Старите проблеми стават все по-дълбоки

Старите проблеми стават все по-дълбоки

Миналата година не беше особено печеливша за инфраструктурния бранш. Причината е основно една - парите от държавата се бавят все повече време, а обичайното за предишни периоди разплащане в края на годината вече не се случва. В годините с бюджетен излишък беше гарантирано, че от него държавата ще се разплати в края на годината, но с настъпването на кризата такъв няма. Забавените плащания издърпват ликвидност от фирмите, а в комбинация със затрудненото банково кредитиране намирането на свеж ресурс става изключително трудно.
Предложението на финансовото министерство от началото на тази година да се разплати с фирмите, които се съгласят на 10% отстъпка от вече договорените цени, беше като нож с две остриета - от една страна, те получаваха пари, но от друга, намалените цени свиваха още повече печалбата, която иначе биха получили.
През тази година се очаква усвояване на още средства за пътища от европейските програми и ако българските фирми успеят да се преборят с чуждата конкуренция, секторът ще успее да печели и в условията на криза. По думите на регионалния министър Росен Плевнелиев и на премиера Борисов през 2011 г. трябва да започне строителството на магистралата от София до Ниш.
Тази есен пък се очаква да бъдат обявени търговете за отсечките от магистрала"Марица" за два лота от "Струма" - от Дупница до Благоевград и от Благоевград до Сандански. Засега стойността на проекта за "Струма" е оценена на 250 млн. евро, а на "Марица" е 208.6 млн. евро. Другият голям проект - за довършване на магистрала "Тракия", се оценява на 350 млн. евро за последните три лота. В първия за изпълнител беше избран "Трейс", но за следващия търг компанията изпусна срока за подаване на оферти. Там конкуренцията се засилва от много чужди компании, които се включиха в наддаването.
Интересна тенденция вече се наблюдава при пътните търгове за големи обекти - ако допреди година-две основните играчи бяха компаниите около "Холдинг Пътища" и "Трейс груп холд" заедно с още няколко по-големи български дружества, то все по-сериозна заявка за стъпване на българския пазар дават много чужди кандидати, както и нови български играчи.
На последните два търга за магистрала "Тракия" например в консорциум се включи и "Главболгарстрой", чиято основна дейност досега е в други сфери на строителството. Отскоро в пътното строителство навлиза и "Галчев груп".
От няколко години публичните пътни компании се оплакват от занижаване на цената от страна на чужди конкуренти, с което те печелят поръчки и ги изместват. При търга за първия лот от дострояването на АМ "Тракия" обаче се случи точно обратното - консорциумът, ръководен от "Трейс", даде изненадващо ниска цена и в крайна сметка спечели. Компанията имаше доста спечелени поръчки още от Столичната община по времето, когато кмет беше Бойко Борисов.
Тя беше избрана за строежа на метрото в София - една от най-големите й поръчки. Постепенно "Трейс" разширява дейността си в последните две години и от по-малка компания вече се състезава и печели изпълнението на големи обекти. В резултат на спечелените поръчки за миналата година дружеството отчете ръст на печалбата с една четвърт и повече от двойно увеличение на продажбите, което изпрати компанията на седма позиция в общата класация, много след "Холдинг Пътища".
"Холдинг Пътища" не е сред печелившите в големи търгове като този за "Тракия", но пък взе голям дял при последните поръчки за зимно поддържане, откъдето може да разчита на гарантирани приходи.