"Сааб" готви увеличаване на производството

"Сааб" готви увеличаване на производството

По-малко от три месеца след като беше спасен в последния момент от ликвидация от холандската "Спайкър", шведският производител "Сааб" вече мисли за увеличаване на капацитета на завода си в Тролатан. Пред журналисти от Източна Европа производственият директор на фабриката Гунар Брукиус уточни, че сега се сглобяват по 220 коли на ден, като от есента плановете се техния брой да нарасне до 304.
Наскоро генералният директор на "Спайкър" Виктор Мюлер съобщи, че през тази година ще бъдат произведени между 50 и 60 хил. коли с марката "Сааб. "Бизнес планът ни предвижда през 2012 г. да сглобяваме по около 85 000 автомобила на година, което ще ни позволи да започнем да работим на печалба", уточни пред пратениците на медиите от Източна Европа генералният директор на "Сааб" Ян Аке Йонсон.
През миналата година компанията намери едва 40 000 купувачи на своите модели, което е най-слабото постижение от 2002 г. насам. За сравнение, през рекордната за "Сааб" 2007 г. бяха продадени над 220 000 автомобила.
В момента в завода на компанията в шведския град Тролатан на една поточна линия се сглобяват всички модели на марката - новата и старата генерация на 9-5, 9-3 седан, комби и кабрио, както и кросоувърът 9-3Х. Последният модел е единственият, който ще продължи да се произвежда и извън Швеция - в завода на "Дженерал мотърс" в Мексико. Този подход е избран, тъй като се очаква 9-3Х да намери сериозен пазар в САЩ.
Продуктовата офанзива на "Сааб" предвижда през следващата година на пазара да излезе комби версията на новия 9-5, а през 2012 г новата генерация на 9-3. Компанията планира да навлезе в сегмента на компактните луксозни автомобили, като вече се появиха слухове, че за целта се водят разговори за сътрудничество с БМВ. Според запознати с хода на разговорите идеята е шведите да използват платформата на "Мини" за база на своя модел.
Тези информации бяха оставени без коментар от ръководството на компанията. "Факт е, че непрекъснато получаваме предложения от различни автомобилни производители да използваме техни технологии. Това е нормално, вече не сме заплаха, защото не сме част от гиганта "Дженерал мотърс" и няма опасност разработките да изтекат към този опасен конкурент", коментира пред "Дневник" човек от ръководството на "Сааб", пожелал да остане анонимен. Според него това дава шанс на компанията да избере най-добрите разработки във всяка област. Към момента обаче "Сааб" продължава да ползва технологии, разработени съвместно с "Дженерал мотърс".
Според Ян Аке Йонсон акцентът в работата на "Сааб" сега е изграждането на самостоятелна дилърска мрежа, различна от тази на доскорошния собственик "Дженерал мотърс". Този процес трябва да приключи до началото на септември. Според някои източници дилърствата ще са с 10% по-малко отколкото сега, за да се намалят разходите. 
До голяма степен изпълнението на бизнесплана на "Сааб" зависи от приема на новия флагман 9-5. Той идва да замени модел, появил се преди 13-години, при положение, че в света на автомобилите подобна подмяна се извършва през два пъти по-кратък период. Забавянето на лансирането на 9-5 се дължи на трудния избор кои да бъдат неговите родители. Първоначално плановете предвиждат това да е модел на "Алфа Ромео".
В последствие се мислеше за брак по сметка със "Субару", за да се стигне до крайното решение – да се работи съвместно с "Опел/Воксъл", компании също под шапката на "Дженерал мотърс" (както и "Сааб" по това време). В резултат на тези колебания на практика моделът три пъти е започван от нулата, като официалният му дебют беше преди близо година на изложението във Франкфурт.
Трудностите на производителя забавиха пазарната му премиера и той се продава на европейските пазари от вчера(19 юни), като цените тръгват от около 35 000 евро. Лансирането на 9-5 е съпроводено с рекламна кампания на стойност 150 млн. долара. За основен конкурент на 9-5 се сочи "Ауди А6".
Базираната в Холандия компания за спортни автомобили "Спайкър" (Spyker) купи "Сааб" на 26 януари за 400 млн. долара. 74 млн. долара от тази сума бяха платени в брой, а за останалите пари "Дженерал мотърс" получи привилегировани акции на "Сааб" с право на глас. Това е под 1% от капитала на шведската компания, активите на която се оценяват на 1 млрд. евро. Условията по сделката предвиждат "Сааб" да изкупи обратно тези акции в бъдеще.