Машиностроенето остава без дългосрочни поръчки

Машиностроителните фирми очакват растеж от 5 до 10% през тази година, след като през 2009 г. спадът в производството достигна 30%, а в реализацията на продукцията - до 70 на сто. Това показват данните на Браншовата камара по машиностроене и информацията от самите компании, но мениджърите все още остават предпазливи в очакванията си. "Рано е да се прави прогноза за 2010 г. Дори фирмите, които имат ръст от 10 и повече процента от началото на тази година, нямат осигурени поръчки в дългосрочен план", коментира Илия Келешев, председател на камарата.
Вътрешният пазар на машиностроителна продукция е в застой. Като експортно ориентиран отрасъл машиностроенето беше сред първите, които пострадаха от световната криза, и остана засегнато заради съкратените външни поръчки. Около 50% от продукцията е предназначена за износ, а от тях 60 на сто са за страните от Европейския съюз, обяснява Келешев. При машините износът е над 80-90%. Спадът на общата продукция се отрази в намаление с най-малко 50 на сто от продажбите на компаниите.
През пролетта кризата обхвана и фирмите, работещи за вътрешния пазар. През 2009 г. спадът в производството достигна 30%, извършиха се големи съкращения. Броят на заетите в сектора е намален с около 30 хил. души и сега те са малко над 110 хил. Съкратен бе около 30% от висококвалифицирания персонал. Около 5% от фирмите преустановиха дейността си. Сред тях са "Унитех" - Троян, за производство на металообработващи машини, ликвидирано е производството на бившото ЗММ - София, най-голямата фирма за производство на машини у нас, компанията за електрокари в Плевен, "Изгрев" - Оряхово, за крепежни елементи и други. "Около 10% от компаниите в сектора съществуват с намален капацитет под минимума възможности и перспективата да се възстановят отново остава само хипотетична", обяснява Келешев.
Първите симптоми на оживление на пазарите в страни от Европейския съюз се появиха в края на 2009 г., обясняват експерти. Първи започват възстановяването си компаниите, които и първи влязоха в кризата. С най-висок растеж са фирмите, които имат традиционни връзки с фирми от Западна Европа, където вече се усеща оживление. Сред тях са водещите фирми от хидравликата, базирани в Казанлък - "Капрони" и "М+С хидравлик", чиито акции се търгуват на борсата. Сред компаниите, възвръщащи пазарните си позиции, е производителят на инструменти "Цератицит" - Габрово. Има оживление и ръст в "ЗММ Стомана" - Силистра, който е най-големият производител на дървообработващи машини. ЗММ - Сливен, също отчита растеж на производството и износа на стругове. Увеличени са, макар и недостатъчно, поръчките при по-големите леярски компании.
Тeжко продължава да е положението на фирмите, работещи за вътрешния пазар - хладилната и климатичната техника, за селскостопанска техника, производители на кари. На ръба на оцеляване са компаниите, свързани със строителния сектор - метални конструкции, арматура и други, като някои от тях преустановиха и дейността си през 2009 г., сочи проучване на браншовата камара. Освен европейския към възстановяване отива и руският пазар, обясняват експерти.
Един от основните проблеми пред машиностроенето остава междуфирмената задлъжнялост и дори фирмите, които имат поръчки, нямат пари, каза още Келешев. Компаниите, които са инвестирали в нова техника и технологии и погасяват кредити, са притиснати от високите лихви. Отделни фирми са започнали да назначават работници, но не достигат квалифицирани кадри. Част от освободените през 2009 г. не се връщат отново, някои са започнали на други места. При по-нататъшно увеличаване на производството въпросът с кадрите ще става много остър, защото такива почти не се готвят в професионалните гимназии, коментират от браншовата камара по машиностроене.
Какви и колко големи ще бъдат промените в структурата на производството за отделните подсектори е друг въпрос, казват от бранша. Експерти се надяват да няма повече съкращения в бъдеще.
Тежката пазарна ситуация пролича първо в публикуваните счетоводни отчети на компаниите, които до края на годината съдържаха информация за спадове до 70 на сто в приходите на компаниите.
През миналата година "Балканкар рекорд" е реализирала едва 122 броя срещу 371 година по-рано. Приходите от продажбите възлизат на 3.03 млн. лв. при над 10 млн. лв. година по-рано. Продадените резервни части също са с повече от 50 на сто намаление - общата стойност на продажбите е 813 хил. лв. при 2.09 млн. лв. година по-рано.
Годишният отчет на "Машстрой" показва, че производството на компанията през миналата година е спаднало със 72%. Приходите от продажби на компанията са спаднали със 77 на сто до 14.8 млн. лв. Дружеството произвежда стругове, бормашини и цифрови машини.
Приходите на "Хидравлични елементи и системи" (ХЕС) за миналата година са спаднали до 18.6 млн. лв. при 45.5 млн. лв. година по-рано. От дружеството определят изминалата 2009 г. като най-лошата от началото на световната икономическа криза и отчитат спадът на приходите като достигане на дъното. Трудност пред повечето дружества е съобразяването на дългосрочните им стратегии със създалата се в края на 2008 г. пазарна ситуация. Според отчетите на дружествата компаниите намаляват разходите си за труд и странични дейности. "През 2009 г. голяма част от машиностроителните фирми направиха всичко възможно, за да се отърват от страничните си активи", обяснява експерт. Друга мярка, която по-малките дружества на пазара започнаха да прилагат, е аутсорсване на несвойствените за компаниите дейности - счетоводство, маркетинг и реклама.
Едно от дружествата, което показва плахи сигнали за възстановяване, е "Бестехника - Тежко машиностроене". През февруари дружеството подписа договор с руската компания - строител на АЕЦ "Белене" - "Атомстроейекспорт". Компанията ще трябва да произведе два транспортни шлюза за бъдещата централа, като стойността на поръчката е 8.2 млн. евро.