Прасана Манджрекар, директор на Inspire Multiplex: Планираме да управляваме четири мултиплекса в България

Inspire Multiplex е индийска компания, създадена преди година. Нейни основатели са трима индийци. Кината им са под бранда My Сinemas. Компанията стъпва на българския пазар в "Мол Плевен", който ще отвори врати през март 2011 г. |
- България е първата страна в Европа, където стъпваме - Влизаме с качествени холивудски филми и ще тестваме пазара за индийското кино - В момента проучваме Румъния и Турция - Билетите в българските ни зали ще струват под 5 лева |
Как се насочихте към този бизнес и в кои страни имате кина?
- Ние сме нова компания, създадена преди година от трима съмишленици. Всеки един от нас преди това в продължение на 15 - 20 години е трупал опит в големите индийски фирми, опериращи мултиплекси. Започнахме с три мултиплекса, в които има 12 зали в Мараеш, който се намира недалеч от основния център киноиндустрията в Индия - Мумбай.
До края на годината ни предстои да открием още 13 киносалона. Започваме експанзия и в съседни страни, където вече имаме купени няколко имота, върху които ще изградим мултиплексите. Това са Бангладеш, Непал и Шри Ланка.
Защо решихте да инвестирате в България?
- Все още не сме направили конкретна инвестиция на българския пазар. Връзката стана чрез инвеститора на "Мол Плевен" Аладин Харфан. Той ни помоли за консултация по отношение проектирането и изграждането на кината в търговския център.
В него ще има четири киносалона с общо 500 места. Единият от киносалоните е направен за прожектиране на триизмерни филми. Друга от залите е с по-малък екран, а седалките са разположени около маси, които ще се обслужват от сервитьор. Тази зала може да се наема за частни партита, като клиентът ще избира какво да гледа.
Киносалоните в "Мол Плевен" по никакъв начин няма да отстъпват на софийските кина. Оборудването им е по последната дума на модата. Единият от партньорите в компанията е сред големите дистрибутори на дигитална техника в Индия, а другият е сред големите доставчици на седалки за кинозали.
След изграждането на мултиплекса бяхме поканени от г-н Харфан да поемем и неговото управление. Приехме предложението, защото преценихме, че България и Индия имат много сходни неща като манталитет и начин на живот. И в двете страни се ценят семейните ценности. Жизненият стандарт на хората е относително близък. От друга страна, това беше възможност за нас да стъпим на европейския пазар.
Какви са плановете ви за развитие у нас?
- В момента разглеждаме още няколко места в България, които според нас имат потенциал за развитие. Това е Русе, където в момента няма действащи кинозали, а предстои откриването на първите търговски центрове. Другият град, който представлява интерес за нас, е Пловдив. Имаме желание да отворим поне още един обект, но все още не сме избрали мястото.
София също има потенциал за разрастване, но на този етап не планираме да стъпим в столицата. За следващите си проекти сме готови да инвестираме и собствени средства. Смятаме, че форматът кино в мол е успешен и ще се придържаме към него.
Какви филми ще пускате в българските кина, които ще оперирате?
- Ще представяме основно качествена холивудска продукция. Също така смятаме, че има малка ниша на пазара и за филми, произведени в Боливуд. Така че ще тестваме българския пазар за индийското кино, като може да предложим най-добрите индийски филми. Имаме намерение да прожектираме и български филми, които са се превърнали в класика и са обичани от зрителите.
Какви ще са цените на билетите?
- Даваме си сметка, че Плевен не е София. Така че цените на билетите ще бъдат съобразени с този факт. Те ще бъдат достъпни. Целта е колкото може повече зрители да има в киносалоните. По тази причина ценообразуването ще се формира на базата на няколко фактора. Цената на билета ще зависи от времето на прожекцията.
Колкото е по-ранна, толкова ще е по-евтина. Първите прожекции ще бъдат с началния час на отваряне на търговския център. Цената на билета ще зависи още и от качествата на филма - дали продукцията е триизмерна или обикновена дигитална прожекция, както и дали филмът прави премиера.
Цените ще бъдат съобразени още и с местата вътре в залата, ще има различни категории, включително и т.нар. ВИП зони. В същото време сме предвидили и преференциални цени за студенти и ученици. Все още не сме готови с окончателните калкулации на цените на билетите, но данните към момента показват, че при всички случаи един билет ще бъде под 5 лв.
Целта ни не е да печелим от високата цена на билета, а да привлечем максимален брой посетители. По този начин ще компенсираме разходите си за права за излъчване на фирмите, персонал и наем на залите.
По времето на социализма индийските филми се радваха на голям интерес. "Слонът - моят приятел" беше хит и дори и аз съм плакала на него. Сега голяма част от българите са пристрастени към турските сериали. В тази връзка водите ли преговори с български телевизии за разпространяване на индийски филми или сериали?
- За момента не водим преговори с никоя българска телевизия, но принципно сме отворени за всякакво сътрудничество в тази посока. Ние имаме какво да предложим, защото държим контрола върху разпространението на много добри индийски филми. Идеята да предложим боливудска продукция на българските телевизии е добра и ще помислим върху нея.
Освен киноиндустрията имате ли намерение да инвестирате в други бизнеси в България?
- Нашият основен бизнес е управлението на мултиплекси и разпространението на филми. По тази причина усилията ни са съсредоточени там.
Планирате ли да навлезете и в други страни в региона?
- Имаме планове за Румъния и Турция. В момента проучваме пазарите там, които са по-големи от българския. Това съответно дава по-големи възможностите за правене на бизнес.
Голяма ли е посещаемостта на кината в Индия?
- В Индия киноиндустрията е силно развита. Към фирмите в кината има огромен зрителски интерес. Годишно се произвеждат стотици филми. Залите са пълни. Знаете, че населението на Индия е много голямо - над един милиард души.
Говори се на 12 различни официални езика и съответно се произвеждат филми на всички тях. Първата ни прожекция започва в 7 часа сутринта, като цената на билета е под половин евро. Обикновено я посещават ученици и студенти, преди да отидат на занятия. Всеки един от трите ни мултиплекса се посещава от 500 000 индийци годишно.
В България обаче едва ли може да разчитате на такава посещаемост. Какви са заложените ви цели?
- На нас ни е пределно ясно, че в България това няма как да се случи. Очакванията ни са за 40% заетост годишно на комплекса в Плевен. Прогнозите ни са след края на кризата запълняемостта на залите да скочи до 50%.