Все повече големи фирми се оплакват от просрочия

Все повече големи фирми се оплакват от просрочия

Просрочените задължения между компаниите се увеличават най-драстично при големите фирми, показва национално представително проучване, поръчано от частния кредитен регистър "Дебтнет".
Общо 75% от компаниите с годишен оборот над 500 хил. лв. имат просрочени вземания от свои клиенти. Още по-сериозно е положението при компании с оборот над 750 хил. лв. и над 1 млн. лв. - съответно 80.6% и 85.4% имат клиенти със неплатени задължения.
Секторният разрез показва, че строителният бранш остава най-засегнат от проблема, следван от дървопреработката и мебелната промишленост и тежката индустрия.
На обсъждането за междуфирмената задлъжнялост стана ясно и че дори хипермаркети са започнали да бавят плащания към производителите.
Новината беше съобщена от Светла Чамова, изпълнителен директор на Асоциацията на месопреработвателите в България. Проверка на "Дневник" показа, че проблемът се среща по-често при малките вериги, но има и големи компании, които не се разплащат в срок.
Проблемът се наблюдава по-отчетливо при една от големите вериги, но тя не е единствената с некоректно отношение, каза Чамова. Средната продължителност на просрочието е 2 месеца.
Асоциацията на месопреработвателите планира от следващия месец да оповести списък с некоректните платци и фирмите, които бавят разплащанията по своите задължения.
Частните съдебни изпълнители Веселка Любенова и Мариян Петков посочиха, че некоректните предприемачи са станали изключително изобретателни в това да източват дружествата си, когато натрупат критично ниво на дългове.
Преди задълженията да се осчетоводят и дружеството да изпадне в неплатежоспособност, те го продават и излизат от органите за управление. На тяхно място застават подставени лица или хора без имоти и образование. Истинските собственици продължават дейността си като други юридически лица и прилагат същите практики.
"Пълно решение не може да се намери, но определено има много неща, които държавата да предприеме, за да се ограничи този проблем", смята Петков.
Любенова коментира, че кризата е само удобно оправдание и като цяло фирмите, които бавят разплащания с партньорите си, са правили това и в миналото, когато икономиката нарастваше.