Приказки от седемте морета

Приказки от седемте морета

От 20 до 24 май Варна ще бъде единственият домакин в Черно море на най-престижната ветроходна регата в света "Тол шипс – Исторически морета 2010"
Bloomberg
От 20 до 24 май Варна ще бъде единственият домакин в Черно море на най-престижната ветроходна регата в света "Тол шипс – Исторически морета 2010"
Когато през 1869 г. корабостроителницата на "Скот и Линтън" в шотландския град Дъмбъртън пуснала на вода клипера "Къти Сарк" (Cutty Sark), никой не предполагал, че той ще влезе в историята. Днес ветроходът е единственият класически клипер, оцелял на сухия док в лондонското предградие Гринуич.
В годините на славата си той редовно печелел състезанията за доставка на новата реколта чай от Китай до Лондон и затова век по-късно дал името си на най-престижната надпревара за ветроходни кораби в света. По-късно тя била преименувана на "Тол шипс".
Част от нейната легенда след няколко дни ще стане и Варна. Близо 100 яхти и 14 ветрохода, осем от които в най-атрактивния клас А на "големите" морски вълци, ще започнат да пристигат в града още на 19 май.
Варна е първото и единствено пристанище в Черно море, което ще посрещне екипажите на "Тол шипс". Участието на града като домакин е белязано и от исторически факт – тази година тя влиза за пръв път след основаването си през 1956 г. в акваторията на Източното Средиземноморие и Черно море. 
 
Флотилията 
Хит на "Тол шипс" 2010 е британският "Тинейшъс" - най-големият дървен кораб от този тип в света. Той е строен в продължение на 5 години от 1500 доброволци и е единственият ветроход, в чийто екипаж могат да бъдат включени неограничен брой хора с увреждания. Оборудването му включва говорещ компас за незрящи и вибрационни аларми за моряците с увреден слух, както и лифтови устройства за вдигане на инвалидни колички до върха на мачтите.
Най-старият кораб, който варненското пристанище очаква, е 30-метровият "Фар Барселона". Той е построен през 1874 г., но поради пределната му възраст по-късно е бил основно ремонтиран в гръцка корабостроителница.
За да бъдат събрани парите за възстановяването на "стареца", се наложило финансовото съдействие на испанската столица, правителството на Каталуния и Съвета на провинция Барселона. 
Малко по-млада по стандартите на ветроходството е немската баркентина Alexander von Humboldt. Тя е пусната на вода още през 1906 г. и има наистина драматична история. В продължение на години корабът е бил използван като плаващ фар, закотвен край бреговете на Северно море под името "Кийл" (Kiel).
През 1986 г. той бил купен от Учебно-ветроходната асоциация на Германия. Съдбата му обаче претърпяла истински обрат след сблъсък с 20 000-тонен танкер. Това наложило корабът да бъде преместен в пристанището на Бремерхафен и напълно преустроен. Така започнала и поредицата на най-славните му плавания.
Най-голямата атракция във Варна обаче се очаква да бъдат корабите от Русия и Полша –  "Мир" (Mir) и "Дар млоджиежи" (Dar Mlodziezy). И двата ветрохода са дълги точно 108.8 метра. Това, разбира се, не е случайно. "Близнаците", които в момента са сред най-атрактивните в света, са тримачтови и са строени по един и същ проект в корабостроителницата на Гданск.
"Дар млоджиежи" дебютира в регатата веднага след построяването й още през 1982 г. и оттогава е редовен участник в нея. Шест години по-късно той прави и околосветско плаване, което му осигурява място в историята на ветроходството. Славата на кораба става причина по същия проект да бъдат построени още няколко ветрохода, сред които и "Мир". Всеки един от корабите има 26 платна, които се обслужват от 200 моряци.
Сред най-големите на стартовете в клас А ще се нареди и "примата" на българския флот - баркентината "Калиакра". Тя е построена през 1982 г. пак в гданската корабостроителница и до момента е участвала в 24 издания на регатата.  
Корабите

Баркентина - (шхуна-барк) — три- до петмачтов ветроходен кораб с трапецовидни платна

Каравела - лек и бързоходен ветроход. Притежава само една палуба, 3 мачти, а кърмата е плоска

Клипер - много бърз многомачтов ветроход от XIX век. Корабите от този тип са тесни за дължината си и ограничени в товароносимостта си. Клиперите имат голяма относителна площ на платната

Шхуна - бърз и маневрен кораб, конструиран през XVII, век с две мачти и две големи трапецовидни платна. Шхуните се използвали основно за развлечение и търговия и никога за военни цели
Тол шипс сити 
Както всеки град по света, през който преминава, флотилията на "Тол шипс" ще преобрази  Варна. "До момента сме изпълнили всички планове за разчистването на яхтеното пристанище, морската гара и контейнерният терминал", каза директорът на варненското пристанище капитан Данаил Папазов. Край кейовете ще бъдат разположени сцените, бийч баровете, павилионите на участниците и временните дискотеки.
Градчето, което ще изникне на варненския бряг за трите дни на регатата, си има дори име – Тол шип сити. По думите на Папазов пристанищните власти във Варна вече са направили всичко необходимо за освобождаването на корабите и яхтите, участващи в регатата от т.нар. режийни разходи по време на престоя им.
На заседанието си в сряда правителството измени и действащите в момента тарифи за пристанищните такси, събирани от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". Това е в съответствие със световната практика и се прилага в специални случаи и за определени кораби, които не извършват търговска дейност, коментирха от организационния комитет за посрещането на регатата.
Според ветроходци това е и първата реална стъпка за стимулирането на този спорт от години насам.
Едно съвпадение в  програмата за посрещането на "Тол шипс" е дълго и упорито подготвяно. В дните на регатата ще се състои и поредното издание на най-голямото яхтено събитие у нас – изложението "Бългерия боут шоу" (виж карето).
Сред задължителните моменти са и капитанска вечеря, карнавалът на екипажите, който ще премине по централните улици на града привечер на 22 май, и парадът на ветрилата на 24 май, когато в 13 часа всички ветроходи ще вдигнат платна, за да преминат триумфално през залива на Варна.
По вълните - трасето

Регатата ще стартира във Волос (Гърция).

Първа гонка: Волос  – Дарданелите
Следва легендарния път на Язон и аргонавтите в търсене на златното руно. Общата дължина на трасето - около 160 морски мили. 

Втора Гонка: Босфора  – Варна
След първа гонка осем от корабите и ескортиращите ги яхти ще прекосят Мраморно море, за да застанат отново на старт в Босфора. Те ще разполагат с 60 часа, за да изминат в състезателно плаване 170 мили до Варна. Там всеки от ветроходите ще трябва да финишира най-късно на 21 май. Ще останат  до 24 май.

Трета гонка: Варна  – Босфора

Гонка в открито  море: Дарданелите – Лавриос (Гърция)

Край на регатата: в  Лавриос
"Bulgaria Boat Show" 2010

Най-голямото яхтено изложение Bulgaria Boat Show тази година ще се проведе от 20 – 24 май. Адресът му остава същият: варненската Морска гара. То се организира съвместно от компанията "Експо тийм» и "Дневник"

Най-актуалните тенденции на яхтеното строителство, навигацията и корабоплаването ще бъдат представени от водещи световни производители и техните оторизирани вносители за България. 
Елегантността на французите ще бъде защитена от марката Jeanneau и техния представител "Марина системс". 

Компанията Yachting BG ще покаже моделите Azimut,  Chaparral и  Atlantis, а LZ Yachting - Sunseeker, Bavaria, Rinker, Monterey и Formula. Дружеството "Юникомп боут дивижън" (Unicomp Boat Division) ще представи лодките Princess.

За първи път у нас компанията "Фининвест" (Fininvest) ще демонстрира яхтите Hallberg-Rassy, а "Гея марин" ще покаже последен модел английски двигатели за лодки. 
Дебют на Bulgaria Boat Show ще има и от Бразилия - компанията "Tropical Clothing" с яхтени облекла, аксесоари и екипировка.