Технологичното световно първенство

В началото на световното първенство президентът на ФИФА Сеп Блатер откри част от модерните форми на комуникация, като пусна свой канал в Twitter. Но до вчера отказваше твърдо да се предаде пред високите технологии в управлявания от него спорт.
След серията от грешки на съдиите в осминафиналите той призна, че може би футболът има нужда от технологична помощ, но най-рано след четири години. Футболът може би има шанс да влезе в XXI2 век. Но ако се съди по темпото, с което Блатер открива технологиите, това може да стане по-скоро късно, отколкото навреме.
По отношение на високите технологии четири години са няколко живота. През 2006 г. социалните мрежи вече започваха да стават популярни – MySpace вече беше голям, а Facebook отваряше вратите си. Популярността на YouTube нарастваше. Bluetooth и 3G интернетът вече навлизаха в мобилните телефони.
Сега годината е 2010, време за ново световно първенство по футбол. Социалните медии са навсякъде, дори популярността на MySpace намалява, Facebook е близо до милиард потребители, а Twitter се ползва от 190 милиона души, които публикуват 65 милиона туита всеки ден. Вече може да се гледа телевизия на мобилния телефон, на компютъра, а и 3D телевизията прави първите си стъпки.
Всичко това обяснява защо най-натовареният ден на интернет сайтовете беше 11 юни – денят на откриването на шампионата в Южна Африка. Според проучването на Akamai трафикът е нараснал с почти 240% от обичайното. Компанията хоства много от големите новинарски сайтове
като Би Би Си, Си Ен Ен и Ен Би Си. В най-натоварените моменти около края на мача между Мексико и Южна Африка са регистрирани повече от 12 милиона посетители на минута.
Високият трафик не се обяснява само с фанатичния интерес към турнира. "Това увеличение се дължи и на излъчването в HD формат на мачовете", коментират от софтуерния сайт Softpedia.com.
Рекордът от 7 милиона посещения на минута от световното първенство в Германия по време на мача САЩ – Гана е подобрен две години по-късно. На 4 ноември 2008 г., когато Барак Обама спечели президентските избори в САЩq са регистрирани по 8 милиона посещения на минута.
Първите две седмици на сегашното световно първенство донесоха рекорден трафик на официалната страница на ФИФА – fifa.com. На 15 юни около 10 милиона посетители са отворили 265 милиона страници. Тогава Бразилия победи КНДР във втория мач в групата си. "Това означава, че са отворени общо 1.6 милиарда страници от около 53 милиона души на fifa.com в първите две седмици на юни – сам по себе си това е рекорд", съобщават от ФИФА.
За сравнение – преди четири години около 48 милиона уникални посетители посетиха fifa.com в рамките на четири седмици. Рекордът беше на 22 юни, когато Италия игра с Чехия и бяха генерирани 250 милиона уникални посещения.
Сайтът за микроблогове Twitter също регистрира рекорден трафик по време на световното първенство. В началото се смяташе, че той е популярен предимно сред феновете. После се включиха играчите, а бразилската звезда Кака обяви, че е пристрастен. Освен него активни са Луиш Фабиано, Никола Анелка, Диего Форлан и половината отбор на САЩ.
"Здравейте, от днес не мога да съм във връзка с вас, докато не се върна от световното първенство. Ще ви кажа за него, като се върна. Поздрави", написа испанският защитник Карлес Пуйол.
Наставникът на Холандия Берт ван Марвайк трябваше да забрани всякаква Twitter активност, след като установи колко време отделя за това един от футболистите му – Елжеро Елия. Подобни заповеди издаде и селекционерът на Англия Фабио Капело.
"Това е първото световно първенство, на което социалните медии ще играят важна роля в свързването на всеки, който се интересува от играта футбол", написа Блатер, когато започна да туитва в началото на шампионата с обещанието това да е "неговата връзка с феновете". ФИФА следи най-важното от мачовете и в Twitter.
Това не е нещо ново за президента на Русия Дмитрий Медведев, който преди началото на мача Англия – Германия написа: "Искрено пожелавам успех и на двата отбора. Във всеки случай ще победи красивият футбол." Часове по-късно той написа: "Срещнахме се със Саркози и Меркел. Обсъдихме общите подходи към темите на Г-20. Поздравих Меркел за победата на СП в ЮАР."
Twitter видя потенциала на най-голямото спортно събитие в света през годината и пусна свой сайт – twitter.com/worldcup/worldcup, където тече линия Top Tweets със съобщения от играчи, отбори и други. Потребителите също така могат да изолират съобщенията от редовните потребители на Twitter, като се насочат към съобщенията за определен мач или отбор.
В резултат на своята популярност и интереса към футбола Twitter регистрира огромен скок в туитовете. От 750 туита на секунда по време на световното се пускат по 2000 туита на секунда, като най-много се регистрират по време на мачовете. Рекордът беше поставен при отбелязването на гола на Япония срещу Камерун на 14 юни – 2940 туита в секунда. Няколко пъти системата се претовари и потребителите трябваше да видят съобщението Fail Whale.
Само преди четири години Twitter не съществуваше. От години вече има "ястребово око" в тениса и крикета, а видеоповторенията са част от други спортове. Къде ще бъдат технологиите, когато дойде следващото световно през 2014 г. и къде ще бъде футболът?