Загубите за авиокомпаниите са огромни

Вулканичният облак от Исландия, който затвори небето над цяла Eвропа е на път да доведе до сериозни икономически загуби не само авиокомпаниите, но и за други браншове като междуконтиненталната търговия, туризма и куриерския бизнес. Има очаквания, ако облакът се задържи за по-дълго време, това да се отрази и по-тежко на европейската икономика, която едва наскоро започна да се изправя след глобалната икономическа криза.
Все още няма обща статистика в какъв размер ще са загубите за превозвачите, но първоначалните сметки на експерти показват, че от началото на въздушната блокада в четвъртък авиокомпаниите само от пропуснатите полети губят по около 200 млн. долара дневно. Това означава, че с понеделник 18 април, за който вече е почти сигурно, че ситуацията няма да се подобри значително загубите ще достигнат поне 1 млрд. долара.
До неделя следобед единствено финландският превозвач "Финеър" оповести конкретна сума - 2 млн. евро. "Бритиш Еъруейз" обяви, че е приземила цялата си флотилия за пръв път в историята си и това ще й струва няколко милиона дневно, а специалисти прогнозираха, че става въпрос за 10 млн. паунда. Подобни са и щетите за германската "Луфтханза".
По-малки компании като белгийската "Бръсълс Еърлайнс"отчитат по стотици хиляди евро дневно. Затварянето на летищата пък има негативен ефект върху компаниите, които ги управляват, също от порядъка на няколко милиона на ден.
Тези загуби обаче не включват осигурените храна и нощувки за пътниците, както и алтернативния транспорт, който някои компании предоставят на пътниците. Съответно инвеститорите реагираха на ситуацията, което доведе до спад в цената на акциите на големите авиокомпании в петък с между 1.4 и 4.3%. Очаква се поевтиняването да продължи и в понеделник.
Нито една компания не се е застраховала срещу вулканично изригване, което макар да не помага на авиокомпаниите, не води и до големи загуби за застрахователите.
Въздушната блокада удари различни бизнеси, които зависят от самолетния превоз, като например вноса на плодове от Югоизточна Азия или на цветя от Кения. Страдат и хардуеърни компании, чийто бизнес зависи от доставката за компоненти в уречен час. Бяха отменени хиляди събития, като семинари и концерти, а почти невъзможно е да бъде пресметнат ефектът от хилядите пропуснати бизнес срещи. Блокадата доведе до отмяната на десетки хиляди туристически резервации, от което ще пострада туризмът не само в Европа.
От друга страна европейските хотелиери спечелиха допълнително през уикенда, тъй като местата се запълваха заради неизпълнените полети. Невъзможността на пътниците да излетят със самолет, се превърна в златна мина и за сухоземния транспорт. Милиони пътници предпочетоха да се возят влакове и търсят алтернативен начин да се предвижат от едно място на друго.
Засега няма официални прогнози как блокадата ще се отрази на европейския икономически растеж и дали това изобщо ще стане. Според най-лошия сценарии обаче ако вулканичните облаци се задържат няколко месеца, то страните от ЕС няма да имат никакъв растеж и тази година, въпреки предвиденото излизане от кризата, а песимистичните прогнози сочат и повторна рецесия за континента. От днес Еврокомисията започва оценка на щетите.