Компаниите за сокове и вода привлякоха инвеститори

Компаниите за сокове и вода привлякоха инвеститори

Консолидацията на българския пазар на безалкохолни напитки вече започна и през следващите месеци се очакват сериозни новини за компаниите в бранша. След като от началото на годината представители на чужди инвестиционни фондове и производители на сокове и води обикаляха българските компании с оферти за купуване, вече се стигна и до сключването на договори. Почти всички големи български фирми в сектора са в полезрението на чуждите инвеститори и съвсем скоро се очаква да имат нови собственици. Привличането на чуждите компании е естествен процес, който се случи в съседните страни и започва и в България. Това е доказателство за потенциала на българския пазар, коментират представителите на някои от най-големите компании. Другата теза обаче е, че пазарът е прекалено наситен, конкуренцията е голяма и българските производители се отказват от борбата с големите международни играчи.

Пазарът на бутилирана вода

Само в рамките на няколко месеца там се очаква да се появи втори международен играч. След като през пролетта "Кока-Кола" купи минералните води "Банкя", преди седмица стана ясно, че австрийски инвестиционен фонд ще придобие мажоритарен дял в един от лидерите в сегмента - бутилиращата компания "Девин". Австрийският частен инвестиционен фонд "Уинг екуити мениджмънт" (Wing Equity Management GmbH) иска да купи двете бутилиращи компании за минерална вода и безалкохолни напитки "Девин" АД и "Девин роял" АД. Австрийците са поискали разрешение за сключване на сделката в Комисията за защита на конкуренцията и след отговора ще се стигне и до подписването й. Това обаче едва ли ще стане преди началото на 2006 г., коментираха представители на пазара.

"Уинг екуити мениджмънт" е част от холдинга "Уинг екуити", който е създаден в края на миналата година. Акционери в него са бившият шеф на "Макдоналдс" - Австрия, Кристиян Вимер, братята Соравия - Ервин и Хано, и бившият мениджър на австрийската аукционна къща "Доротеум" (Dorotheums) Мартин Онеберг. Основната цел на холдинга е да инвестира в предприятия от хранително-вкусовата промишленост в страните от Централна и Източна Европа - България, Румъния, Сърбия, Хърватия, Босна и Херцеговина, Албания и Македония, да влага средства в тяхното разрастване и да ги развива като печеливши предприятия. По информация на австрийския сайт "Ди пресе" (Die Presse) капиталът на дружеството е 200 млн. евро.

"Кока-Кола" купи "Минерални води Банкя" за 10.7 млн. евро. При покупката "Кока-Кола" е поела ангажимента да инвестира още 2.1 млн. евро за модернизиране и разширяване на производството, сочи информацията от консолидирания отчет на групата за деветмесечието. От компанията обаче не дадоха конкретна информация точно в какво ще насочат инвестициите си през следващата година.

Представители на компаниите за бутилирана вода коментират, че

стъпването на "Кока-Кола" на пазара сериозно е засилило конкуренцията

и вече се е отразило на пазарните им дялове. "Банкя" значително разшири дистрибуторската си мрежа, обясни търговският директор на "Горна баня" Емил Тунев. По думите му "Кока-Кола" разполага с 40 хил. хладилни витрини в търговските обекти в цялата страна. Масовата дистрибуция води и до увеличаване на продажбите, коментира той.

От "Кока-Кола" отказаха да дадат информация какви са продажбите за третото тримесечие, откакто взеха "Банкя", в сравнение със същия период на миналата година. В момента марката заема трето място на пазара на вода, като очакванията са да завърши годината с близо 12 на сто от него. По данни на компаниите за първото място се борят "Горна баня" и "Девин", които имат около 25 на сто от пазара. Миналата година "Девин" беше лидер с 1-2 процента над "Горна баня". Четвъртият играч в сегмента е "Булминвекс", които също бутилират вода с марката "Горна баня". Те получават малко над 5 на сто от продажбите.

По информация на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България тази година се очаква ръст на продажбите на вода в размер на 20-21 на сто, като за натуралните минерални води той ще е около 22 на сто, а за водите в галони - 34%. Още през тази година бутилираните води ще изпреварят по пазарен дял газираните напитки (42% срещу 40% , при дялове за 2004 г. съответно 39% на 43%). "Бутилираните води" стават лидер сред всички видове напитки на стоковия пазар (пиво, алкохолни, топли, млечни) с пазарен дял в общото потребление на напитки в България от 25%", коментира председателят на асоциацията Милчо Бошев. "Прогнозите до 2009 г. показват, че потреблението на бутилирани води ще нараства с изпреварващи темпове пред всички други видове напитки", добави той.

Нови играчи при натуралните сокове

Съвсем скоро ще има новини от производителя на соковете "Куинс" - "Литекс", която е собственост на Гриша Ганчев. От няколко месеца компанията преговаря с полския гигант "Маспекс" (Maspex) и информацията беше потвърдена от българския производител. Водят се преговори, но не мога да дам повече информация, съобщи финансовият директор на "Литекс комерс" Илия Терзиев. На 12 декември ще мога да дам повече подробности, обеща той.

Преди да изберат соковете "Куинс", представители на "Маспекс" са се срещали и с други големи български фирми като "Флорина" и най-вероятно и БББ. Полската компания е изключително силна на източноевропейския пазар в няколко сегмента - сокове и нектари, горещи напитки, инстантни продукти и др. На българския пазар компанията присъства от няколко години със соковете "Тимбарк" (Tymbark), които се внасят от "Топ груп". Миналото лято вносителите се стремяха да засилят присъствието на марката на българския пазар, като

увеличиха асортимента и разшириха дистрибуцията

Чужди инвестиционни фондове проявяват голям интерес към пазара на сокове в България, потвърди и собственикът на "БББ груп" Пламен Минчев. Напоследък се носят упорити слухове, че БББ е пред подписване на договор с чужд инвеститор, но Минчев отрича. По думите му компанията е водила разговори с инвеститори от Австрия, Испания и Полша, но до договор не се е стигнало. Той не пожела да назове имената на компаниите, които имат интерес към БББ, но е вероятно това да са и австрийците "Уинг екуити мениджмънт" и поляците "Маспекс".

"Флорина" също попада в списъка на компаниите, за които се говори, че се готвят за продажба. В случая обаче информацията дойде от "БББ груп", които преди няколко месеца говореха, че се готвят да купят един от най-големите си конкуренти. Мениджърът на "Флорина" Валентин Щонов отрече да са се водили преговори за сливане.

Българските производители на натурални сокове през последната година са изправени пред още едно сериозно предизвикателство - силната конкуренция на "Кока-Кола ХБК", която произвежда соковете "Капи" (Cappy). Марката много бързо се наложи на пазара и зае водещи позиции. По данни на компаниите миналата година соковете "Капи" са изпреварили всички останали и са се наредили на първо място с над 25 на сто от пазара. Според актуалните данни за есенните месеци "Кока-Кола" има 25 на сто от пазара, следвана от "Литекс" - над 15 на сто, БББ - над 13 на сто, "Агрима" - 12 на сто, и Флорина - близо 8 на сто. Данните са за продадените обеми на натуралните сокове.

През следващите месеци се очаква и друго предизвикателство на пазара на сокове, което ще доведе до повишаване на цената на продуктите. Причината е в скока на цената на суровината за цитрусовите напитки - портокал, грейпфрут, мандарина и др. Основната суровина се доставя от страните от Латинска Америка, които бяха сериозно засегнати от ураганите и бурите, обясни Щонов от "Флорина". Лошите метеорологични условия са навредили сериозно на реколтата и това е довело до оскъпяване на цитрусовите концентрати от 40% до 100%. Това ще доведе до увеличение на крайната цена на соковете с 6-10%, прогнозира той.