"Входна врата в ЕС" за вноса от Азия

"Входна врата в ЕС" за вноса от Азия

България трябва да стане "входна врата в ЕС" за търговските потоци от Азия и най-вече от Китай. Това е една от основните цели в стратегията на министерството на икономиката. "Трябва да се превърнем в първата страна, партньор на големите икономики от Азия", обобщи министърът на икономиката Трайчо Трайков при представянето на стратегията пред Съвета за икономическо развитие.
Като аргумент отново е впрегнато благоприятното географско положение на страната спрямо Азия. А насочването към Китай като най-големият вносител в ЕС е повече от обяснимо.
От министерството не си правят илюзии, че България може да се превърне в основна транзитна или входна точка за китайските стоки най-малкото поради факта, че близо 78% от китайския внос влиза в ЕС по море. А точно тук, с излаза си само до затвореното Черно море, страната не е конкурентоспособна.
Но може да се опита да привлече част от транзитните потоци по въздуха - около 22 на сто, които да влизат в страната и оттук да се разпределят към останалите страни от Евросъюза. "За да се опитаме да привлечем поне малка част от този тип потоци, трябва да отделим специални усилия", каза зам.-министърът Евгени Ангелов.
Преди време Трайков обяви, че потоците с китайски стоки могат да се привлекат чрез отдаването на концесия на някое от летищата в страната, без да уточнява името му. Фирми от азиатската държава проявили интерес към подобен проект по време на посещението на министъра в Китай преди няколко месеца. Китайски компании имат интерес и към бъдещата индустриална зона край софийския град Божурище, която тепърва ще се изгражда от държавната "Национална компания индустриални зони". Трайков добави, че представители на Българската агенция за инвестиции ще бъдат изпратени в азиатската държава, за да се опитат да привлекат китайски инвестиции.
"Китайският внос не може да се спре и ако не го вкараме през България, ще влезе през други държави", коментира изпълнителният директор на КРИБ Евгений Иванов. Той обаче допълни, че разработването на страната като логистичен център, през който да минават китайски стоки, иска много работа по инфраструктурата.
Идеята на правителството среща и противници. Още при представянето й на заседание на Съвета за икономически растеж председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев сравни китайския внос с ГМО, което България ще пусне в Европейския съюз. Според него страната трудно ще се превърне в логистичен център за стоки от азиатската държава без голямо летище, пристанище и инфраструктура.