Дилърите на нови автомобили оцеляват с по-разнообразни услуги

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Дилърите на нови автомобили оцеляват с по-разнообразни услуги

"За успеха ни във времена на криза помага както портфолиото от марки, така и достъпът до по-лесно финансиране, като одобряването за лизинг се извършва в рамките на един ден"
Красен Хаджиев, маркетинг директор на "Авто юнион" 

"Влязохме във всички възможни сателиращи автомобила бизнеси преди доста години. Сега това ни помага да работим по-добре, а и да печелим по-добре"
Димо Николов, управляващ директор на "Мото-Пфое"

"С лизинга подпомагаме клиентите си, за да си вземат автомобил на разсрочено плащане. Колите втора употреба са вариант за изгодна покупка. От всички дейности печалбата е изключително свита, но все пак се стремим да бъдем на плюс"
Иван Тодоров, президент на "Еуратек"
Максимата да не се носят много дини под една мишница не е съвсем вярна, когато говорим за автомобилен бизнес във времена на криза. Оказва се, че дилърите на нови коли в България, които развиват и друг, съпътстващ автомобилите бизнес, се справят доста по-добре от конкурентите си, показа проверка на "Дневник". Това се отразява както на пазарните им позиции, така и на осигуряването на така необходимия свеж финансов ресурс.
Типичен пример за това, че е добре да предлагаш широк спектър услуги, е "Авто юнион груп", най-големият играч на пазара на нови автомобили в България с пазарен дял  за миналата година от 11.5%. От една страна, този резултат се дължи на факта, че групата предлага 11 различни автомобилни марки от "Дачия", през "Опел" до "Мазерати".
От друга, принадлежността към "Еврохолд" дава възможност за пълно обслужване на клиентите от финансирането на покупката чрез "Евролийз ауто", през застраховката в "Евроинс" до поддръжката в собствените сервизни центрове.
Компанията получи и добро географско покритие на страната, като предлага автомобили в 52 точки. Че този подход работи, се доказва от факта, че при марки, при които има няколко дилъри, тези, които са част от "Авто юнион", са с най-много продажби, като "Карго експрес" и "Булвария" с "Опел" и "Шевролет"; "Нисан София" с "Нисан"; "Еспас ауто" с "Рено" и "Дачия".
В крайна сметка "Авто юнион груп"  увеличи печалбата  си през 2009 г. с 44% до 2.6 млн. лв. и продажбите си с 9% до близо 98 млн. лв.
"За успеха ни във времена на криза помага както портфолиото от марки, така и достъпът до по-лесно финансиране, като одобряването за лизинг се извършва в рамките на един ден", каза пред "Дневник" маркетинг директорът на "Авто юнион" Красен Хаджиев. Той добави, че в  групата има също компания, оперираща с автомобили втора употреба и bayback ("Ауто плаза"). В групата "Авто юнион" са и рент-а-кар компаниите Avis и Budget.
"Порше БГ" е третият по пазарно присъствие дилър на българския пазар, като предлага марките "Ауди" и "Фолксваген". Още от стъпването си на българския пазар в средата на 2004 г. компанията предлага собствен лизинг, като това заедно с инвестициите в нови комплекси позволи увеличаване на продажбите с пет пъти още през първите две години и половина на пазара. Сравнително отскоро "Порше БГ" има и дъщерно дружество - "Велтауто", за търговия с коли втора ръка.
От години сред лидерите по продажби на нови автомобили е и "Мото-Пфое", дилър на "Форд", "Волво", "Ягуар" и Ленд Роувър". Компанията, която за миналата година е четвърта по пазарен дял, също предлага широк спектър допълнителни услуги - собствен лизинг, застраховане, търговия с автомобили втора употреба и рент-а-кар.
"Влязохме във всички възможни сателиращи автомобила бизнеси преди доста години. Бяхме водени от желанието клиентът да намира всички интересуващи го услуги, свързани с автомобила. Сега, в годините на криза, това ни помага да работим по-добре, а и да печелим по-добре", обясни управляващият директор на "Мото-Пфое" Димо Николов.
Според него един от големите плюсове е възможността да предложат финансиране във времена, когато одобряването за кредит от банка е по-трудно. Предлагането на употребявани автомобили с ясна история, на малко години и с гаранция също се оказва далновидно, като за миналата година този бизнес на "Мото-Пфое" бележи ръст от над 30% при спад от над 50% за новите коли.
Това е и инвестиция в бъдещето, тъй като според Димо Николов, когато кризата отмине, част от тези клиенти ще се обърнат към новите автомобили. "Основните ни приходи продължават да идват от продажбата на нови коли и сервизното обслужване, но делът на останалите дейности се увеличава, а и те ни осигуряват така необходимия ресурс от свежи пари", обобщи управляващият директор на "Мото-Пфое".
Дилърът на "Пежо" - "София франс ауто", също от години е сред лидерите на пазара на нови автомобили (пета позиция през 2009 г.) и предлага широк спектър услуги. Собственият лизинг е достъпен от години, а сравнително отскоро се акцентира в търговията с коли втора ръка и рент-а-кар бизнеса.
"Определено предлагането на по-широк кръг от услуги спомага за адаптивността на фирмата в трудния икономически момент", коментира изпълнителният директор на компанията Стоян Желев. Както и колегите си, той изтъква предимствата на собствения лизинг, даващ възможност да се предоставят финансови условия, значително по-изгодни от тези на повечето лизингови компании. Върнатите от лизинга автомобили пък захранват парка на оказионните автомобили, които стават все по-търсени.
"През 2009 продажбите на оказионни автомобили "Пежо" се увеличиха двойно в сравнение с 2008 г., а за първите три месеца на тази отчитаме ръст от 60%, казва търговският директор на "София франс ауто" Надя Божкова.
Според нея това се дължи на първо място от засиленото търсене на по-евтини коли, както и факта, че те са с ясна история, на реални километри са, имат гаранция и се предлагат на лизинг.
Сред дилърите на нови коли, предлагащи широк спектър услуги, е и "Еуратек" ("Шкода"). Компанията има собствен лизинг, търгува с употребявани автомобили и извършва рент-а-кар услуги. "С лизинга подпомагаме клиентите си, за да си вземат автомобил на разсрочено плащане. Колите втора употреба са вариант за изгодна покупка.
От всички дейности печалбата е изключително свита, но все пак се стремим да бъдем на плюс", коментира стратегията на "Еуратек" президентът на фирмата Иван Тодоров.
Дилърът на "Ситроен" "Автомотор корпорация" пък освен с търговията с коли втора ръка се занимава и с трансформации на лекотоварни автомобили, една интересна и перспективна пазарна ниша.
Конфигурирането на бусовете "Ситроен" според нуждите на клиента осигурява на компанията лидерска позиция в лекотоварния сегмент през 2009 г. и серия от успешни сделки през годините с Министерството на здравеопазването за линейки и с превозвачите за маршрутни таксита.