Битката за платеното онлайн съдържание се нажежава

iTunes ще задмине кабелните оператори по платено видеопредлагане в САЩ до 2014 г. 1.2 млрд. долара приходи са генерирали "Майкрософт" от платено съдържание чрез конзолата си X-Box за последната фискална година, пресмятат анализатори |
В началото на годината технологичният и маркетингов гуру Стив Джобс се похвали, че от интернет магазина на управляваната от него компания Apple са свалени 10 млрд. музикални файла. Оттогава тази бройка е нараснала значително, а и музиката далеч не е единственото, което потребителите свалят от iTunes.
Според изследване на Screen Digest iTunes ще задмине кабелните оператори по платено видеопредлагане в САЩ до 2014 г. В момента iTunes е на второ място, като задмина кабелния Time Warner Cable, показва още изследването.
Засега лидер на този пазар е Comsat. За Apple интернет магазинът се оказа златна кокошка и все повече компании осъзнават, че в предлагането на платено съдържание през мрежата се крият големи пари. Очевидно това прозрение са направили и в "Майкрософт", която произвежда игралната конзола X-Box.
Анализатори прогнозират, че "Майкрософт" е генерирала 1.2 млрд. долара приходи за последната фискална година (която приключи на 30 юни) от платено съдържание чрез конзолата си. X-Box Live е услуга, която предоставя на потребителите и клиентите на игралната конзола X-Box и X-Box 360 да играят онлайн, да свалят допълнителни нива, музика и дори видеосъдържание като филми и телевизионни сериали. Така услугата на Microsoft влиза в пазарната ниша и на iTunes.
Засега X-Box Live трудно ще може да се конкурира по този показател с големите играчи, коментират от Microsoft. Една от причините е, че онлайн магазинът им обслужва само един тип устройства – игралните конзоли X-Box и X-Box 360, докато iTunes обхваща широката гама продукти на Apple, които варират от персонални и преносими компютри, през iPod и iPhone до наскоро пуснатия в продажба таблет iPad.
Въпреки това приходите на X-Box Live от годишни потребителски абонаменти и от предоставянето на платено съдържание (в което влизат и филми, телевизионни програми и сериали) са изравнени, като това се случва за пръв път от пускането на онлайн услугата през 2002 г., обявиха наскоро от отдела за X-Box на Microsoft.
От компанията допълниха, че половината от 25-те млн. потребители на услугата използват платеният й вариант. Така приходите от годишни абонаменти са 600 млн. долара. Ако постъпленията от двете пера са изравнени, компанията ще отчете общи приходи от 1.2 млрд. долара, коментира "Блумбърг".
X-Box Live може да се ползва безплатно, но тогава потребителите могат да играят само самостоятелно игрите, да разглеждат и пазаруват от онлайн магазина. Платеният абонамент предлага на клиентите да играят онлайн, имат достъп до включените социални мрежи, както и отстъпки при пазаруване в магазина на X-Box Live.
Интернет магазинът се използва подобно на iTunes, потребителите създават свои акаунти, от които вече могат да свалят различно съдържание, което се плаща на бройка или на пакет.
Но с добрите резултати на онлайн услугата Microsoft показва как може да се развива игралният пазар за конзоли. Допреди няколко години конзолите бяха ограничени с игрите в мрежа, нямаха достъп до интернет услуги или възможност да се сваля директно допълнителни съдържания като допълнения към игрите или филми. Игрите в мрежа се ограничаваха до т.нар.
Split Screen или възможност да играят от двама до четирима души на един телевизор през една конзола. С въвеждането на X-Box Live компанията дава възможност за достъп до социални мрежи като Twitter и Facebook, а отделните притежатели на X-Box могат да се свързват помежду си, без да се събират на една конзола и да разделят телевизионния екран на две, три или четири части, както и да свалят и съхраняват филми и тв предавания на конзолата си.
Последното е възможно поради факта, че конзолите на компанията са оборудвани с хардиск, който може да варира от 8 GB до 250 GB в зависимост от поръчания модел.
Така компанията успява да спаси доходността си от X-Box пазара, защото без услугата конзолата едва успява да генерира допълнителни постъпления за Microsoft, коментира "Блумбърг". Очаква се за тази фискална година компанията да отчете оперативна печалба от 1.04 млрд. долара за целия франчайз, прогнозира Сара Фрайър, анализатор на Goldman Sachs.
Това е шест пъти повече в сравнение с предходната фискална година, допълни Фрайър. Допълнително компанията генерира 1 млрд. долара загуби покрай инвестирането за пускането на X-Box Live от 2002 г. до 2005 г. Едва с пускането на втората си конзола X-Box 360, която позволи на потребителите да играят по-нови и технологично по-добри игри и така Microsoft започна да отчита по-силни приходи.
Добрите резултати през последните няколко години, както и продължаващият растеж се дължат най-вече на силните заглавия, които предлага Microsoft за своята конзола. Екшънът от първо лице Halo и неговите продължения де факто създадоха по-масовите игри в мрежа, което и наложи пускането на подобна услуга, която да предостави възможността за игра онлайн.
В момента 6 млн. потребители играят Halo в мрежа всеки месец, обявиха от Microsoft. Така компанията успя да преодолее ограниченията за игра през само една конзола, като ги свърже посредством X-Box Live. От Microsoft коментират, че популяризирането на услугата засилва и продажбите на конзоли, както и създава по-лоялни клиенти на бранда.
"X-Box Live ни помогна да продадем много конзоли и да създадем по-голяма лоялност на клиентите към нашите продукти, заяви Мат Росов, анализатор към Microsoft. Всички говореха как Microsoft не може да предлага нови неща, но това е един много добър пример, че ние можем да въвеждаме иновативни продукти на пазара."
Ростов допълни, че компанията трябва да разшири бизнесът си покрай успеха на X-Box Live. Едно от тези направления е стартирането на услугата за мобилни телефони. Очаква се Microsoft да пуснат операционна система за мобилни телефони към края на годината, като така ще се даде възможност на X-Box Live да се реализира и в този сегмент.