Билборд кеч

Ще преборим хаоса, градът ще е по-подреден Петър Диков, главен архитект Българските компании са фаворизирани Димитър Самодумов, управител на "Мегаборд България" |
За първите конкурси за поставяне на външна реклама на общински терени в София все още се говори в бъдеще време, въпреки че основанието за обявяването им - наредбата, е факт от половин година. Конкурсите трябваше да са подготвени, обявени, проведени и приключили до края на миналата година.
Новият срок за довеждането им до успешен край е 30 септември. В идеалния случай резултатите от бъдещата надпревара между основните играчи трябва да са по-малко, нови билбордове, които да отговарят на всички норми за безопасност, повече приходи за общината и ясни правила както за рекламните агенции, така и за клиентите им.
Очаква се и преподреждане на пазара вместо досегашния хаос. На пръв поглед конкурсите за външна реклама засягат ограничен кръг компании. На практика обаче промяната на правилата ще засегне и рекламодателите, и всички софиянци.
По-добре рано
Представители на общината се съмняват, че и този път ще се спази крайният срок за провеждането на конкурсите - 30 септември. Според тях се е забавило разглеждането на документите от общинския съвет и сега те могат да бъдат обявени към края на май.
Така класирането на кандидатите ще трябва да се прави през отпускарския летен период, което ще забави процедурата. Тя допълнително може да зацикли при обжалване на резултатите. Не мога да коментирам дали има забавяне", каза главният архитект Петър Диков, който е подготвил конкурсите.
Той обясни, че на два пъти е внасял доклада с условията, но те ще се гледат в комисиите на общинския съвет от тази седмица. Председателят на съвета Андрей Иванов, който разпределя докладите по комисии, каза, че документацията е постъпила на 5 февруари, но по-късно е върната за доработване.
На 28 март докладът е разпределен за обсъждане и вероятно ще се гласува в края на април.
"Забавяне няма. До 30 септември има достатъчно време", каза общинският съветник от ГЕРБ Валя Чилова. Тя добави, че в документите имало пропуски, като например ограничение за участието на чужди фирми, което е отпаднало. "Администрацията не може да търси извинение за забавянето на конкурсите.
Ако трябва, през лятото ще се работи на пълни обороти. Освен това документите можеше да се направят още докато наредбата за рекламата беше в съда, и конкурсите да се пуснат веднага след влизането й в сила", каза Вили Лилков от ДСБ.
За да се опита да предотврати удължаването на хоаса с рекламата чрез обжалване на конкурсите, главният архитект Диков предлага на общинския съвет от 1 октомври всички съоръжения направо да бъдат премахнати, ако процедурите не са приключили.
Заканата му обаче не притеснява особено представителите на бизнеса, които "Дневник" потърси за коментар. Според тях общината по никакъв начин не може да спре обжалванията на конкурсите. Освен това те смятат, че трудно ще се намерят пари за премахването на билбордовете. От друга страна, повечето рекламни елементи са разположени в частни имоти.
И победителят е...
Българска фирма с "история на пазарно присъствие в областта на външната реклама", "професионален опит на мениджърския екип", големи приходи, добра концепция за развитие и модернизиране на външната реклама, висок наем.
Така накратко могат да бъдат описани бъдещите победители в конкурсите според методиката за оценка на предложенията. "Цената е половината от оценката, другата са професионалното отношение и опит", каза Диков и добави, че в конкурса могат да участват и фирми, които в момента не работят в България, но местните играчи ще получат предимство. Според документите това предимство ще е до 25 точки от общо 100 възможни.
Цената на наема на общинските терени ще бъде определена с тайно наддаване. "Поставили сме начални конкурсни цени, определени от експерт оценител", обясни главният архитект. Цените са от 27 лв. до 53 лв. на кв.м, като зависят от големината на билбордовете и зоните на града, в които ще бъдат разположени. Годишният наем за тях ще е минимум 5.5 млн. лв.
"След 30 септември сегашните съоръжения трябва да бъдат демонтирани и да бъдат поставени нови. Много от билбордовете сега са недобре изпълнени, в разрез са с много норми и застрашават здравето на хората", обясни съветникът от ГЕРБ Константин Тилев.
Според Диков избраните фирми ще трябва да вложат средства в нови билбордове, които да бъдат направени по общински типови проекти или по техни корпоративни проекти.
Противоречивата оценка на бизнеса
Представителите на бизнеса с външна реклама бяха категорични, че конкурси трябва да има, за да се въведе ред и да се пребори нелоялната конкуренция на фирми, които поставят елементи без ничие разрешение.
"В момента фирмите, които се опитват да спазват правилата, са по-ударени. Всички ще имаме интерес нещата да се регламентират", каза председателя на Националната асоциацията за външна реклама Христо Гюрковски и добави, че организацията е участвала в разработването на документацията.
Гюрковски одобрява поставянето на висок финансов праг пред бъдещите участници, за да бъдат избрани професионалисти. Не го притеснява и предимството, което общината ще даде на българските кандидати: "Световните играчи имат съвсем други приоритети от това да дойдат на българския пазар."
"Нямаме забележки към документацията, но имаме към схемите за поставяне на елементите", каза управителят на "Мегаборд България" Димитър Самодумов. Според него част от терените са неизползваеми и фирмите няма да могат да ги продадат на рекламодателите.
"Едно от местата е между две дървета", даде пример Самодумов. Според него като резултат от този пропуск на конкурса ще бъдат предложени по-ниски цени, тъй като компаниите ще се опитат да компенсират разхода за лошите места с този за атрактивните. Самодумов смята общинските схеми за разполагане на елементите за излишни.
"Би трябвало общината да определи района, където да се поставят билбордовете, а фирмите сами да посочат конкретните места", обясни той. Управителят на "Мегаборд" разкритикува и фаворитизирането на българските фирми за сметка на чуждестранните.
"Има единични позиции в схемите за поставяне на елементите, които на се добре избрани, но като цяло нямаме забележки", каза Нели Луски, директор на "Метрополис". Според нея трябва да има конкурси, за да придобие София по-европейски облик и да се даде предимство на фирмите, спазващи правилата.
"Има 5-6 точки от конкурсната документация, с които не сме съгласни. Едната е, че отпадна условието кандидатите да се занимават с външна реклама. Искаме да се завиши финансовият праг за участие, да се въведе условие за притежаване на съоръжения в София, както и цената да има по-малка тежест при класирането", каза Теодора Ъндърууд от "Нюз аутдор", в която дял има Красимир Гергов.
И какво от това
Според Христо Гюрковски цените на външната реклама ще се запазят, тъй като ще се елиминира нелоялната конкуренция и това ще позволи на агенциите да не увеличават наема на билбордове. "За момента не очакваме увеличение на цените, тъй като сега основният фактор за определянето им е търсенето", коментира и Нели Луски. "Цените ще се увеличат.
Очакваме голям отлив на рекламодатели след конкурсите", смята обаче Димитър Самодумов. Според него наемите на билбордове ще скочат заради инвестициите и по-големите разходи за ползване на общински терени.
Представители на бизнеса смятат, че въвеждането на новите правила от октомври ще предизвика неудобства за рекламодателите. "Те са притеснени от промяната, тъй като рекламните им бюджети са годишни и ще трябва да ги променят към края на годината", каза Самодумов.
Резултатите от конкурсите ще се отразят пряко и косвено на софиянци. Прекият ефект би трябвало да е нови, по-малко и по-малки билбордове, които отговарят на изискванията за безопасност и са поставени на точно определени места. "Правим всичко това за софиянци. За да е по-подреден градът", каза общинарят Константин Тилев.
Косвеният ефект ще дойде от повечето приходи в бюджета на общината. Сега наемите за рекламните съоръжения се плащат по силата на отдавна изтекли договори и под формата на обезщетения. За миналата година са събрани едва 1.5 млн. лв. при заложени 10 млн. лв. Сега само началните цени на конкурсите са на стойност 5.5 млн. лв.
Какво предвиждат конкурсите Столичната община ще обяви два конкурса за отдаване под наем на имоти за билбордове. Победителите ще могат да ползват терените пет години. Общината е изработила схема къде да бъдат поставени новите билбордове. Местата са 1240 (при над 1000 законни билборда в общинска собственост в момента) и са разделени на по 10 пакета в двата конкурса. Кандидатите обаче са ограничени да участват само за три позиции по всеки конкурс. Така на практика общинските терени могат да бъдат поделени между 4 и 20 фирми. "В документите сме заложили изискване за опит във външната реклама, за да се явят професионалисти", обясни главният архитект Диков. Според условията за участие дружествата трябва да имат общи приходи от 3 млн. лв. за последните три години. На това изискване отговарят само големите компании. |