"Купувайте" спомени, забравете за стоките

"Купувайте" спомени, забравете за стоките

"Купувайте" спомени, забравете за стоките
Reuters
"Преди хората купуваха безцелно, а сега преценяват покупките си"
Маршал Коен, анализатор на фирмата NPD Group

"По-добре е да отидеш на екскурзия, отколкото да си купиш ново кресло – това е главната идея"
Елизабет Дън от Университета в Британска Колумбия

"Мисля, че много от тези промени са за постоянно. Хората започват да разбират, че не им е нужно това, което досега са имали. Те просто искат спомени."
Дженифър Блак, президент на фирма за проучвания
Те имали апартамент с две спални, две коли и много материални придобивки. Въпреки всичко това Тами Стробел не била щастлива. Работейки като проектен мениджър в инвестиционна фирма в Калифорния, тя усетила, че е попаднала във въртележката на работата и харченето.
Ето защо един ден тя просто напуснала, пише в обширен материал на тема залязва ли материализмът "Ню Йорк таймс".
Приемайки предизвикателството, тя и съпругът ѝ продали своите дрехи, книги, обувки, техника, докато накрая останали дори без колите си, а роднините им помислили, че са обезумели.
Сега животът на семейството е много по-опростен. Двамата живеят в малко студио и се занимават с коренно различни дейности. Стробел работи като уебдизайнер и колумнист на свободна практика, а съпругът й приключва докторантурата си по физиология.
Нейният доход е двойно по-малък, но покрива всичките им сметки, а освен раздялата с повечето си придобивки те са изплатили и дългове за 30 хил. долара. И вече карат колела вместо коли. Стробел искрено вярва, че материалните придобивки не правят хората щастливи.
Историята на това американско семейство не е единична, пише авторитетното издание. В хода на рецесията много потребители са променили фундаментално вкусовете си. "Преди хората купуваха безцелно, а сега преценяват покупките си", казва Маршал Коен, анализатор на фирмата NPD Group, занимаваща се с проучвания на пазара на дребно.
Кризата промени изоснови и потребителските приоритети на американците. Преди разразяването й през 2008 г. те са спестявали едва по един или два процента от дохода си. През юни данните показват, че спестяванията им са скочили до 6.4 на сто, а харчовете им са намалели чувствително.
Това вече притеснява с основание специалистите и им дава повод да смятат, че американската икономика няма да се възстанови скоро.
Забелязва се и нова тенденция - американците са все повече по-щастливи, когато си "купуват" спомени и преживявания, а не стоки. По-голямо е удовлетворението, когато сте чакали да си купите нещо с нетърпение, отколкото ако го получите веднага, пише "Ню Йорк таймс".
Това кара магазините и компаниите за услуги също да се променят. Те вече предлагат стоки, които правят престоя у дома по-приятен, и достъп до специални събития и привилегировано отношение. Много анализатори могат да кажат, че това, което наблюдаваме, е резултат единствено от кризата.
Вестникът обаче задава въпроса какво би станало, ако потребителите всъщност се променят завинаги спрямо това, което наистина ги прави щастливи.
"В интерес на истината това е нова тема, която не е била проучвана много", казва Елизабет Дън, асистент-професор по психология от Университета на Британска Колумбия. "Изписана е много литература относно приходите и отражението им върху щастието, но много малко засягат начина, по който ги харчим", допълва тя. Отдавна се знае, че парите правят живота по-лесен.
Въпросът сега е как да изцедим максимално щастие от всеки спечелен долар. Психолозите не могат да дадат точен отговор на въпроса дали "Армани" ще ви зарадва повече от "Долче и Габана", но със сигурност някои придобивки могат да ни направят по-щастливи за по-дълго. Така например масажите, екскурзиите, концертите, езиковите уроци и екзотичните хобита могат да ни помогнат да се усмихваме по-често.
"По-добре е да отидеш на екскурзия, отколкото да си купиш ново кресло – това е главната идея", казва още Дън, базирайки се на изследвания на двама нейни колеги. Друго изследване - на проф. Томас Делир, показва, че единствената придобивка, която със сигурност има пряка връзка с щастието, е почивката - ваканции, забавления, спорт, както и стикове за голф и въдици. Тези неща карат хората да се чувстват по-малко самотни и им дават възможност да комуникират.
Хората искат да прекарват вечерите със семейството си, да гледат филми и да се събират, за да играят заедно, а много професионалисти го приемат като нещо нормално, потвърждават и наблюденията на търговци на дребно в САЩ.
"Мисля, че много от тези промени са за постоянно", казва пред "Ню Йорк таймс" Дженифър Блак, президент на своята фирма за проучвания на пазара. "Хората започват да разбират, че не им е нужно това, което досега са имали. Те просто искат спомени", добавя тя.
Според "Бостън консултинг груп" нещата, които досега са били смятани за най-важни, като богатството и социалното положение, сега отстъпват място на връзката със семейството.
Шефовете на веригата "Уолмарт" разбра именно това на върха на кризата през 2008 г., пише изданието. Поради тази причина мениджърите групирали в търговските площи барбекютата заедно с настолните игри и звуковите уредби за забавление на открито.
По този начин те не просто продавали стоки, а спомени."Купувайки" си преживявания, ние можем да си спомняме за тях и именно заради това те ни правят щастливи за по-дълго, казват учени.
Според тях това важи дори и за някои по-неприятни моменти - дългото чакане на опашката и изпускането на камерата на летището обикновено се превръщат в мили спомени след време, казва Соня Любомирски, професор по психология в Калифорнийския университет: "Може ваканцията ни да не е била перфектна, но си я спомняме такава."
Причината да се радваме по-дълго на нематериалните придобивки е, че никога не можем да им се насладим напълно още в първия миг, казва още Любомирски. Понякога ни е трудно да се адаптираме към промяната и именно този процес на постепенна нагласа приковава вниманието ни, докато новото кожено яке омръзва много по-бързо и ни трябва ново.
Когато Ед Дийнър, професор по психология в Университета в Илинойс, и жена му решават да си купят къща, те били изправени пред дилема – луксозен имот срещу по-непривлекателен, но разположен в близост до големи паркове. Те решили да купят втория и били много щастливи, защото нагласата към новото място и честите разходки променили ежедневието им.
"Нужно е време, за да се адаптираме към малките промени, защото те са толкова много", казва Любомирски.
Навлизането на кредитните карти в потребителския живот е друг основен фактор, който отнема от щастието ни, пише още "Ню Йорк таймс". Сега никой не събира пари с упорит труд, за да си купи нещо накрая. Вместо това купуваме всичко на кредит, получаваме го веднага и липсва комуникацията на същинския пазар.
От новото разбиране на хората за истинските им нужди се потвърждава още един важен извод – икономиката на САЩ няма да се възстанови скоро, защото потребителите спряха да купуват лакомо. С промяната в търсенето неминуемо следва и адаптацията на търговците, ето защо в следващите месеци се очаква да бъдат предложени иновативни решения, които да разчупят пазаруването отвъд океана.
Тенденции

- Преди кризата американците са спестявали едва по 1-2% от дохода си. През юни спестяванията им са скочили до 6.4 на сто, а харчовете им са намалели чувствително
- Компаниите вече предлагат стоки, които правят престоя у дома по-приятен, и достъп до специални събития и привилегировано отношение
- Американците са все повече по-щастливи, когато си "купуват" спомени и преживявания, а не стоки