Веригите за храни - новият Клондайк в кризата
Стабилните обороти на големите вериги и ниските наеми привлякоха нови играчи в търговията с хранителни стоки Инвестицията в един обект е от 200 000 до 400 000 лв. |
Предприемачи от различни браншове се пренасочват към вериги за хранителни стоки, привлечени от сравнително запазените обеми на продажбите в сектора въпреки кризата в съчетание с предлагането на търговски площи на добри цени и на добри локации в големите градове.
Това се вижда от изникващите нови марки вериги по централните улици в София и Варна - "Йога", My Best, "Мандарин", "Полезно и приятно", "Верде". Новите играчи са от различни сектори - от търговия с канцеларски стоки, през продажба на мебели до финансови инвестиции.
По-голямата част от собствениците засега не желаят да се афишират публично и не искат да обявяват плановете си. Предпочитат да изчакат да се види как ще тръгне бизнесът, за да решат дали да инвестират в него дългосрочно.
Общото за всички е, че наемат площи в широкия център на градовете на оживени места като станции на метрото, автобусни спирки, паркинги или в гъсто населени жилищни квартали, но където наблизо няма магазин на голяма верига.
Търговските обекти са с площ от 100 до 400 кв.м. По данни на брокерите наемната цена се движи от 5 до 15 евро/кв.м в зависимост от локацията и града. Продават се основно хранителни стоки, като някои залагат на биопродуктите.
Големите се справят по-лесно в кризата
Големите вериги също обявиха, че тази година ще насочат инвестициите си в малкия и удобен квартален магазин, който е на една ръка разстояние от дома. "Пикадили" например планира да открие над 20 обекта през 2010 г. под марката "Пикадили Експрес" чрез франчайзинг. Компанията отчете ръст на оборота от 36% през 2009 г. спрямо предходната годна и увеличение на клиентите с 41%.
"Билла" обяви плановете си да открие 20 нови магазина, в по-малък формат от сега познатите хипермаркети. Компанията също отчете ръст на продажбите през миналата година, като българският пазар беше в топ три на групата РЕВЕ.
По данни на института за маркетингови изследвания GfK към края на миналата година делът на модерната търговия в България, чрез веригите супермаркети, е бил 33.8% при 30 на сто за 2008 г. Той обаче е сравнително малък на фона на централноевропейските и съседни на България държави, заради което и редица търговци смятат, че все още има сериозен потенциал на този пазар.
В Словакия например над 70% от търговията с бързооборотни стоки минават през търговски вериги. "Очаквам и през тази година да бъде отбелязан ръст на дела на търговските вериги", коментира директорът "Потребителски изследвания" в GfK Владислав Колев.
Тенденцията се вижда и от данните на "Нилсен" за миналата година и първия месец на тази. Въпреки че от май-юни 2009 г. се наблюдава цялостен спад в продажбите на хранителни стоки на годишна база и като обеми, и като стойност, супермаркетите запазват по-високи нива.
Така, ако секторът цялостно отчита намаление 9.7% при хранителните стоки като стойност и 7.8% като количество за периода декември 2009 - януари 2010, веригите се задържат на плюс на годишна база - 8.4% като обеми и 3.8% като стойност.
И по данни на GfK през последните две тримесечия на 2009 г. потреблението на бързооборотни стоки намалява, като от института очакват тенденцията да се запази и през първите месеци на 2010 г.
Новите играчи
Първо във Варна, после в София. Така тръгнаха магазините "Мандарин". Първият им обект отвори врати във Варна на мястото на магазина на "Мартинели", като мебелите бяха заменени с храни. Като аранжировка и обзавеждане магазинът силно прилича на "Пикадили Експрес", видя репортер на "Дневник".
Собствениците на "Мартинели" са притежатели и на новата верига хранителни магазини. Засега те отказва коментар, преди да бъдат отворени и магазините в София, което се очаква да стане скоро. "Мартинели" планират да открият десетина магазина в столицата и около пет във Варна през 2010 г.
Продажбите на мебелните магазини през 2009 г. силно намаляха заради срива в строителството. Вероятно това е причината за пренастройване на бизнеса в крачка.
Новата верига за бързооборотни стоки My Best тръгва от Добрич, като плановете й са до края на годината да открие около 20 магазина. Тя е на собствениците на "Офис Експрес".
В момента текат преговори за наемане на търговски площи в София, Варна, Стара Загора, Добрич, Русе, Бургас, Ямбол, Сливен и Шумен, съобщиха от GVA Sollers Solutions, ексклузивен консултант на веригата при наемането на магазините.
Основната цел на My Best е да се наложи в съзнанието на потребителите като удобен магазин, предлагащ богата гама от качествени продукти на възможно най-изгодни цени, каза Добромир Ганев, директор на българския клон на GVA Sollers Solutions.
Освен продукти на водещи марки в My Best ще се предлага и ниско ценово позициониран собствен бранд продукти. В магазините ще се предлагат хранителни стоки, козметика и аксесоари, стоки за дома, домашен текстил, детски неща.
"Полезно и приятно" вече има четири магазина в централните части на София, като залага на биопродуктите. Брандът е на месопреработвателната компания "Тандем". "Създаването на магазините не е пряко свързано с амбиции да развиваме дейност в този бизнес.
Целта ни е да свържем всяко звено по хранителната верига от полето до вилицата", каза за "Дневник" Кирил Вътев, съсобственик на "Тандем". Той обясни, че преди да се появят магазините, са направили биофермата в с. Дамяново през 2006 г. "Предвиждаме в нашите магазини да се продават продукти от биомесо с гарантирано високо качество, без консерванти, каквото трудно може да се купи в големите супермаркети", каза Вътев.
На здравословните хранителни продукти залагат и в "Йога маркет", които вече имат десетина обекта в столицата. Собственик на магазините е фондът "ВМ финанс груп". От там не пожелаха да коментират плановете си на този етап.
В началото на годината финансовата група съобщи, че започва да развива и бизнеса си с ваучери за храна. Компанията спечели търг на финансовото министерство за оператор на ваучери и ще ги предлага под името MeNew.
"Убеден съм, че с новата ни дейност съвсем скоро ще реализираме добри обеми и ще достигнем конкурентните фирми на пазара", коментира тогава председателят на съвета на директорите на "ВМ финанс груп" Васил Мирчев. Компанията има договори с 300 търговски обекта, в които ще може да се пазарува с чековете.
Тройно ребрандирани са бившите магазини "Фамилия", съобщи още в началото на януари в. "Капитал". Това стана, след като три компании си поделиха наследството на фирмата. 9 магазина от общо 16 обекта на "Фамилия" вече са магазини "Верде".
За всеки се прилага индивидуален подход в ценообразуването в зависимост от района, в който се намира. Брандът е собственост на "Елис 2005", която се управлява от Евгени Стамов, съдружник в дистрибутора на тютюневи изделия "Табак трейдинг партнър".
"Елис 2005" беше един от основните кредитори на "Фамилия". За няколко месеца през 2009 г. компанията управляваше всички магазини с идеята да поеме бизнеса, но заради слаби показатели се отказва и си остави само 9 магазина.
Други два магазина - на бул. "Янко Сакъзов" и в кв."Лагера", вече са под бранда "Хитър Петър". Той е собственост на Димитър Самодумов чрез компанията му "Самодумов ко", който идва от външната реклама и също е нов играч в търговията с храни. Плановете му са да развие новата верига, като до края на годината общият им брой да достигне десетина.
Още два магазина са прехвърлени на веригата "Ена маркет".