КРС е нарушавала процедурите при обществени поръчки, констатира Сметната палата

КРС е нарушавала процедурите при обществени поръчки, констатира Сметната палата

Председателят на КРС Веселин Божков
Председателят на КРС Веселин Божков
Сметната палата оповести доклада си за дейността на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за периода януари - декември 2008 г. Председател на комисията тогава и сега е Веселин Божков.
В работата си през 2008 г. КРС е допускала нарушения при провеждането на обществените поръчки, пропуски в утвърждаването на представителните разходи, не е застраховала държавното имущество, нямала е системи за управление на риска в дейността си, не е ползвала закупени станции за радиомониторинг за 4.6 млн. лв.
Това са част от констатациите в одита на финансовото управление на бюджета и имуществото на КРС.
При обявяването на някои обществени поръчки комисията не е определяла минимални изисквания за икономическо и финансово състояние, технически възможности и квалификация на кандидатите, пише в доклада. Ограничавано е участието на кандидати или участници с изискване да са регистрирани като търговци по Търговския закон. Някои от комисиите за разглеждане, оценка и класиране на офертите не са спазвали заложените срокове.
Друго нарушение е възлагане на обществена поръчка на фирма, която въобще не е участвала в процедура и не е определена за изпълнител. Освен това КРС сключвала договори за възлагане на обществени поръчки, позволяващи изменение на условията по контрактите въпреки нормативната забрана за това.
Процедурите за обществените поръчки основно са извършвани през втората половина на  2008 г, което е довело до нерегулярно усвояване на средствата за капиталови разходи и прехвърлянето на част от тях за 2009 г.
Липсата на планиране, несвоевременното стартиране и провеждане на процедури са причина за свободно възлагане на поръчки за идентични дейности в периода между изтичане срока за изпълнение по предходен договор и сключването на нов договор след проведена процедура за това, посочват одиторите.
Не са били създадени и процедури за мониторинг и текущ контрол, които да гарантират законосъобразността на сключените договори и тяхното изпълнение.
В доклада пише още, че КРС е допуснала в някои случаи представителните и протоколните разходи да бъдат утвърждавани и изплащани без мотивиран доклад от съответния директор на дирекция или главен секретар, който да описва мероприятието, вида на протоколния подарък и предназначението, както и да обосновава необходимостта от съответния разход.
Въпреки създадената и приета вътрешна уредба за счетоводна отчетност от КРС не е упражнен ефективен контрол по изпълнение на същата, което е причина за допуснатите пропуски, обръщат внимание от Сметната палата.
Комисията също така не е направила преоценка на всички дълготрайни материални активи, каквито са били изискванията. Това е станало само по отношение на административната им сграда на ул. "Гурко" в столицата, както и на имот на бул. "Шипченски проход" и на сгради в местността Джанавара във Варна и в бургаското село Брястовец.
За 2008 г. имуществото, публична държавна собственост, не е било застраховано.
Регулаторът не е изготвил и утвърдил длъжностните характеристики на всички свои служители, а ръководството не е предприело необходимите действия за оценка и управление на риска, както и намаляването му до приемливо ниво, се посочва в документа.
Обект на критики от страна на одиторите е и това, че комисията не е въвела в експлоатация четири стационарни станции за радиомониторинг, закупени за 4 664 055 лв.
Забележки са отправени и заради това, че не е регистриран и не е уреден статутът на Фонда за компенсиране на универсалната услуга* (обяснила съм го със звездичка, защото е по-сложно).
От одитната институция дават на председателя на КРС тримесечен срок да предприеме действия за отстраняване на описаните нередности и да докладва за това в Сметната палата.
*Фондът е създаден по подобие на други такива структури, съществуващи в страни - членки на Европейския съюз. Средствата във фонда се събират чрез заплащане на вноски от операторите, предоставящи гласова телефонна услуга. Задължението за заплащане на вноски във фонда е вменено в задължение на широк кръг обществени оператори, предоставящи по различен начин гласова телефонна услуга, да заплащат вноски за компенсиране доказаните нетни загуби само на задължените да предоставят универсална далекосъобщителна услуга, т.е. тези, които осъществяват далекосъобщения чрез фиксирана далекосъобщителна мрежа и предоставяне на фиксирани гласови телефонни услуги.