Населението на кибервселените надхвърли 1 милиард

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Населението на кибервселените надхвърли 1 милиард

175 киберсветове съществуват в момента
Космическа станция беше купена тези дни за 330 хил. долара, а компанията Small Planet Foods пусна на пазара нов сорт биоборовинки. Какво е общото между двете събития? Те се случиха във виртуални светове.
В момента съществуват 175 кибервселени, твърдят от британската консултанска фирма KZero, цитирани от в. "Обзървър". Броят на регистрираните в тях потребители се е покачил от 880 млн. в края на 2009 г. до 1.1 млрд, което е повече от населението на САЩ и Европа, казват още от компанията. Измислените светове, които предлагат алтернатива на истинския живот, привличат все повече потребители с възможността да създават свой "аватар" и да го моделират по свой вкус.
Според анализатори ние сме свидетели на виртуална революция, която някой ден може да бъде оценена като също толкова важна, колкото индустриалната революция. "Обзървър" предвижда още, че бъдещето на виртуалните светове е в мобилните телефони.
"Създаването на социални мрежи във виртуални светове за мобилни устройства, които имат GPS и знаят къде се намира реалният им собственик, ще бъде голям хит или поне изключително успешно", коментира Хейки Хуомо от университета в Оулу, Финландия, цитиран от "Ройтерс".
В този университет технологичните гиганти "Нокиа" и "Интел" откриха съвместен център за иновации. Тази седмица компаниите оповестиха и нов свой проект, който цели да пренесе виртуалната реалност от компютърния монитор на екрана на мобилния телефон, съобщи "Ройтерс". "3D и виртуалните светове имат потенциала да променят коренно използването на мобилен телефон", коментира Мика Сетала, директор по стратегическите партньорства в "Нокиа".
Обменният курс на виртуалния долар

Entropia Universe (Вселената "Ентропия") пък е виртуалното пространство, където беше продадена космическа станция. Това е киберсвят, който има своя икономика и собствена валута, а десет ентропски долара струват 1 щатски долар. Разработеният от шведската софтуерна компания MindArc виртуален космос има регистрирани 810 хил. потребители. Засега там има само 2 планети – Калипсо и Роктропия. Неговите създатели обаче разкриват, "че наскоро са открити нови планети, а предприемачи работят по превръщането им в удивителни места за изследване и забавление. Съвсем скоро те ще са отворени за посетители".

Second Life, една от най-популярните виртуални вселени с 20 млн. "жители", според създателите й е "място за срещи, пазаруване, работа, любов, за откриване на нови неща". Нейните потребители могат да се разходят във виртуалния Лондон, да посетят концерт, да си купят космически кораб или да яздят дракон. През изминалата година в измислената вселена са сключени "сделки" на стойност 500 млн. долара.
Забавление и размяна

За децата и младите хора също съществуват примамливи алтернативи на реалността. Habbo Hotel е виртуален свят, където тийнейджъри разменят предмети и дрехи. Броят на регистрираните в него потребители се е покачил с 15 млн. в последните 12 месеца (от 160 млн. през 2009 г. до 175 млн. днес). Неговото мото е "Срещай приятели, присъедини се към купона, накарай другите да те забележат".
Moshi Monsters пък е киберсвят игра, насочен към децата. Там те могат да си осиновят "домашно чудовище", както и да разменят виртуални предмети. В края на миналата година в него са участвали 12 млн. потребители, а през лятото на 2010 г. техният брой е достигнал 20 млн.