"Химимпорт" спечели срещу "Стомана индъстри" концесията за пристанище Видин
След двегодишни съдебни битки концесията за пристанищните терминали "Видин - север" и фериботен комплекс Видин беше спечелена от "Параходство Българско речно плаване", в което мажоритарен собственик е "Химимпорт". Това реши вчера правителството на Бойко Борисов. В края на 2007 г. кабинетът "Станишев" беше определил за концесионер консорциум "Пристанищен комплекс Видин", в което акционери са "Стомана индъстри", в която по това време съдружник е президентският спонсор Людмил Стойков, и "М. Праймессер Бетайлингунгс".
"Параходство Българско речно плаване" и обединение "Фиман–Порт", които са съответно втори и трети в предишния търг, обжалват конкурса. Комисията за защита на конкуренцията (първа инстанция) и Върховният административен съд (втора инстанция) откриват процедурни нарушения при оценка на офертите на кандидатите, като например липса на мотиви за изготвеното класиране, и отменят решението на изборната комисия. Разлика в решенията им е в задължителните указания как да продължи процедурата по избор. В началото на януари 2010 г. тръжната комисия отправя запитване към трите фирми с искане за подаване на декларации за удължаване на срока на валидността на офертите им. Единствено "Параходство Българско речно плаване" подават тази декларация и поради тази причина са избрани за концесионери, казаха за "Дневник" правителствени източници. Те допуснаха, че най-вероятно останалите кандидати са се отказали заради кризата.
Людмил Стойков заяви, че от 2 години няма нищо общо със "Стомана индъстри", и препрати към Антон Петров, който не беше открит за коментар.
"Имаме намерение да участваме в концесионирането на други речни пристанища, каза Драгомир Кочанов, директор на "Параходство Българско речно плаване", без да уточни кои. Компанията е подизпълнител на община Никопол, която държи концесията на пристанището в града.
Над 16 млн. лв. ще инвестира "Параходство Българско речно плаване" през следващите 30 години в пристанище Видин, казаха от компанията. За първите четири години инвестициите трябва да са в размер на 9.315 млн. лв., а за останалите още 6.724 млн. лв. Концесионната такса, която ще плащат на държавата, е от две части - постоянна в размер на 41 хил. евро годишно и променлива, която зависи от товарооборота. Пристанищната територия на "Видин - север" е 115 705 кв.м, а на фериботния комплекс - 2920 кв.м.
В началото на март "Параходство Българско речно плаване" спечели и търга за превозвач на ферибота Видин - Калафат. То ще обслужва линията за срок от 3 години. Компанията се търгува на Българската фондова борса, като вчера една акция се предлагаше за 1.22 лв.