Проучване на "Нилсен": Ниско потребителско доверие заплашва възстановяването на Европа

Проучване на "Нилсен": Ниско потребителско доверие заплашва възстановяването на Европа

По-оптимистични за собствените си бюджети са потребителите в Азия, Южна Америка и САЩ
Спад на потребителското доверие в европейските страни, който може да забави възстановяването на икономиките им, отбелязва проучване на маркетинговата компания "Нилсен", цитирано от "Ройтерс". Индексът измерва очакванията на потребителите за пазара на труда, за личните им бюджети и за нагласите им да пазаруват и обхваща 48 държави.
Проучването на "Нилсен" показва, че през второто тримесечие на годината потребителските нагласи в Испания, Италия и Франция се влошават в сравнение с предишния период. Според компанията това се дължи на строгите мерки срещу увеличаване на външния дълг, породени от страховете от "заразяване" с дълговата криза на Гърция.
По-оптимистични за състоянието на икономиката и за собствените си бюджети са потребителите в Азия, Южна Америка и САЩ. Тенденциите в различните частни на света обаче на практика не променят глобалния индекс на потребителското доверие, показва проучването на "Нилсен".
"Въпреки че световната икономика е в "по-добра форма", отколкото преди девет месеца, дълговата криза в Европа спира оптимизма за възстановяване през тази година", каза Венкатеш Бала, старши икономист в "Кембридж груп", която е част от "Нилсен". Осем от десетте държави в дъното на класацията по потребителско доверие са европейските Италия, Испания, Ирландия, Унгария, Литва, Латвия, Естония и Франция.
В Латвия пък потребителите са най-песимистично настроени. Причина за това е прогнозираното свиване на икономиката с 15% през следващата година, както и това, че в момента латвийското правителство е притискано от Международния валутен фонд да предприеме мерки за ограничаване на бюджетния дефицит.
Изследването на "Нилсен" е правено е през май сред 27 хил. потребители, сред които не са жителите на Гърция и Португалия. От българския клон на агенцията обясниха, че няма актуални данни за страната, тъй като последното проучване е от миналата година. Подобно изследване се прави от Националния статистически институт (НСИ).
Последната информация е от април, когато е отчетено повишаване на потребителското доверие с 6.4 пункта спрямо януари. Отчитат се и по-оптимистични очаквания за следващите дванадесет месеца по отношение на финансовото състояние на домакинствата, общата икономическа ситуация в страната и безработицата.
Държавите с най-високо потребителско доверие (второто тримесечие на 2010 г.)

Държава    индекс (промяна спрямо предишното тримесечие)
Индия 129 (+2)
Индонезия/Виетнам 119 (+3) (+18)
Филипини/Норвегия 113 (+2) (-2)
Сингапур 112 (+5)
Китай 109 (+1)

Държавите с най-ниско потребителско доверие (второто тримесечие на 2010 г.)
Литва 52 (+6)
Япония 55 (+1)
Южна Корея 56 (0)
Латвия 59 (+6)
Естония 61 (-1)
средно за всички държави 93 (+1)
 
Източник: "Нилсен"