Рентабилност в рекордни размери
Малки, мобилни и ефективни - така в един чист случай може да изглежда подреждането на компании по марж на печалбата по време на криза. Обичайно малките и гъвкави фирми са тези, които успяват да постигнат по-голяма ефективност, но в челната десетка по рентабилност има доста ясен превес на сектори - банковият е представен от три дружества, а ако броим и Централна кооперативна банка, групата на "Химимпорт" също има три представителя, включително и първото място за "Инвестиционна компания Галата".
Дружеството има рентабилност от невероятното ниво над 90% - от бележките към отчета става ясно, че причината е промяна в счетоводната политика. От миналата година "Галата" вече оценява инвестиционните си имоти по справедливата им стойност - така от последваща оценка компанията е получила приходи от близо 3 млн. лв. и печалбата й е скочила 490 пъти. Това обаче е еднократен ефект, който може и да липсва следващата година.
Част от банковия сектор също показва доста високи маржове. Христо Владимиров, финансов анализатор в "Ти Би Ай асет мениджмънт", коментира, че е нормално след кризата компаниите да показват по-високи маржове, защото много разходи са съкратени или премахнати, в същото време приходите започват да се възстановяват. "Това е съвпадение между рязко увеличаващи се приходи, докато разходите са ограничени - примерно все още не се наемат много хора, заплатите са понижени, разходите за транспорт и други услуги са потиснати заради кризата и др. След 1-2 години тези разходи ще се възстановят и рентабилността ще падне", коментира Владимиров.
В компаниите с малка капитализация първите по марж на печалбата са доста интересни дружества като "Варна-плод", "София комерс-Заложни къщи", компаниите с гръцки капитали "Адвертайзинг продиджи" и "Интерлоджик лизинг", както и производителят на детски и зърнени храни "Слънчо". За разлика от "Галата" тържището "Варна-плод" няма големи промени нито в оборотите, нито в печалбата си. Като цяло компанията има малко разходи за дейността - за възнаграждения на 27-те си служителите и за външни услуги дава по 270 хил., в същото време приходите от продажби на услуги са 2.6 млн. лв.
Интересно е присъствието на две компании от хранителния бранш в първите места - освен "Слънчо" в секцията на големите компании на седма позиция е "Меком". Всеобщата тенденция е продажбите дружествата от този бранш да не страдат от кризата или поне намалението да е малко. Отчетът на "Меком" обаче показва друго - компанията е увеличила печалбата и рентабилността си само заради свиване на разходи, тъй като продажбите й също падат.
Обратното е при "Слънчо" - увеличението на приходите изпреварва това на разходите, което води до ръст на печалбата. По размер на финансовия резултат изненади липсват - сред тези с голяма капитализация "Химимпорт", БТК и КТБ са на първо място. Този път "Петрол" е чак в края, тъй като първата му позиция за 2008 г. беше заради еднократния ефект от продажба на бензиностанции. БТК се изкачва от шесто на второ място, а КТБ - от седмо на трето. Кризата като цяло е намалила печалбите - първите пет от големите са имали през 2008 г. печалба от 500.8 млн. лв., в които обаче влизаха и над 200 млн. лв. положителен резултат на "Петрол". За миналата година сборът от печалбите на топ 5 от големите е близо 370 млн. лв.