Изгубени в печалбите

Изгубени в печалбите

Добри обороти за световните вериги, които стъпиха директно на българския пазар, и спад от 20 до 50% на очакваните продажби за представителите на франчайзинг марките и българските производители. Това показва допитване на "Дневник" до двайсетина търговци с обекти в двата нови мола в София.
"Сердика център" отвори врати на 16 март със 183 магазина при капацитет от 210 обекта, към момента работят 197, съобщи управителят на мола Атанас Радев. The Mall беше открит на 21 април със 183 търговски обекта, други 23 постепенно ще отворят врати, каза Давид Давидов, мениджър търговски площи в Colliers, които ексклузивно отдават обектите.
Първоначалната еуфория от откриването на търговските центрове е отминала. Делничен ден, около 12 часа на обяд, продавачките в по-малките магазини стоят самотни и усмихнато ви приканват да влезете. "През деня няма хора, вечер след 18 часа има повече, както и през почивните дни", обяснява продавачка. За да привлекат клиенти, някои магазини вече са обявили с до 50% по-ниски цени.
Новите господари
"Големите световни вериги направиха рекордни обороти, което ще е стимул да дойдат нови брандове на българския пазар. Ефектът за българските търговци обаче е спад на продажбите", коментира Сергей Койнов, управляващ партньор на Forton, представител на  Cushman&Wakefield за България. Компанията отдава площи в 6 мола в страната.
Марките, които влязоха на българския пазар директно, а не чрез посредници, като Zara, New Yorker и Peek&Cloppenburg, както и Humanic и Deichmann (за обувки) са печелившите от новата вълна молове. Парадоксално и за самите тях това се случва при спадащо потребление (6.8% на годишна база за първото тримесечие по данни на НСИ) и най-ниските заплати в целия ЕС.
"Постигнахме едни от най-добрите резултати в Европа, по-добри и от най-силната ни страна Австрия", каза Венцислав Огнянов, търговски директор на българския офис на австрийската Humanic. За сравнение той посочи, че нивото на разпознаваемост на марката в Австрия е 90%, докато в София е около 40%.
"Доволни сме от оборотите, които правим в двата нови мола, но все пак е твърде рано да говорим за трайни тенденции, трябва да мине поне една година", по-предпазлива е Диана Неделчева, завеждащ маркетинга на конкурентната Deichmann. Българските управители на New Yorker и Peek&Cloppenburg отказаха да коментират резултатите с мотива, че такава е политиката на компаниите майки.
Zara не бяха открити за коментар, но според колегите им са реализирали добри обороти. Представител на една от компаниите обясни пред "Дневник", че под изключително успешен старт се приема, ако дневният оборот на магазина е равен или по-висок от месечния наем, който се плаща за него.
Откриване на точното място в подходящия момент, с разумни цени и високо качество са обясненията на фирмите за добрите резултати. В Zara цените на дрехите са в диапазона от 50 до 150 лв. В New Yorker са от 10 до 70 лв. Цените на луксозни марки като BOSS, Tommy Hilfiger и Marc O`Polo, които се предлагат в Peek&Cloppenburg са по-високи, но са доста под равнищата, на които досега тези марки се предлагаха на българския пазар от местни представители. Това вече принуждава някои от тях да ги коригират надолу.
 
"Решаващият фактор за добрите продажби за нас се оказаха абитуриентските балове", коментира Венцислав Огнянов. Клиенти на Humanic, които преди са ходили до Виена да пазаруват, сега го правят в София, казва още той. В Humanic цените се движат от 10 лв. за детски обувки до 250 лв. за скъпите марки като Lacoste например. Deichmann предлагат обувки в средния ценови сегмент, дамските варират от 40 до 80 лева.
Представянето на новите марки в София  и предстоящото откриване на 27 май на "Гранд Мол" във Варна ще бъде определящо дали тези марки ще навлязат и в провинцията. Заради разочароващи резултати на моловете в другите градове някои от тях са замразили плановете си. Humanic например ще изчакат поне до края на годината, преди да вземат решение дали да отворят обекти в "Галерия Пловдив" и в "Парк мол" в Стара Загора.
За конкурентната Deichmann разширяването на мрежата не зависи от представянето на филиалите. "Плановете ни са през есента да отворим магазини в молове в Пловдив и Стара Загора, както и във Велико Търново", каза Диана Неделчева. Така общият брой на магазините ще станат 12.
Недоволните
И докато големите чужди брандове, които влизат директно на българския пазар са доволни, франчайз представителите са по-скоро разочаровани. "Не сме очаквали толкова слаб старт на магазините ни. Ако само 5% от обектите в мола са добре, това не е хубаво за търговския център", коментира Марин Колев, собственик на веригата за детски играчки "Хиполенд" и председател на Българската ритейл асоциация. "Оборотите на повечето от наемателите са под очакванията с 20% до 50%", каза Васил Райчев, собственик на Hot Spot и член на управителния съвет на асоциацията.
Заради лошите резултати част от търговците вече водят преговори с управителите на "Сердика център" за предоговаряне на наемите. "Преговаряме за временно намаляване на наемите в синхрон с покупателната способност на населението", каза Райчев.
"Разговаряме приятелски с мениджърите в търсене на компромис", допълни Колев. "Разбираме трудната ситуация и преговорите се водят индивидуално с всеки от наемателите", каза Атанас Радев, управител на "Сердика център".
Някои от компаниите с обекти в "Сердика център" са отложили отварянето на магазините си в The Mall. Според търговци причината е в незадоволителните резултати. Mango например ще открият обекта си в търговския център на бул."Цариградско шосе" към края на август.
Обяснението на българския представител "Атриум" е, че по едно и също време компанията майка отваряла няколко обекта, което забавило реализацията на този в The Mall. Подобни причини са изтъкнали и от Esprit, които отлагат откриването на магазина си за края на юли, казаха от Colliers.
"Хиполенд" се отказват от магазина си в The Mall и дори претендират за неустойки от 100 хил. лв. заради неизпълнение на предварителния договор, по думите на Марин Колев. Според него наетата по договор 1000 кв.м площ се оказала с 10% по-малко.
Освен това на места магазинът бил висок 2 метра, което не отговаряло на българските стандарти. Претенцията, според Колев, е за направените разходи по обзавеждането на магазина. "Още когато е подписвал договора, представителят на "Хиполенд" е знаел, че на места обектът е с такава височина, но не е възразил. Спорът за квадратурата е заради методиката на изчисление", обясниха от Colliers.
Празен ще остане и магазинът на Publicworld от 1800 кв.м в The Mall, след като гръцката компания за технологични продукти, музика и филми в началото на април обяви, че се оттегля от България заради слабите резултати от първите 5 месеца на годината. Собствениците на компанията обаче отварят другия магазин за компютърна техника - "Мултирама", казаха от Colliers.
Разминаване в цифрите
Ценовите нива в двата нови мола според наемателите се движат от 50 до 100 евро/кв.м за обекти под 150 кв.м, като за киоските в коридорите достигали и до 300 евро. За големите магазини над 500 кв.м наемите били от 20 до 35 евро/кв.м.
Няма такива наеми в The Mall, нормално е големите наематели да плащат по-малко за квадрат в сравнение с по-малките, каза Атанас Гаров, изпълнителен директор на българския офис на Colliers. По думите му наемите за обектите над 1000 кв.м варират от 15 до 20 евро/кв.м, за останалите са от 30 до 50 евро. От "Сердика център" не пожелаха да посочат какви са наемните нива, позовавайки се на търговска тайна.
Търговците в моловете са недоволни още от ниската посещаемост според тях. "Новите молове не генерират посетители. В делнични дни коридорите са празни, посетителите са малко", каза Васил Райчев. От "Сердика център" посочиха, че на 3 май е посрещнат едномилионният посетител. Това означава, че средно търговският център се посещава от 20 400 души. За The Mall средната дневна посещаемост е 30 хил. души дневно, казаха от Colliers.
"Посещаемостта ще се балансира, като всеки мол постепенно ще се превърне в локален за обслужване на хората от региона", прогнозира Сергей Койнов, управляващ партньор във Forton. В момента новите молове дърпали посетители от старите заради първоначалния интерес на клиентите да видят нещо ново и различно.
Големият проблем е намаляващото потребление, а не броят на търговските центрове, посочи Христо Илиев, председател на борда на директорите на AG Capital, мажоритарен собственик на Forton. По данни на компанията България е на предпоследно място в Европа по търговски площи на глава от населението. Ако за Европа на 1000 души средно се падат 225 кв.м, в страната този показател е 42 кв.м. След нас е само Сърбия.
Освен че досега държаха високи цени, друга причина за разочароващите резултати на франчайз компаниите в моловете е, че те имат доста магазини по търговските улици, и хората, които са свикнали да пазаруват оттам, едва ли ще посетят и тези в мола. Затова някои компании вече затварят обекти на търговските улици, които държат и по-високи наеми.
Преформатиране на търговските улици
Освен магазините за облекло, които се местят от столичния булевард "Витоша" и други централни локации, банките също са започнали да оптимизират мрежата си на тези места, по наблюдения на Forton. Някои от офисите им се закриват, за други наемите се предоговарят. Въпреки че на годишна база наемите по търговските улици в София са паднали с 40% и нивата им са по-ниски дори от тези през 2002 г., те все още остават високи за търговците в условията на падащи обороти, посочи Сергей Койнов от Forton (виж графиката).
"Заради падащите обороти търговците няма да могат да постигат наемите и не е изключено да видим още празни магазини", прогнозира Давид Давидов, мениджър "Търговски площи" в Colliers. Според него "единственият шанс на собствениците на магазини на бул."Витоша" да привлекат качествени наематели е да се обединят, за да постигнат по-големи площи, каквито се търсят от големите компании".
Преди години, за да извличат по-големи печалби, собственици на магазини на бул."Витоша" раздробиха обектите. Сега търсенето обаче е за площи от 500-1000 кв.м, каквито на практика няма, каза Давидов. Следим внимателно движението на търговските улици в България, но докато те не заприличат на тези в Европа, едва ли ще отворим обект там, е мнението на Венцислав Огнянов от Humanic.