"Холдинг Пътища" ще строи най-скъпо магистрала "Тракия"

"Холдинг Пътища" ще строи най-скъпо магистрала "Тракия"

"Холдинг Пътища" ще строи най-скъпо магистрала "Тракия"
Липсващите 115 км ще струват 401 млн. лв. при планиран бюджет от 685 млн. лв.
Сдружение "Тракия ІV" с водещ партньор "Холдинг Пътища" ще строи последната отсечка от магистрала "Тракия" от Ямбол до Бургас. Това стана ясно вчера при отварянето на ценовите оферти на кандидатите. Българското обединение, в което влизат 9 фирми, даде най-ниската цена - 174.705 млн. лв. без ДДС.
На линеен километър обаче цената за последния участък на "Тракия" е най-висока спрямо предишните два търга. Така общо за непостроените 115 км ще отидат 401 млн. лв. без ДДС европейски средства при планиран бюджет от 685 млн. лв.
Финансирането на "Тракия" е двойно подсигурено и магистралата вече се строи с европейски пари, каза министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев. Той уточни, че апликационната форма е изпратена в Брюксел още преди две седмици, и то с одобрението на програмата "Джаспърс".
Това е почти сигурна гаранция, че до 6 месеца ще има положителен отговор от Европейската комисия, тъй като инициативата "Джаспърс" е на самата комисия, като има за цел подпомагане работата по големи инфраструктурни проекти. Дотогава магистралата ще се строи с аванса от 20% от Брюксел, който е достатъчен засега, каза Плевнелиев.
Той припомни, че освен от европейското финансиране строителството на магистралата е гарантирано и от държавата с приетото неотдавна правителствено постановление. Повод за изказването на министър Плевнелиев беше изказване на транспортния министър Александър Цветков, цитиран от в. "Сега", че все още не сме изпратили апликационната форма за "Тракия" в Брюксел и има риск за усвояването на парите.
В момента се строи участъкът от Стара Загора до Нова Загора от българското обединение "Магистрали Трейс". Следващата седмица се подписва договорът с гръцката "Актор" за строителството на участъка от Нова Загора до Ямбол и на 2 август ще има първа копка, обеща Плевнелиев. Началото на строителните дейности за последния участък е планирано за септември.
Общо 13 компании и сдружения подадоха оферти за строителството на отсечката от Ямбол до Карнобат. До отварянето на цените бяха допуснати 6 кандидата. Предложението на "Холдинг Пътища" беше отворено последно, но се оказа най-ниското. При предишните два търга дружеството на Васил Божков даваше едни от най-високите цени.
На първия търг за Стара Загора - Нова Загора "Холдинг Пътища" участва заедно с австрийската "Алпине", като даде най-високата цена от над 373 млн. лв. За участъка от Нова Загора до Ямбол се яви вече с българските си партньори, но също даде една от най-високите цени от близо 165 млн. лв.
Под бранда "Тракия ІV" са обединени общо девет български фирми - 5 от "Холдинг Пътища" плюс хасковската АБ, благоевградската "Галчев" и търговищката "Пътинженерингстрой Т".
"Галчев инженеринг груп" е сред дарителите на ГЕРБ през 2007 г., като холдингът на Николай Галчев е оказал непарична помощ за партията на Бойко Борисов, равняваща се на близо 25 хил. лв. Това е посочено в годишната декларация на ГЕРБ пред Сметната палата.
"Пътинженерингстрой Т" пък е сред водещите пътни компании в Североизточна България. Според търговския регистър дружеството е собственост на "ИГ Холдинг", в което мажоритарният пакет се държи от Григор Иванов, а останалите акции са собственост на Иван Иванов.
Григор Иванов нашумя в края на миналата година, когато стана известно, че преди края на мандата на тройната коалиция негова компания успя да направи изгодна замяна с държавни имоти в София. Чрез фирмата си "Кага Бул" Иванов замени 5 ателиета и 2 апартамента в "Манастирски ливади" срещу които получи от държавата терен от 2.5 дка на столичния булевард "Черни връх", в близост до ресторант "Кошарите", и още четири сгради – бивши гаражи на Министерството на регионалното развитие и блогоустройството.
Интересна подробност е, че фирмата "Кага Бул" е с адресна регистрация на "Леге 10", където се помещава и градският съвет на БСП, а сделката за замяна е с подписа на бившия областен управител Тодор Модев. Случаят беше предаден на прокуратурата от новия областен управител на София Данаил Кирилов.
Хасковската АБ е собственост на Станимир Милев и двете му деца Здравко и Росица и на Телят Хасан. Тя държи ремонта на улиците в общината, участвала е и в ремонтирането на асфалтовата настилка на летище София и на пункта Капитан Андреево.
Останалите фирми в "Тракия ІV" са свързани с Васил Божков. Освен "Холдинг Пътища" това са софийските "Пътностроителна техника" и "Мостстрой", монтанската "Пътинженеринг М" и видинската "Видапътстрой".
Нямаше промяна в подгласниците на победителя. Както и при предишния търг за участъка от Нова Загора до Ямбол втора остана разложката "Балканстрой", която този път участва с македонската "Гранит". Почетното трето място остана за сдружението "Български автомагистрали Кабиле", в което водещите партньори са "Автомагистраали Черно море", Шумен, и "Главболгарстрой Инфраструктурно строителство".
Ценовите оферти на участниците (в млн. лв.)

- сдружение "Тракия ІV"    174.380
- "Балканстрой" - "Гранит", Македония    198.380
- "Български автомагистрали Кабиле"    204.105
- "Актор", Гърция        238.516
- "Алпине", Австрия    252.295
- "Щрабаг", Австрия    283.833