като се извадят между 15 и 50% от обявените стойности, което винаги прави числата за пазара условни, но пък тенденциите са ясни.
Така например според TNS/TV Plan за цялата 2009 г. пазарът на тв реклама беше спаднал с около 20%, докато по изчисленията на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) намалението в нетни стойности беше около 28%.
Без изненади в топ 10
Въпреки че целият телевизионен пазар отбелязва 13% спад на вложените рекламни средства, комбинацията от гарантирани резултати за рекламодателите, евтина цена за контакт на хиляда души и адекватно пазарно поведение на големите играчи все още поддържа телевизията като канала с най-добри позиции в медийния микс.
В стремежа си да запазят пазарен дял и да отговорят на повишените очаквания на рекламодателите в кризата основните тв групи намалиха тарифите си средно с около 30% още в началото на миналата година. В конкурентна надпревара с лидерите bTV и "Нова тв" държавната медия БНТ 1 също коригира цените си за реклама през септември 2009 г.
Според данните на TNS/TV Plan БНТ 1 бележи около 13% спад на привлечените инвестиции в сравнение със същия период за 2009 г., като обаче трябва да се има предвид, че миналогодишните суми са изчислявани върху по-високи цени за рекламно време.
Въпреки че остава пазарен лидер с рекламни приходи от 51.006 млн. лв., bTV също отстъпва с около 16% спрямо първите три месеца на 2009 г. Ребрандираният през изминалата година канал bTV Comedy пък съкращава приходите си наполовина, отчитайки с 48% по-слаби резултати.
Противно на добрите си приходи от 2009 г., новият канал в семейството на bTV - Pro.BG (припомняме ви, че през февруари американската компания, собственик на Pro.BG и Ring.BG - CME, купи каналите от групата на bTV от News Corp.), пък бележи спад с около 16%.
Без да коментират данните на TNS/TV Plan, тъй като те се изчисляват на база брутни стойности, от отдел "Продажби" на bTV казаха пред "Дневник", че очакват през 2010 г. по-консервативно развитие на пазара през първата половина на годината, но са оптимисти за втората половина.
"Има много неизвестни в движението на пазара, много клиенти намаляват бюджетите си, други се притесняват да ги комуникират, а трети променят сезонността. Това не ни дава комфорта да правим твърде дългосрочни планове или по- скоро ни окуражава да ги променяме в движение", обясниха още от bTV.
Любопитни са и резултатите на каналите на шведската медийна група MTG. Националната "Нова тв" запазва нивото си от началото на миналата година, отбелязвайки слабо понижение от около 1%. Кабелният канал Diema, който залага предимно на спортно съдържание, пък дори увеличава рекламните си приходи от 5.644 млн. лв. за първите три месеца на 2009 г. до 5.870 млн. лв. за същия период на 2010 г.
Според данните на TNS/TV Plan Diema 2 успява да удвои постъпленията си с почти 50%. Насоченият към женската аудитория Diema Family обаче отчита спад с около 20%.
От MTG отказаха да коментират рекламните си приходи според мониторинга на TNS/TV Plan с мотива, че политиката на компанията глобално е да отчита финансовите си резултати в края на всяко тримесечие.
Бързооборотни спасители
В топ 5 на най-рекламираните продукти в телевизия за първото тримесечие от годината на първо място са телекомуникационните услуги, следвани от лекарствата, разтворимото кафе, препаратите за пране и шампоаните и балсамите. Общо техните реклами носят около 30 млн. лв. приходи за тв каналите.
Досега основно фармацевтичните компании са били двигател на пазара на тв реклама в традиционно слабите в рекламно отношение зимни месеци на годината. През 2010 г. обаче данните на TNS/TV Plan сочат друго.
Производителите на лекарствени средства, които попадат в топ 20 на рекламодателите в телевизия, са намалили значително инвестициите си. Най-голям спад отбелязват Walmark, които са свили рекламния си бюджет в телевизия с около 44%.
Следват ги GlaxoSmithKline с 39% и Natur Product с 22%.
За сметка на това обаче компаниите от бързооборотния сектор запазват смелата си инвестиционна политика от миналата година, лансират нови продукти и марки на пазара и дори увеличават рекламните си бюджети в телевизия.
Хранителният гигант Nestle за втора поредна година е рекламодател номер 1 в телевизия, като дори е увеличил инвестициите си в телевизия с около 18%.
Българската компания за стоки за дома и личната хигиена "Фикосота Синтез" продължава да рекламира активно, повишавайки бюджета си с 9%, а свързаният с нея производител на снакфуудс Italfood за първи път влиза в топ 20 на рекламодателите, увеличавайки с внушителните 600% инвестициите си в тв реклама.
Силно завръщане има и мултинационалният конкурент на "Фикосота Синтез" Procter & Gamble, чиито рекламни вложения намаляха драстично през 2009 г.
През първите три месеца на 2010 г. обаче P&G заема втора позиция в топ рекламодателите с брутен бюджет от 5.916 млн. лв., или с 14% повече от същия период през 2009 г. Което е определено позитивен сигнал и източник на оптимизъм за втората половина на годината.