"Луфтханза" и "Ер Берлин" вече возят хиляди германци към дома

"Луфтханза" и "Ер Берлин" вече возят хиляди германци към дома

Германският национален авиопревозвач ще върне в родината 15 000 германци, блокирани по далечни летища.<br />
Associated Press
Германският национален авиопревозвач ще върне в родината 15 000 германци, блокирани по далечни летища.
Двете най-големи германски авиокомпании "Луфтханза" (Lufthansa) и "Ер Берлин" (Air Berlin) получиха специални разрешения да приберат в родината десетки хиляди пътници, блокирани от авиационния хаос по световните летища. Макар германските власти да удължиха генералната забрана за кацане и излитане от страната до 03 часа българско време тази нощ, двете авиолинии ще могат да извършат полетите на височина под облака вулканична пепел.
"Лухфтханза" пуска 50 междуконтинентални самолета, които в следващите часове ще превозят близо 15 000 души от Северна и Южна Америка, Африка и Азия, съобщи говорител на концерна днес следобед. Пилотите няма да разчитат на автоматичния въздушен контрол, а на т.нар. визуално пилотиране (visual flight rules) и ще летят на височина между 3000 и 8000 метра, под исландския облак. Самолетите трябва да кацнат във Франкфурт, Мюнхен и Дюселдорф рано във вторник.
"Луфтханза" очаква освен това в понеделник вечерта да отпътуват и първите машини от Франкфурт и Мюнхен в посока Азия. Самолетите за дълги разстояния ще летят на около 3 км височина, обяви пред "Шпигел онлайн" представител на авиокомпанията.
"Ер Берлин" също има извънредно разрешение за полети. Първият самолет, превозващ 210 туристи от Палма де Майорка, кацна днес следобед в Мюнхен, втора машина се очаква да пристигне от Балеарските острови около 19 ч. българско време. Авиолинията планира и полети от Канарските острови.
По оценки на туроператорите близо 100 000 германски туристи в чужбина са засегнати от затвореното небе. Най-големият туроператор ТУИ (TUI) използва обходни маршрути през Рим и Барселона (а оттам с автобуси към Германия), за да прибере своите туристи. В понеделник сутринта близо 1300 туристи на ТУИ са отлетели от Канарските острови, в нощта срещу неделя други 1200 гости са превозени по въздух от Майорка към Барселона, откъдето след близо 20 часа път с автобус са стигнали до Франкфурт на Майн в ранното утро на понеделник.

Основно правило при т. нар. "визуални полети" (visual flight rules, VFR) e пилотът да има достатъчно видимост навън, следователно не може да лети в облачна зона. Независимо от указанията на диспечерите пилотът сам носи отговорност за сигурността на машината и на пътниците. Той трябва да спазва минималния отстъп от други самолети и облаци, но може да се уповава на радиосигнали или сателитни навигационни инструменти.

Синдикатът на германските пилоти "Кокпит" обаче разкритикува позволението за извършване на "визуални полети", като се аргументира, че те били забранени в наръчника на "Луфтханза". "Имаме пепел във въздуха, която действа на двигателите. Това е факт. (...) Въздушното пространство или е сигурно, или не е. Така че в крайна сметка е все тая, по какви правила летиш в него", обясни пред "Шпигел" говорителят на "Кокпит" Йорг Хандверг.

Синдикатът настоява първо да бъдат внимателно проучени данните, събрани по време на изследователския полет на екип учени от Германския авиокосмически център DLR. Самолет на центъра, оборудван със специална апаратура, прелетя днес следобед над германското въздушно пространство, за да събере проби от атмосферата.

Германската служба за авиационна сигурност днес за пореден път удължи принципната забрана за кацане и излитане в Германия до 03 ч. българско време тази нощ. Не е изключено обаче в следващите часове мярката отново да бъде променена.