Танов предложи гратисен период за акцизни нарушения на магазините
Големи вериги са заплашени да останат без лиценз за цигари |
Шестмесечен гратисен период за акцизните нарушения на търговските обекти ще предложи Агенция "Митници", стана ясно от обясненията на шефа й Ваньо Танов вчера. Целта е да не се стига до отнемане на лицензите за търговия с цигари на големите вериги, а такава опасност има заради други акцизни нарушения, открити при тях.
По думите на Танов в част от веригите са засичани бутилки алкохол с фалшиви бандероли. От пресцентъра на агенцията уточниха, че в повечето случаи те са били смесени с редовни бутилки и самите магазини не са знаели за нарушението.
По неофициална информация на "Дневник" такъв случай е регистриран през последния месец в една от най-големите компании на пазара. По закон митниците могат да ги санкционират с глоба, но не и да им отнемат лиценза за търговия с алкохол, който се издава от общините.
От агенцията обаче могат да им отнемат разрешенията за продажба на цигари. Според новия закон за акцизите, който е в сила от началото на годината, тези разрешения вече се издават от митниците, а според правилника за прилагането му дружествата, които са извършили тежки и повторни нарушения на цялото акцизно законодателство, се лишават от лиценз безсрочно.
За да не се стигне до отнемане на лицензи, шефът на Агенция "Митници" ще предложи изменение на правилника, с което да се опростят нарушения, направени през първото шестмесечие на 2010 г. "Ще предложа да се зачитат нарушенията от юли нататък", обясни Танов.
Целта е да се даде още време на големите търговци да създадат механизми за контрол на доставките. Той обясни, че държавата няма интерес да отнема лицензите на компаниите, чиито обороти са на светло.
Според шефа на митниците нередности са открити и при по-малките търговци, но лесно можели да регистрират друга фирма и с нея да кандидатстват наново за лиценз за цигари. "При големите вериги това не може да стане, тъй като става въпрос за марка", каза Танов.
С предлаганата промяна шефът на митниците иска да изпревари подготвено предложение за промяна в закона, което цели да върне стария режим за отнемане на лицензите за 6 месеца. На практика санкцията не влизаше в сила, защото през това време компаниите обжалваха, обясни Танов.
В понеделник от големите търговски вериги отказаха да коментират предложението на Танов, тъй като не са запознати с него. Неофициално от сектора коментираха, че като цяло продажбите на цигари заемат малък дял от оборотите на най-големите вериги, като за някои той дори е под 1%.
По данни на асоциацията на производителите и търговци на тютюн и тютюневи изделия около 5-10% от цигарите се продават в големите вериги, а ако към тях бъдат прибавени и средно големите магазини, делът достига до около 15%.
Според информация на агенцията за пазарни изследвания "Нилсен" около 11 на сто от цигарите се продават в магазини с големина от над 100 кв.м. "Покупката на цигари е импулсна и е напълно възможно един павилион в централна част на града да има оборот от цигари колкото голям магазин", коментира изпълнителният директор на "Нилсен" Янина Димитрова.