Въздухът на София "се обогати" и с олово
Новост тази година е замърсяването с олово, като най-големите концентрации са измерени край гарата. Там съдържанието на вредния елемент във въздуха е достигнало над седем пъти пределно допустимите норми, показват данните на СИОКОЗ. Обикновено концентрацията на отровата е превишавала нормалното съдържание около 3-4 пъти. Оловото поразява черния дроб, костите и половата система у хората, то може да доведе до нарушаване на интелектуалното развитие при децата. Пак около гарата е измерена и най-високата концентрация на прах в столицата. През април там съдържанието на вредните частици във въздуха е било четири пъти над допустимото количество. В останалите райони превишаването е било около три пъти. Запрашеността увеличава алергиите, тя може да причини конюнктивит, астма и други белодробни болести.
Основните причини за замърсяването на София са натовареният трафик, безразборното строителство, унищожаването на зелените площи, разбитите и мръсни улици, твърдят еколози. Най-големите замърсители с олово са старите автомобили и задръстванията, обясни Венци Божилов, председател на сдружението "Защита на здравето и живота на населението и околната среда". Новите автомобили могат да се движат само с безоловен бензин, освен това имат специални гърнета, които изгарят допълнително вредните газове. Едно задръстване обаче, дори да е само от нови автомобили, пак няма как да е екологично чисто, каза Божилов. Прахта във въздуха той отдава на разбитите улици и рядкото им миене. Според Наско Черешаров от сдружението "Граждани за зелена София" пръст в увеличаването на замърсяването имат безразборното строителство, което все повече се увеличава, и масовото изсичане на зелените площи.
Автомобилите са в основата на замърсяването на София и според инж. Иван Шишков, ръководител на проекта за подобряване на качеството на въздуха, който Столичният общински съвет най-накрая прие през май тази година. Законът за чистотата на атмосферния въздух гласи, че подобна програма трябва да има всеки град, в който има голямо замърсяване. Според данните в софийския проект на трафика се дължат 59% от азотните окиси и 70% от въглеродния двуокис в града. Най-големият източник на прах е заводът "Кремиковци", а "Топлофикация" е станала по-малък замърсител, съобщи Шишков. За да се ограничи отравянето на въздуха, трябва да се разредят колите и автобусите в центъра на града, да се смени дизеловото гориво с метаново и да се намали разходът на енергия от различните институции, гласи проектът. Планът трябва да завърши през 2012 г. Неговата реализация обаче няма да започне скоро, защото още не са предвидени пари. Средства едва ли ще се намерят до края на тази година заради проблемите със сметището, прогнозира инж. Шишков. Замърсяването на въздуха е улеснено и от малките наказания, които се налагат на виновниците. Ако едно предприятие изпуска в атмосферата повече вредни емисии, въпреки че може да ги спре, се наказва с глоба от 10 до 100 лв., гласи законът за чистия въздух. По-строги са наказанията само при горивата. Ако някой внася, продава или ползва вредни нафта или бензин се глобява от 2 хил. до 500 хил. лв.
-----------------
Превишение на допустимите норми в пъти
замърсител |
стойности за полугодието на 2004 г. |
полугодието на 2005 г. |
азотен диоксид | няма | няма |
серен диоксид до |
3.2 | 1.5 |
олово |
2.6 | 7.6 |
прах | 1.3 | 4.2 |
сероводород |
9 | 6 |
фенол | 1.6 | 1.2 |
Източник: Столичната инспекция за опазване и контрол на общественото здраве