Проблем без бандерол

75 млрд. нелегални цигари годишно се пушат в ЕС 30 млрд. цигари за нелегален внос се произвеждат в Украйна и Калининград 10 млрд. евро годишно са загубите за фиска 3% - едва толкова залавят митниците в Европа |
Трафикът на цигари и кой как трябва да се бори с него се оказаха конфликтни теми между ръководството на митниците и МВР. През погледа на външни експерти проблемът е сериозен не само в България. Но и споровете по него не вещаят добро нито за събираемостта от акцизи, нито за сътрудничеството на българските правоохранителни органи с европейските им партньори.
"Трафикът на цигари е почти толкова печеливш, колкото този на наркотици, но е далеч по-безопасен за престъпниците" Люк Йосенс, консултант на СЗО |
Факти, обвити в дим
Макар да няма точни данни, трафикът на цигари е смятан за една от най-бързо развиващите се форми на организирана престъпност в Европа.
"За разлика от петрола цигарите са лесни за контрабанда. Вносът, износът и обратният внос на цигари без бандерол в страните членки е разпространена и доходоносна форма на престъпност, тъй като се избягват данъците", обясни пред "Дневник" Остин Роуан, началник-отдел за разследвания и операции, свързани с трафика на цигари в ОЛАФ (Европейската служба за борба с измамите). В последните години ОЛАФ засили активността си в тази сфера и има сериозни разкрития на трафик канали в сътрудничество с европейски и други държави.
Около 5.2 милиарда нелегално внесени в Евросъюза цигари са били заловени през 2008 г. Загубата на данъчни приходи от трафика се изчислява на 10 милиарда евро годишно, а според изчисления на тютюнопроизводителите всяка година eвропейците изпушват 75 милиарда контрабандни цигари.
Митниците спират едва 3% от тях. Водещите производители измерват загубите си от трафика в Европа на почти милиард евро годишно. За да ограничат щетите си, някои фирми са създали собствени разследващи звена, водени от опитни следователи.
Картината на контрабандата е сложна; според Остин Роуан тя е три типа - на оригинални марки цигари, на неизвестни на европейския пазар марки и на фалшификати. Първият и вторият тип идват откъде ли не, а нерядко са произведени нелегално в ЕС. Вносните често преминават пред Дубай на път за Европа. Фалшивите цигари на европейския пазар пък са произведени основно в Далечния изток. Част от тях също идват през Дубай.
"Първият и вторият тип са оригинални продукти. Това са около половината контрабандни цигари на европейския пазар. Но е много трудно да се каже кои от тях са произведени в ЕС и каква част са внос", обясни експертът от ОЛАФ.
Европейските пушачи са атакувани и с нелегални цигари от Украйна и Калининград, където има фабрики на четирите най-големи тютюнопроизводителя в света. Според белгиеца Люк Йосенс, един от водещите световни експерти по въпросите на трафика на цигари и консултант на Световната здравна организация, тези фабрики имат недекларирана свръхпродукция от 30 милиарда цигари годишно, предназначени за нелегален износ в ЕС, главно през Полша и Румъния.
Липсващите парчета от пъзела
С тези факти се изчерпва категоричната информация - дори експертите нямат пълна представа за мащаба на трафика. Знае се например, че в ЕС работят "значителен брой" цехове за нелегално производство на цигари. Тази схема е все по-популярна, защото "веднъж произведени, тези цигари вече са в ЕС, така че ги няма рисковете, свързани с вноса", посочи Остин Роуан от ОЛАФ.
По данни на европейската служба над 50 подобни фабрики са разкрити от 2003 г. насам. Последният случай е от април, когато във Вилнюс беше разбит незаконен цех с капацитет 1000 цигари на минута, предназначени за европейския пазар. Никой не знае колко подобни предприятия работят в ЕС и къде са те. "Всяка страна членка е в риск", каза Роуан.
Липсва категорична яснота и за транзитните пътища на цигарения трафик. Нелегалните цигари влизат в ЕС от много точки - границите на съюза с Украйна и Молдова, големи морски пристанища като Хамбург и Антверпен. "България е в сериозен риск за трафик от Украйна и Молдова през черноморските пристанища, както и за нелегален внос от Дубай през Гърция", обясни Роуан.
Цигарите, които влизат в България през Македония и Сърбия, Гърция и Турция, са само транзитно преминаващи през тези страни на път към европейския пазар, според следовател на "Бритиш американ тобако", пожелал анонимност заради конфиденциалността на работата си. Дори българските власти да спорят помежду си за северния или южния произход и входните точки на трафика в страната, най-вероятно и двете страни са прави, посочиха експерти в Брюксел.
"Трафикът на цигари все още е мащабна форма на организирана престъпност. Групите са много и си сътрудничат", обясни Роуан. Според него "трафикантите на свободна практика" работят в малък мащаб и имат ограничено влияние.
Контрабандата на цигари често е свързвана с други мащабни нелегални дейности, като каналите за наркотици и оръжие, прането на пари и дори тероризма, движени от едни и същи групировки, посочи Люк Йосенс пред "Дневник". "Причините са две - първо, трафикът на тютюн е почти толкова печеливш, колкото този на наркотици. Второ, рискът е по-нисък, тъй като наказанията са далеч по-малки, отколкото за наркотици", обясни белгийският специалист.
Кризата и контрабандата
Дали глобалната финансова криза и повишените акцизи на цигарите са стимул за контрабандата на цигари? Изненадващо експертите единодушно отричат. "Не виждаме значително нарастване на контрабандата заради кризата. По-високите акцизи пък винаги се отразяват на трафика, но правителствата трябва да са свободни да повишават данъците - не бива да оставят престъпници да ги принуждават да не го правят", подчерта Роуан от ОЛАФ.
"Фактор е не толкова търсенето на евтини контрабандни цигари, а предлагането им и близостта до граници, използвани за контрабанда", обясни Йосенс. Това се потвърждава от изследване на "Евробарометър" от декември 2008 г., според което цената няма нищо общо с достъпа до цигари без бандерол.
В Норвегия, страната с най-скъпи цигари в изследването, едва 5% от интервюираните са посочили, че могат да си купят контрабандни цигари. Същевременно в Литва, където цигарите са евтини спрямо средните цени в ЕС, най-много интервюирани - 36% - са признали, че имат достъп до контрабандни цигари. "Тoва се дължи на близостта на Калининград, основен център за нелегален износ на тютюн към ЕС", каза Йосенс. На второ място по достъп до контрабандни цигари е Гърция, a България е на шесто.
Евроекспертите са много предпазливи в оценката си за работата на българските власти. Всички, разговаряли с "Дневник", посочиха, че е въпрос на национални решения как е структурирана работата на митниците и МВР. "Работим по един или два случая с българските власти и ще се радваме да има още. Сътрудничеството ни е било добро в досегашните съвместни случаи", обясни Роуан.
"Aко има конфликт на компетентните власти, няма начин това да не е антипродуктивно", посочи Роуан, макар че негови колеги от различни институции казват, че подобни проблеми има в много държави. Корпоративен следовател на голям производител обясни, че в индустрията му се носят слухове за "подозрителна толерантност" на българските полицаи към определени трафикантски канали. "Ако е вярно, това би трябвало да породи много въпроси", каза той.
Опознай проблема си, за да го решиш
Какво да направят българските власти, за да ограничат контрабандата? Първо трябва да са наясно с проблема си, смята Йосенс. "Ако мащабът е малък, като куфарна търговия през границите, трябва да се затегне граничният контрол и да се завишат наказанията за нелегален внос", посочи експертът и даде за пример Полша.
"Ако обаче става въпрос за контейнери, тогава е важно международното сътрудничество за анализ на риска, създаването на профили на превозните средства, маршрутите, рисковите гранични пунктове, дори часовете, в които е най-вероятно влизането на контрабандни цигари през границата", обясни Йосенс.
Според него такова сътрудничество е нужно не само с ОЛАФ и националните митници и полиция на останалите страни членки, но и с властите на трети страни, откъдето влизат контрабандните цигари - Македония, Сърбия, Русия, Молдова.
За по-активно сътрудничество апелира и Остин Роуан. "Надяваме се на повече съвместна работа с българските власти. Вратата ни е отворена за българските митници и полиция. Ще сме щастливи, ако идват по-често при нас", посочи експертът от ОЛАФ.
Борбата с трафика на цигари е обречена, ако националните власти не координират усилията си, предупреди Роуан. "Разбиването на контрабандни канали е успешно само когато работим заедно. Престъпниците го правят - следователно и правоохраняващите власти трябва да го правят", заяви експертът.