Не става само с ядене

Не става само с ядене

Aко повечето българи бяха йоги, може би щяха да усетят по-леко кризата. Те просто щяха да медитират, вместо да ядат, и така да пестят пари за храна. За съжаление много малка част са такива. Затова и световната икономическа криза помете продажбите на фирмите от почти всички отрасли на българската икономика, но не и тези на агробизнеса и хранително-вкусовата промишленост. Причината - тези две индустрии са свързани с осигуряването на стоки от първа необходимост, от които никой не може да се лиши дори и при намаляващи доходи.
Средно приходите на водещите компании за миналата година отчетоха лек спад - над 5%. Картината обаче е далеч по-лоша, ако се погледнат данните на Националната агенция по приходите за януари - март тази година, спадът в бранша е 14% на годишна база, но тук е отчетено и представянето на страдащото силно в момента горско стопанство.
Благоприятният профил на сектора дори даде самочувствие на една от компаниите от бранша да търси финансиране на борсата във време, когато подобно нещо се считаше за екзотика. През есента мажоритарните акционери на варненския холдинг "БГ агро" продадоха на инвеститори 13% от акциите на компанията (5.19 млн. акции) при минималното ниво от предварително определения ценови диапазон - 1.67 лв. за брой, или общо 8.66 млн. лв. постъпления. Публичното предлагане се оказа успешно, тъй като предварителното условие беше да бъдат продадени поне 10% от всички акции на компанията (малко над 4 млн. акции). То изглежда още по-успешно, ако се отчете фактът, че не беше гарнирано с никакво обещание за сигурен доход и акциите, които бяха закупени от новите инвеститори, не бяха нови, а съществуващи, тоест нямаше увеличение на капитала.
В същото време големи и водещи компании предпочетоха да заложат на далеч по-големи обещания като годишен дивидент, по-голям от лихвата и по най-атрактивния банков депозит в страната, и въпреки това не успяха да привлекат кой знае колко по-висок интерес към емисията си. При предложените близо 6 млн. привилегировани акции "Енемона" например успя да пласира малко над 1.1 млн. акции, или 18% от общия брой предложени.
Относителна устойчивост, особено на фона на падащия фондов пазар и на негативното развитие на икономика, запазиха големите фондове за земеделска земя. Приходите  от аренда при някои от тях дори се увеличиха (на "Еларг" с 19%), докато при тези, при които имаше спад, той беше минимален (7% при "Адванс терафонд"). Стабилните резултати на тези дружества, при това от реална дейност, не от преоценки, се откроиха ярко на фона на срива на продажбите на фондовете за имоти, който стига 70-80%. Нещо повече - перспективите са земеделските фондове непрекъснато да растат с евросубсидиите, окрупняването на земята и подобряването на ефективността в земеделието. Причината е ясна - земеделската земя е ценен ресурс, който, добре управляван, дава добър постоянен доход на своите инвеститори. Предизвикателството специално пред фондовете за земя ще е да съхранят нивата на арендните си приходи през 2010 г., от което ще зависят и почти изцяло резултатите им.
Атрактивността на сектора вече се оценява от инвеститорите в глобален мащаб, след като големите инвестиционни банкери бързо започнаха да регистрират специализирани в земеделие инвестиционни фондове. "Нарастването на населението на света с 80 млн. души всяка година и последвалите от това растящи доходи и потребление на храни води до постоянен натиск върху цените на продоволствените култури в посока нагоре. Инвестициите в земеделие са атрактивни в дългосрочен период и те имат място във всеки инвеститорски портфейл", посочи Джонатън Блейк, мениджър на Baring Global Agriculture Fund, пред агенция "Блумбърг".
При производителите на храни спадът е минимален, а някои дори отчитат растеж през миналата година. Компанията за детски и зърнени "Слънчо" например повишава приходите си с малко над 12%. Минимално е понижението при "Ломско пиво" и "Девин". Леко над средното е понижението на приходите при "Захарни заводи" и "Меком". За стабилното представяне на сектора говорят и резултатите на веригите за продажби на дребно. Макар такива на борсата почти да липсват - отчетите им говорят. "ЦБА асет мениджмънт" увеличава приходите си с над 18%, "САФ Магелан" - с 5.6%, а "Варна плод" удържа приходите от 2008 г.