Голямото очакване

Голямото очакване

Голямото очакване
Дневник
"За богатите парижани беше въпрос на престиж да купуват продукти, произведени от големите хранителни фабрики." Цитатът е от книгата "Тайният живот на аристократичен Париж" (Рене Бюкел), а описаният период е средата на XIX век.
По това време индустриалното производство започва да набира скорост, цените са сравнително високи, а основните купувачи са представители на средната и висшата класа. Два века по-късно има пълна промяна.
Хранителната индустрия е всеобхватна, продукцията й - ценово достъпна, но в Европа започва да се оформя група от потребители, които се опитват да "избягат" от нея. Така според консултантите започва "възраждането" на биопроизводството.
По данни на "Органик монитор" през последните пет години биопазарът в Европа расте с двуцифрени стойности, а очакванията са тази тенденция да продължи. Подобна е ситуацията и в България с едно изключение - мащабите са несравнимо по-малки.
Въпреки доста по-високите цени се увеличават потребителите, които се ориентират към консумацията на биохрани. Това създава нова възможност за производители, дистрибутори и търговци, а според представителите на този бизнес бумът в сектора тепърва предстои.
Каква е картината
По данни на земеделското министерство през последните две години фермерите, които се занимават с биологично земеделие и животновъдство, са се увеличили двойно. Към края на 2009 г. са регистрирани 316 биопроизводители, а от началото на тази година са подадени още около 50 заявления.
От ведомството обаче смятат, че реално към този момент производителите надхвърлят 400, тъй като някои от тях се регистрират директно при сертифициращите компании, а данните за тях постъпват в министерството в края на годината.
На този етап повечето компании инвестират предимно в растениевъдство. Малка част от тях (под 10 в цялата страна) са създали животновъдни стопанства, показва статистиката на агроведомството. Сериозен интерес има и към биологичното пчеларство.
Паралелно с развитието на производството започват да се регистрират и специализирани фирми за внос и дистрибуция на биопродукти. По данни на бранша за около година и половина те са се увеличили почти двойно, а само хранителният асортимент е нараснал от около 1300 - 1400 на над 2500 - 2600 продукта.
Биопродукцията се продава не само в малки специализирани магазини, към днешна дата присъства и в големите вериги. Производителите и дистрибуторите започват да привличат и професионални клиенти - вече са факт първите ресторанти, предлагащи ястия, изцяло приготвени с биохрани, а очакванията са пазарът да продължи да расте с бързи темпове.
В търсене на пазар…
Повечето от фермерите, занимаващи се с биологично производство, казват, че въпреки бума на този тип бизнес им е трудно да намерят реализация на продукцията си. Причините - малките мащаби на производството и липсата на средства за участия по изложения, за реклами и др.
"Намирам клиентите си основно чрез интернет", разказва Ели Илиева от асоциация "Биопродукти", която произвежда биоръж. По думите й рекламите, които е поставила в няколко сайта, привличат клиенти на дребно, които произвеждат ръжен хляб в домашни условия. "Търся директен контакт с клиентите", казва и Веселин Цветков от "Бюргер експорт-импорт", който произвежда биобадеми.
Износ на суровини, внос на готови продукти
Все още българският пазар на биопродукти е малък, заради което и повечето производители търсят реализация зад граница. По данни на земеделското министерство над 95% от произвежданите количества в страната се изнасят, като основните купувачи са фирми от Западна Европа.
Според производителите обаче въпреки засиления интерес все още има редица пречки за осъществяването на по-голям експорт, като основната от тях е малкото производство. Милен Стоянов, който произвежда биодомати, разказва, че има интерес към продукцията му от Германия.
Неговото стопанство обаче няма капацитет да произвежда търсените количества, заради което Стоянов се опитва да се обедини с други производители. По подобен модел работят и розопроизводителите от Казанлъшкия регион, които заедно изнасят продукция предимно за Франция.
От данните на земеделското министерство става ясно, че от България се изнасят предимно плодове, произвеждани по биологичен начин - ягоди, малини и др., както и зеленчуци.
Съществен проблем за българския бизнес с биопродукти е, че почти няма преработващи предприятия. По данни на агроведомството преди износа повечето продукти минават минимална преработка - предимно сушене и замразяване. Същевременно готовите биопродукти в България основно са от внос. Сред редките изключения са производство на биовино.
"Основните пазари на нашата продукция са Дания и Белгия, но през тази година има засилен интерес и от България", каза собственикът на изба за биовина Албена Симеонова. По думите й вече има интерес от клиенти в София, Хисаря и Пампорово.
По данни от пазара и от агроведомството в момента има три проекта за преработвателни мощности. И трите са за производство на конфитюри от биоплодове, като се очаква първите поточни линии да заработят в началото на следващата година.
Освен традиционния за бизнеса проблем - малък дял на добавената стойност в износа, експортът на биосуровини и вносът на готови продукти е един от факторите, който не позволява по-сериозна промяна в цените надолу.
Навсякъде биопродуктите са по-скъпи от останалите заради начина на производството им, но в България разликата е особено фрапираща. И не само защото конвенционалната хранителна индустрия се стреми да поддържа по-ниски цени за сметка на качеството според биотърговци.
"Когато се появят търговци и преработватели, които са готови да инвестират в сертифицирано производство тук и които имат опит и умения да организират дистрибуция и маркетинг на продуктите си, което да им позволи по-голям мащаб, тогава можем да очакваме и по-конкурентни цени", казва пред сп. "Регал" Любомир Ноков, председател на управителния съвет на Асоциацията на биотърговците.
Според анкета на "Витоша рисърч" от 2009 г. липсата на информация и цените са основните аргументи на хората, които не купуват биопродукти.
Европа е най-големият производител

В момента Европа е най-големият производител на биопродукти, сочат данните на консултанти. Пазарът се оценява на около 5 млрд. евро (за 2009 г.) по информация от ЕК, която включва както земеделието, така и преработвателните мощности. Продукцията се реализира основно в рамките на ЕС, най-големите потребители на биохрани са Германия и скандинавските държави. Към момента по-голямото производство и търсене е насочено към продукти от растителен произход - те имат около 65% дял. С бързи темпове обаче расте интересът и производството на месни продукти от биосуровини, като най-големите производители са Дания и Франция.
Биопроизводството в България

- (повече от - знак) 400 фермери се занимават с биологично селско стопанство
- (повече от - знак) 80% от тях са насочени към растиениевъдството - 95% от продукцията се реализира на западноевропейските пазари
- (по-малко от - знак) 10 са фермите, занимаващи се с биологично животновъдство
- 3 компании планират производство на конфитюри от биоплодове