Ростислав Банчев*: Приключването на продажбата на ТЕЦ-овете не е в полето на АП
Завършил е право в СУ "Св. Климент Охридски". От март 2001 г. досега е работил в агенцията като последно е изпълнявал длъжността началник-отдел "Нормативна уредба" в дирекция "Правно осигуряване на приватизацията". От април 2000 г. до март 2001 е работил като юридически консултант.
-------------------
B: Проектодоговорът за продажбата на "Бояна филм" беше парафиран с избрания купувач "Ню имидж". В същото време обаче съдът спря предварителното изпълнение по процедурата. Парафирането не нарушава ли определението на съда?
- Парафирането на проектодоговора на практика означава формално приключване на преговорите и че има постигнато съгласие между двете страни.
Това обаче не продължава приватизационната процедура, нито я финализира, нито води до сключване на договор. Именно сключването на приватизационен договор би означавало игнориране на разпореждането на ВАС.
Агенцията за приватизация се съобразява с определенията на Върховния административен съд и е поставила пред "Ню имидж" условието, че всички действия по финализиране на приватизационната процедура ще бъдат предприети след приключването на съдебното производство и ще са обусловени от неговия изход.
Агенцията обжалва това определение на съда, защото ведомството отстоява позицията си - щом веднъж е заело принципната позиция за провеждането на такава процедура, би трябвало да я отстоява докрай.
B: Парафирането може ли да се обжалва от някои от другите кандидати?
- Не, не мисля, това не е действие, коeто финализира приватизационната процедура, не е административен акт.
B: Защо АП обжалва решението на Комисията за защита на конкуренцията по продажбата на ТЕЦ-овете "Варна" и "Русе" на руската РАО ЕЕС?
- Г-н Тодор Николов (изпълнителен директор на АП - бел. ред.) вече оповести в медиите мнението си за мотивите за решението на КЗК. Аз уважавам Комисията за защита на конкуренцията, която е независим орган, който трябва да защитава свободната стопанска инициатива и конкуренцията в страната, но в този случай бих се присъединил към мнението на г-н Николов, че мотивите за решението на комисията са странни. Считам, че когато АП е структурирала една процедура, би трябвало да отстоява позицията си докрай.
B: Преговаряте ли в момента с РАО ЕЕС?
- Водят се интензивни преговори - текст по текст от договора. И двете страни търсят позитивно решение и успешно приключване на сделката. Категоричен съм, че АП е направила всичко в тази посока.
B: Може ли да посочите кои са разминаванията в исканията на купувача и на АП?
- Не мисля, че в голяма част от текстовете на договора има разминаване в позициите. По-скоро РАО се интересуват от условията за правене на бизнес, които са извън предмета на приватизационния договор.
B: Т.е. имат забележки по регулаторната рамка?
- Да, и не само. Стопанската дейност в сектора се регулира от други органи - Министерството на енергетиката, Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, Министерството на околната среда и водите. Толкова, доколкото ние провеждаме една приватизационна процедура, не считам, че тези функции попадат в обсега на агенцията.
B: При преговорите, които се водят в момента, има ли представители на тези ведомства?
- Бяха проведени и осигурени на купувача възможности да проведе срещи с всички органи, които имат отношение към стопанската дейност в сферата на енергетиката.
B: Може ли сделката да се сключи и след това купувачът като нов собственик на ТЕЦ да се договоря с държавните ведомства за правилата, по които ще работи?
- На практика да. Както Законът за опазване на околната среда, така и Законът за енергетиката предвиждат възможности за договаряне на други условия, също така и на тарифи за изкупуване на електроенергия.
B: Колкото по-бързо купувачът се разбере с регулаторните органи в сектора, толкова по-бързо ще се приключи сделката или продажбата може да стане и след това да се проведат тези разговори между двете страни?
- Възможни са и двата варианта. За мен лично по-добре е те да преговарят от страна на собственик на централите.
За тях беше много важно да си изяснят действителните условия и начин на функциониране на цялата система на регулиране на енергетиката. Ние се опитахме да им предоставим това чрез редица срещи.
B: Така излиза, че условията за финализирането на сделката са извън АП?
- Такова е моето виждане.
B: Ще се наложи ли ново удължаване на срока за преговори?
- Да, взехме решение срокът до бъде удължен с още 30 календарни дни. Това се налага заради необходимостта да бъдат решени въпроси от съществено значение за приватизационната сделка, които са от компетентността на други държавни ведомства и институции.
B: Какво се случва с приватизацията на "Терем" след прекратения преди време конкурс?
- Новото правителство най-вероятно ще има своя визия за приватизацията и специално за дружествата от военнопромишления комплекс.
Конкретно за "Терем" е възможно както продажба по отделно на дъщерните му дружества, така и продажбата на холдинга като цяло след изваждането му от забранителния списък. Теоретично има много варианти, но изборът на един конкретен ще зависи от програмата на новото правителство в тази сфера. При дружествата от военнопромишления комплекс не е само "Терем", преди няколко месеца Министерския съвет прие стратегия за приватизация на ВМЗ - Сопот, подготвят се стратегии за "Кинтекс", "Тератон" и т.н. Предполагам, че в близките няколко месеца ще има комплексно решение по този въпрос.
B: Остатъчен ресурс на АП е доста оскъден в момента. Според вас какво трябва да се направи, за да привлекат новите процедури инвеститорското внимание?
- Като човек, който работи отдавна в агенцията, смятам, че трябва да се преразгледа въпросът с дружества, които са в забранителния списък, но това също ще е преценка на новия Министерския съвет. Тези дружества са от най-различни отрасли, по-голямата част от тях имат много важно значение в съответните отрасли за задоволяване на основни обществени нужди.
Може би трябва доста предпазливо да се подходи към този въпрос, и то след като има ясна концепция за това дали държавата трябва да запази определен дял в икономиката на страната, или пък максимално да се оттегли от регулирането на бизнеса.
B: Подготвят ли се нови централизирани или неприсъствени публични търгове?
- Работи се по поредния, 13-и, централизиран публичен търг, но все още се подготвят дружествата, които ще влязат в него. Предполагам, че решението на АП за това скоро ще е факт и ще се предложат пакети от около 70 дружества.
B: От много време АП се опитва да продаде "Воинтех" и ВМТ "Орбита". С толкова ли сложи юридически проблеми са тези дружества, че постоянно се прекратяват процедурите за продажбата им?
- "Воинтех" е една съвкупност от недвижими имоти, които са преминали през редица трансформации на собствеността - държавна, общинска, дружествена. В някои случаи се получава парадоксът да има акт за държавна собственост и акт за общинска собственост, съставени през различни периоди от време. И тъй като няма единен регистър на имотите в страната, това се установява доста трудно, а в понякога чак и след продажбата. Оттук произтичат проблемите, свързани със статута на отделните имоти.
От икономическа гледна точка винаги е стоял и въпросът кое е по-важно - да се продава цялото дружество с всичките му имоти и правни проблеми за част от тях или продажба на имот по имот като обособени части, което от моя гледна точка е по-печелившият вариант. Като се продават отделни имоти, може да се получи по-висока цена, а и по този начин съответният екип на АП се старае в максимална степен да изчисти вероятността от възникване на правни проблеми.
С ВМТ "Обрита" въпросът стои горе-долу по същия начин. Там трябваше да се прехвърли един имот на областната управа във Велико Търново. В момента очакваме да получим документите за извършване на прехвърлянето и да пристъпим към приватизация. Предполагам, че преди това ще се направи нов информационен меморандум и оценка и тогава ще се вземе решение за метод, но най-вероятно това ще е търг.
--------------------
*заместник изпълнителен директор на Агенцията за приватизация