Американската търговска камара: Бавната администрация пречи на бизнеса повече от корупцията

Големият брой административни стъпки и бавното издаване на лицензи и разрешителни са основните пречки пред чуждите инвеститори в България, съобщи Валентин Георгиев, изпълнителен директор на Американската търговска камара за страната. През тази седмица организацията ще отпразнува своята 15-годишнина в България с конференция и концерт. "Проблемите корупция и съдебна власт остават "обичайните заподозрени", но не са такава пречка за бизнеса вече, обясниха от камарата.
"Правителството трябва да помисли в две насоки за компаниите, които влагат и ще влагат парите си тук", добави Скот Позъл, търговски аташе към посолството на САЩ. Според него е важно да бъдат насърчавани, от една страна, компаниите, които вече присъстват на българския пазар. Това може да стане чрез създаване на система за обслужване на едно гише. "В друга насока, може да бъдат създадени повече интегрирани предложения и за евентуалните бъдещи инвеститори", допълни Позъл. Според него е необходимо да бъде създадена организация, която да запознава бизнеса с възможностите за инвестиции тук, стимулите, които се предлагат в страната от държавата и от местната власт.
Преди две години Американската търговска камара е започнала да сътрудничи на компания, която иска да вложи 60 млн. долара в страната, обясни Валентин Георгиев. "Няма да споменавам името на дружеството, защото инвестицията все още не е осъществена. Една от причините е кризата, въпреки че дружеството започна да се замисля и поради други спънки", каза изп. директор на камарата. По думите му компанията не е получила никакво съдействие от Българската агенция за инвестиции, нито от местната власт на избрания от нея град.
"Реакцията на местната власт беше много странна. Те казаха на дружеството, че няма да му предоставят нищо повече от предвиденото в закона и липсваше каквато и да било ангажираност към проекта", обясни Георгиев. Той допълни, че съществуващият закон за насърчаване на инвестициите сам по себе си е добър, но липсва инициатива както от държавата, така и от общините, да го следват. "Важно е да бъде постигнато преди всичко сътрудничество между общините и централната власт", препоръчаха от Американската търговска камара. От организацията предлагат да бъде създаден консултативен съвет между по-влиятелните бизнес организации в страната и правителството, който да не създава стратегии, а да подпомага държавата при взимането на решения за промяна в инвестиционния климат.
Според статистиката на БНБ за периода 1996 - 2008 г. САЩ се нареждат на 8-мо място с обем на инвестиции 1.75 млрд. долара. Според прогнозните данни на БНБ за обема на американски инвестиции през 2009 г. е за 1.56 млрд. евро. Националната статистика отчита, че за периода януари - март 2009 г. износът на България за САЩ е 72.99 млн. лв., а за същия период на 2010 г. е за 70.5 млн. лв. Вносът от САЩ е за 95.3 млн. лв., а за 2010 г. – 57.7 млн. лв.
Сред големите инвестиции на членовете на камарата са тези на "Ей И Ес - Марица-изток-1" за над 1 млрд. евро, инвестицията на "Уестингхаус" в подобренията на 5 и 6 блок на АЕЦ "Козлодуй", "Америкън Стандард" в завода "Видима" в Севлиево, създаването на Българо-американска кредитна банка, заводът за опаковки от алуминиево фолио на "Алкоа" в Стара Загора и други.